Diskussion om gosig 1-åring

M

Masec 97

Hej Bukisar!

Jag behöver stöd i en diskussion... Min kompis har en ettårig halvblodshingst som är jättego och fin på alla sätt och vis. Det bästa han vet är att bli kliad på rumpan!

MEN... Direkt man är i hagen och ska hämta sin egen häst, ge mat eller fylla på vatten så kommer han och backar på en och ska bli kliad. Jag är inte alls road av hästar som kommer och "sätter sig i knäet" på mig, speciellt inte en hästbak som siktar på en. Jag är inget träd, jag är en människa!:devil: Har aldrig kliat honom i hagen, då jag inte gillar att stå bakom lösa hästar. Däremot kan vi gosa en stund efter visitationen då han är inne och står uppbunden. I hagen schasar jag helt enkelt bort honom, för han blir ju inte direkt mindre heller. Och däri ligger diskussionen: Min kompis tycker att det här är jättegulligt och blir skitarg på mig när jag knuffar bort honom. Droppen var i går när jag stod böjd över vattenkaret och fyllde vatten. Då kom han och klämde fast mig med rumpan mot vattenkaret. Jag fick ett psykbryt och drämde till honom med hinken. Min kompis tycker att jag är en subba som inte vill klia hennes "supersociala" åring.
Nåväl, det är inte min häst och var och en hanterar ju sin häst som de vill... Har däremot försökt förklara att jag tycker att det är ett dominant beteende och att om bara ett år till är det inte alls lika kul.

Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? Om inte behöver jag fler argument, för mina börjar ta slut!

Vårhälsningar från Masec 97 aka "Klipinnen"

Sv: Diskussion om gosig 1-åring

Jag tycker du gör helt rätt som schasar bort hästen. Finns det träd i hagen så kan han klia sej mot det. Jag håller på med ponnyuppfödning i liten skala ihop med en äldre gubbe och han stod gärna och kliade hästarna på rumpan när dom gick på bete. Till slut fick jag säja ifrån att det inte fungerade. När 5 hästar kommer backande emot en och vill bli kliade så känns det inte lika kul längre. Blir det då dessutom bråk mellan dessa rumpor för att den ena rumpan vill bli kliad före den andra, då är det definitivt slut på det roliga!
Nej, jag förstår dej, så håll du på din rätt att slippa vara klipåle i hagen.

mvh Monica

Jag kan klia mina hästar på rumpan om det är JAG som ställer mig bakom, men de ska ge fan i att komma med rumpan mot mig.

Jag tycker du gör helt rätt.

Jag accepterar inte heller att snorungar klampar in i min zon utan vidare och kräver uppmärksamhet, då får dom veta hut. Tycker du gör helt rätt som schasar bort åringen, beteendet är som sagt inte roligt alls när det väger några hundra kilo mer.

Du är inte ute och cyklar, respektlösa åringar ger odrägliga vuxna hästar om man inte tar hand om problemet.

Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? Om inte behöver jag fler argument, för mina börjar ta slut!

Du har HELT rätt!! En häst ska inte trycka sig emot en människa och "kräva" att bli kliad. Om ägaren vill ha det så så kan hon ju fundera över hur kul det är när hästen är fullvuxen och väger sisådär en 6-700 kg....:crazy: Jag tycker nog att ägaren själv får ta besväret och tolerera att du har andra gränser. Dina gränser låter mer normala i mina öron. Det finns inte en häst som skulle tolerera att en annan häst trycker upp rumpan emot dem på det där sättet!

Du gjorde helt rätt tycker jag!
Hästen ska aldrig vända baken till, även om den gör det för att det kliar.

När vår bebis har gjort så har jag helt enkelt puttat bort henne, väntat en stund och sen kanske kliat henne lite.
Det är JAG som människa som bestämmer om och när jag vill klia hästen, och det får aldrig ske genom att hästen gör något "farligt".
Och farligt kan det bli om häsetn fortsätter göra så när den blir större.
En häst som backar mot människor är respektlös, den skulle aldrig få göra så mot någon annan häst!

Att klia på bebisarna, speciellt när de fäller fölpälsen är ju väldigt skönt för dem, och jag tycker man kan ge det som belöning om de är duktiga, inte som 'belöning' när de gör något fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka