Diskution om färg på papper.

S

sunnyday

Jag och en kompis diskuterade lite om hur det skulle bli om man betäckte ett sto med gråa papper med en godkänd hingst.

Vad jag kan få det till så är stoet automatiskt reggad (i och med registreringen som gjordes när hon fick sitt pass) i Register till grundstambok register avd III raskod 59 eftersom hon är importerad från holland med okänd härstamning men av halvblods typ.

Om man då betäcker detta sto med en hings med gröna papper, borde inte fölet få vita papper då??

"Grundstambok avd. II
Häst fallen efter godkänt avelsvärderad hingst, men som p.g.a. mödernet ej
uppfyller härstamningskraven för Svensk Riksstambok avd. I. Dock är fader och
moder av varmblodig ridhästras godkänd av AS VH Service AB.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04"

Eller är jag helt ute och cyklar?? :confused: :confused:

tacksam för svar...

:bow:

Sv: Diskution om färg på papper.

Har stoet okänd stam får avkomman grå papper eftersom det inte kan bevisas att den har pappa, morfar och mormorsfar av godkänd ras.

Har hon raskod 59 får avkomman det också.

Hade stoet haft känd pappa och morfar vilka var av ras som är godkänd av ASVH men någon av dem inte godkänd hade en avkomma fått vita papper och raskod 04.

Hade pappa och morfar varit kända och godkända hade stoet ändå fått grå papper p g a för kort godkänd stam, men en avkomma efter godkänd hingst hade fått gröna papper.

så om man skulle ta föl på fölet då när det växt till sig?

För att försvåra denna fråga lite...
Om man har ett sto som är registrerat utan härstamning, men som man via DNA kunnat bevisa att modern har gröna papper = fullstammad.
Fadern är oregistrerad och dessutom död och kan ej DNA-testas. Han är dock också undan ett "grönt" HBL-sto och e: en icke godkänd hingst som finns i andra stamtavlor registrerade hos ASVH.

Stoet (avkomman till ovanstående två) betäcks med en godkänd HBL hingst - vad får denna avkomma för typ av papper?

Grå papper.

Eftersom du inte kan dna-testa fadern kan du aldrig registrera om hästen med full stam.

Att stoet i fråga får grå papper är det ju ingen tvekan om, men hennes avkommor e: godkänd halvblodshingst? Fölet har ju då 75% verifierad "grön" stam. Vad händer då sedan i nästa led - en fölunge efter den?

För att försvåra denna fråga lite...
Om man har ett sto som är registrerat utan härstamning, men som man via DNA kunnat bevisa att modern har gröna papper = fullstammad.
Fadern är oregistrerad och dessutom död och kan ej DNA-testas. Han är dock också undan ett "grönt" HBL-sto och e: en icke godkänd hingst som finns i andra stamtavlor registrerade hos ASVH.

Stoet (avkomman till ovanstående två) betäcks med en godkänd HBL hingst - vad får denna avkomma för typ av papper?

Den här problemtiken är hyfsat rikt förekommande i trakterna en liten bit från mig.
Det finns ett par uppfödare som har startat sin avel med trevligt stammade ston, med fulla gröna papper.
Sedan har de använt sina egna avkommor till stona (ingen inavel) eller grannens hingst som också har känd stam, och dessa avkommor har sedan i huvudsak registrerats i SH med okänd stam.
Det är tydligen billigare att registrera i SH?
Lite trist tycker jag...
mvh

Det spelar ingen roll att stoet har grön stam.

Ett halvblods pappa, morfar och mormorsfar måste vara godkända för att hästen ska få gröna papper.

Är ett halvblod efter godkänd hingst men med en morfar eller mormorsfar som inte är godkänd men av godkänd halvblodsras får hästen vita papper.

Om en häst har okänd morfar får den alltså grå papper och raskod 59 eftersom det inte går att bevisa att morfar var av ras som är godkänd.
Renrasiga halvblod har raskod 04.

Liknande trådar

W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 459
Senast: Görel
·
Avel Hej! De finns säkert 100 sånna här trådar men jag har en liten fundering, mitt sto har gråa papper och jag har betäckt med en godkänd...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Masse
·
M
Avel 1. Om ett sto har gråa papper, det vill säga; är reggad med godkänd fader, och okänd moder, är det vita papper avkomman får då om man...
Svar
11
· Visningar
1 337
Senast: Görel
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 486
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar