Diskmaskin?

the_connemara

Trådstartare
Finns det porslin, glas och bestick som håller sig fina även om man diskar dem i maskin? Om man har lägsta temperatur (50 grader är lägsta på knapparna på våran) och något trevligt maskindiskmedel (vilket? Grummes kanske verkar ju bra för miljön iaf?) eller behöver man spolglans (?) och liknande med?

Vi har exakt 3 tallrikar, och 4 uppsättningar bestick, typ 1 glas utan någo motiv på. Men nu finns det ju diskmaskin :D Jag hade önskat en enkel uppsättning av något trevligt antal tallrikar, bestick och vanliga glas som man bara ställer i maskinen och framför allt att det inte tar slut och man måste köra maskinen för att ha porslin. Men finns det något som håller sig fint vid maskindisk? Jag har alltid handdiskat, aldrig haft diskmaskin och grejerna ser ju som nya ut. Är det ett minne blott?

Körde tex vispskålarna i diskmaskinen och de ser ju ut som stryk rent ut sagt. Men det var en förlust jag kallt räknade med, man måste ju lära sig vad som går och inte går att köra i maskinen :D

Sv: Diskmaskin?

vårt porslin, glas och bestick märker vi ingen skillnad på sen vi började köra dom i diskmaskinen :laugh:

Men ni har ju bara slitit på dem knappt ett år :D Mammas glas tex ser för j*liga ut, då diskar jag nästan hellre för hand :eek: Men de är väl ungefär lika gamla som mig också iofs.

Men blir all disk så där "sträv" och liksom "torr" på ytan i diskmaskin?

Men ni har ju bara slitit på dem knappt ett år :D Mammas glas tex ser för j*liga ut, då diskar jag nästan hellre för hand :eek: Men de är väl ungefär lika gamla som mig också iofs.

Har man spolglans i blir det inte sådär strävt och eländigt. Jag misstänker att jag är dålig på att fylla på det, men det verkar finnas i diskmaskinstabletterna så jag klarar mig. Har använt diskmaskin i fyra år nu och märker inte att mitt prslin, glas och bestick blivit "fulare".

Vi hade tabletter med spolglans i men ska kolla upp saltet och ev ha mer spolglans då. För det var skitäckligt att ta i :eek: Ni vet saker man ryser av, typ naglar mot svarta tavlan och sånt? Sådana äckelpäckelkänslor får jag av disken när den är sådär sträv :crazy:

Är det inte spolglans som gör glasen grå :confused: Eller det kanske finns bättre spolglans nuförtiden...

Jag diskar ALLT i diskmaskin. Inkl ridhjälm...

Det enda som förändrats är IKEA-glasen som jag tror heter Rättvik? Handblåsta "vinglas" av grövre modell. De har blivit lite grå. Men jag tror att det beror på mitt diskmedel. Jag kör Granngårdens i hink och det rensar det mesta. Fast till just de glasen är det kanske lite väl häftigt.

Men porslin, allt annat glas, skålar, plastgrejor - ALLT funkar lika bra.

Jag tycker snarare att man sällan får saker lika rena vid handdisk som i maskin. Framförallt glasgrejor.

Finns väl inga moderna grejer som inte klarar att diskas i maskin?
Jag har diskat i maskin i många år och det har inte blivit fult.

Jag har kört allt i diskmaskin de senaste 20 åren och inget mer än en kastrull som är typ 30 år gammal har blivit fult eller sådär äckligt som du beskriver. Jag tror att de glas och porslin som säljs idag tål maskindisk betydligt bättre än de som fanns förr så du kan nog välja ganska fritt. Förr var det ju mer undantag att sakerna verkligen tålde maskindisk, nu är det ju ovanligt att det inte tål det.

Va? :eek:
Vi diskar allting i maskinen och har inte alls upplevt det du upplever. Jag är uppvuxen med diskmaskin, men har bott utan diskmaskin också så jag vet hur det är. Nu har vi diskmaskin och vi kör verkligen allting i den och märker ingen skillnad. Våra glas ser likadana ut nu som de gjorde när de diskades för hand, precis som våra tallrikar gör.

Det enda som märks skillnad på är träslevar som tenderar att slitas mer i diskmaskinen än när man handdiskar dem.

Vi använder Finish Ultra Shine (eller vad det nu heter). Vi har en Bosch diskmaskin ifall det spelar någon roll.

Har haft diskmaskin i snart 6 år. Det blir så mycket bättre i maskin än när man diskar för hand. Har diskat i princip allt i maskin, vinglasen ser fortfarande nya ut. Det enda man får vara försiktig med är lite sämre plast, det får man placera på övre våningen i diskmaskinen, så är det inga problem. Spolglans är ett måste. Och för att skona både mig själv, maskinen och min disk använder jag inte det allra billigaste diskmedlet, utan något i mellanklassen, inbillar mig att det är bättre.

Älskar min diskmaskin!

*delvis kl*

Jag upplever disk hemma som sträv också. Ni får gärna berätta vad ni har för diskmedel/spolglans och allt det där, vad ni har för vatten och om er diskmaskin har avhärdare (kanske alla har?) :)

Ang vattnet så håller vi på att lära känna huset, jag har inte heller flyttat dit helt ännu utan befinner mig 20 mil bort ett tag till. Dricksvattnet har en avhärdningsanläggning och diskmaskinen har en avhärdare (utan salt). Så det är självklart en sak vi ska luska ut hur det fungerar :D

Hur mäter man enklast hårdhet på vatten?

Det enda vi inte diskar i diskmaskin är träbestick, de slits ohyggligt mycket fortare. Försöker undvika kastruller och sånt också, men det är bara för att de tar så mycket plats i maskinen. :)

Vad är en vanligt stekpanna eller gryta då :angel:

Jag älskar att diska för hand, så jag kommer garanterat diska mycket av kastruller, matlådor, "matbestick" (de där i plast/trä ni vet) och sådant för hand. Men jag vill kunna diska tallrikar, glas och vanliga bestik i maskinen och ha en kombination av porslin/diskmedel/vatten bla bla vad som nu spelar in som gör att det håller sig fint och trevligt att ta i (:D) länge.

Men jag har fått bra svar - välj vad som så ska det fungera i dagens moderna samhälle :D

Jag diskar allt i maskin. ALLT allt allt :cool: utom gjuthärn och kanske sånt där man är extra rädd om, kristallglas och så.
Alla grytor och stekpannor (utom gjutjärn som sagt) alla knivar, silver, what ever.
Trä slits som sagt, men är man inte rädd om det så kör jag det också. Har en gammal träslev som någon släkting täljt till för längesen, den diskar jag för hand tex.
Sen diskar jag vissa saker för hand ibland om det ser 'dimmigt och grått ut', ffa glas kanske.

Vi diskar allt i diskmaskinen utom kaffeservisen med guldkant. Har ett svagt minne att jag hört någonstans att man kan ha i citronsyra i diskmedelsfacket det ska tydligen göra glasen fina men ska se om jag kan hitta en pålitlig källa till detta.

Liknande trådar

Hemmet Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på...
Svar
12
· Visningar
1 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka