Elisha

Trådstartare
Vet inte hur jag ska göra i följande situation!

Har två ston hemma och en unghingst inackorderad på ett bete, tanken var att han skulle gå där tills kastrering i september och tas hem i oktober.
Nu är betet slut där han står och jag måste ta hem honom (har inte hittat något lämpligare ställe att ha honom i under tiden han väntar på kastrering kan tilläggas).
Står då inför följande. Antingen ha han ensam i hage, dygnet runt, med mina ston i grannhagar men inte precis intill. Han har ett riktigt lugnt temperament och skulle garanterat klara det galant, men jag vill såklart ha hästar i par/flock, ffa unghästar.
Andra alternativet är att låna in en sällskapshäst till honom, men då är problemet att det inte heller känns bra i och med den korta perioden på ca 2 mån. Har inte hösilage nog att ha kvar den ev sällskapshästen längre än tidig höst nämligen.

Hur hade ni gjort? Stödfodring på nuvarande ställe går tyvärr inte att lösa.
 
Säger samma som Macken med tillägget att jag försökt tidigarelägga kastreringen. Det tar ju lite tid även efter kastreringen innan han kan gå med stona.
Trodde inte det var lämpligt pga värmen, ringde veterinären ang de för några veckor sedan men han avrådde, men gjorde de självklart om jag ville, men jag avvaktar hellre något svalare väder.
 
Min unghäst skulle på bete men av olika anledningar fick han gå på bete hemma, ensam i hagen men med kompisar bredvid. Inte optimalt, men han mår inte dåligt av det.
Hade också avvaktar med kastrering till vädret är svalare och flugorna inte lika ettriga.
 
Min unghäst skulle på bete men av olika anledningar fick han gå på bete hemma, ensam i hagen men med kompisar bredvid. Inte optimalt, men han mår inte dåligt av det.
Hade också avvaktar med kastrering till vädret är svalare och flugorna inte lika ettriga.
Låter klokt! Tror jag kör på det också. Tar hem han och ser hur det går och får i värsta fall låna hem någon då. :-)
 
@Elisha tror inte tanken om att tidigarelägga kastreringen var menad att det för den skull torde vara pronto nu i hettan, men du skrev att hästen annars skulle hem i oktober, och nu med problemet så kunde man ju tänka att du såfort det svalnar tidigarelägger lite 😄
 
@Elisha tror inte tanken om att tidigarelägga kastreringen var menad att det för den skull torde vara pronto nu i hettan, men du skrev att hästen annars skulle hem i oktober, och nu med problemet så kunde man ju tänka att du såfort det svalnar tidigarelägger lite 😄
Jo precis, kastrering månadsskiftet augusti september hoppas jag, och ta hem en månad senare. Men nu blir det inte så, får ta hem honom så fort jag fixat staketen lite högre ifall att.
 
Det går inte att skaffa en inackordering som får stå för eget hösilage till sin häst? Eller ta in en på helpension som betalar hyra så att du får råd att köpa mer?

Lite beroende på hur dina ston uppför sig så är det ju inte alls säkert att de kan gå tillsammans även om unghästen blivit valack...
 
Det går inte att skaffa en inackordering som får stå för eget hösilage till sin häst? Eller ta in en på helpension som betalar hyra så att du får råd att köpa mer?

Lite beroende på hur dina ston uppför sig så är det ju inte alls säkert att de kan gå tillsammans även om unghästen blivit valack...

Är inte intresserav av inackordering tyvärr, folk vill ju inte betala faktiska kostnader och det finns så mycket stall häromkring som inte kostar någonting i hyra så det finns ingen marknad tyvärr. Ska ta hem honom idag och se hur det funkar, så får jag lösa ev sällskap om det absolut inte går, vilket jag absolut tror att det gör. :)
 
Tog hem hästen igår och hittils går det över förväntan. Helt lugn med att stå själv. En självständig och lugn kille! Stona går i hagen intill och har sin ligghall vägg i vägg med hingstens ligghall så det kan stå "inne" på natten tillsammans i alla fall. Stona står alltid inne 21-05 helt frivilligt och det verkade även han göra inatt.
Helt ohingstig hittils, skönt.
 
Tog hem hästen igår och hittils går det över förväntan. Helt lugn med att stå själv. En självständig och lugn kille! Stona går i hagen intill och har sin ligghall vägg i vägg med hingstens ligghall så det kan stå "inne" på natten tillsammans i alla fall. Stona står alltid inne 21-05 helt frivilligt och det verkade även han göra inatt.
Helt ohingstig hittils, skönt.
Har du en äldre hingst hemma finns det stor chans att den lille inte alls blir hingstig. Utan att allt flyter på hur bra som helst så länge den store/äldre hingsten är där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 980
Senast: Liten
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Trix
·
S
Ekonomi & Juridik Någon som kan ge råd om hur vi ska gå till väga. Någon som vet vad det står rent juridiskt om följande: Jag och min mamma har en häst...
Svar
2
· Visningar
1 079
Senast: Anna_pann
·
H
Hästvård Jag har gått och tänkt fram och tillbaka i flera dagar nu angående en häst vi har tittat på. Skulle vilja ha lite råd från er om hur ni...
Svar
1
· Visningar
818
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp