Docka

Trådstartare
Jo nu är det så att jag var tänkt att starta den nyinköpta hästen i en Clear round nu till helgen (90cm sattsar vi på eftersom hon ipc. inte blivit tävlad och det är ju det lägsta).
Fast det är ju det att hon är så omusklad! Det är ju nu den senaste veckan eller två veckorna som man verkligen börjar se skillnad på muskulaturen eftersom hon var så väldigt tanig när hon kom!:crazy:
Med hennes kapacitet och vilja kunde jag lika gärna anmält oss till 1.30m, men jag vet inte om hon orkar hålla ihop sig mellan hindren. Det är ingen konst för henne att hoppa högt på ett hinder... men nu snackar vi ju en bana på 8-9 hinder...
Vad tror ni?
Vi har fått träna på lite gymnastikhoppning och så, men eftersom hon som sagt var "muskel-lös" har det mest blivit markarbete och uteritter.
Det är ju inte direkt världens största tävling, så känner jag att det inte funkar är det ju bara att avbryta. Men ändå... det skulle vara så kul! både för henne och mig!
Det finns även en klass lägre, men där är det bara ponnyer och det skulle bli ett undanntag i så fall... Men lägre än 90 klvier hon ändå bara över (Hon är så långbent min hopphäst:love: ).

Några tips, tankar eller komentarer?:eek:
:bow:

Hälsningar Maja

Sv: Dilemma!

jag tycker nog att du ska vara med.. om det inte känns bra på framridningen/på banan så är det ju bara att tacka för sig och avbryta.. men jag tror med all säkerhet att det går bra... lycka till i såfall;)

Jo... det låter ganska ok va? För det är ju som sagt inget mästerskap, haha... Tänkte bara att det kunde vara kul för henne att få tävla lite:)
Tack för svaret, det hjälpte faktiskt mycket!

Tar du det bara lugnt och inte gasar som en tok - det är ju trots allt bara en Clear Round så är väl allt frid och fröjd.
Du behöver ju inte heller satsa på att rida ihjäl hästen på framridningen.
Se till att den får återhämta ordentligt efteråt.

Jag hade gjort det. Jag ska med min relativt omusklade och okonditionerade häst till en pay n jump nu i veckan. Jag ser det som ett träningspass och under ett sådant hoppar man ju i regel mer än åtta språng.

Jag hade nog väntat med att hoppa henne pga att hon är omusklad.En omusklad häst är mycket mer mottagligare för skador än en musklad häst pga av all tryck.dessutom kan jag tänka mig att hennes kondition inte är den bästa:)

Jag skulle nog också väntat..
Fast jag är ju sån som vill lyckas med allt jag gör ifs..!:d

Jag hoppar ju på träning, så varför skulle jag egentligen inte var ame dpå tävling. Även om jag förstår hur ni resonerar...
Men jag kan inte hålla henne borta från hoppningen, jag har inte hjärta til det.:crazy: Hon tycker det är jobbigt och svårt med markarbete, och hon älskar att hoppa. Så nån gång i veckan måste hon får göra det... Och eftersom det bara är en clear round på åtta hinder tror jag isf. att det är bättre att jag gör det än en träning?

HannaSwenson - Menar du om det inte skulle varit en Clear Round eller att vi inte kommer klara det? :/

Det är nu i övermorgon...
Och nu är jag övertygad om att det kommer gå bra! Vi hoppade bana på 1m igår och alla som såg på bara gapade eftersom kenny hoppade med typ 20-30cm till godo över alla hinder..:D :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka