Digivande sto, bete o krafftfoder?

CosmicQueen

Trådstartare
Har haft samma fråga på Avel, men fick inte speciellt många svar och provar här osså.
Mitt sto som nu har ett föl på 2½ vecka går nu i gräshage på dagarna o inne på natten med hö.
Hon får krafftfoder enligt foderstaten jag räknade ut för digivning, räknat på höets värden.

Men nu ska dom ut på bete om 1½ vecka o kommer att gå där iaf 1 månad.
Blir inte klok på hur jag ska göra med krafftfodret, ska jag ta bort det helt o brar låta henne beta gräs.
Som jag förstått det är det rikligt med gräs i hagen, kommer hon att klara sig på det? Hon är relativit lättfödd.
Kommer ju att bli besvärligt för mig osså att ge krafftfoder då dom andra ant inte gör det, måste ta ur henne ur hagen varje dag o ge osv.

Hur gör ni med era digivande ston på bete?
Ger ni krafftfoder eller klarar dom sig på gräset?
Kan jag bara sluta helt tvärt med krafftfodert i samband med att jag flyttar henne?

Många frågor som önskar svar... ;)
 
Ett bra bete räcker till de allra flesta digivande ston.
Så här års har jag faktiskt aldrig varit med om att ett fölsto behövt tillskottsfoder på våra beten.
 
De flesta klarar sig bra utan tillskott. Håll koll varje dag bara, för OM de börjar tappa går det fort. Jag har bara varit med om ett sto som behövt tillskott, och det var den jag hade föl på förra sommaren. Och hon krävde inga små mängder heller.

När jag fodrade så tog jag bara ut stoet och fölet utanför grinden, eller en av hagdelarna (hagen bestod av många hagar i en liksom) om inte de andra var så långt bort att de inte märkte vad som var på gång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp