Devon Rex vs. Cornish Rex

giowanna

Trådstartare
Hej!

Jag och min familj funderar på att bli med katt efter sommaren. Men då jag vill ha en katt som inte fäller så mkt, och vill ha en innekatt, funderar vi på raskatt, t ex Cornish eller Devon Rex?

Som helt okunnig inom kattraser o deras beteenden, undrar jag vad den största skillnaden är på dessa två raser? Framförallt beteendemässigt, gillar bådas utseende :)

Kan tillägga att familjen består av mig, en pappa, en nu 2 år gammal tjej och en ofödd bebis som kommer om en månad eller så :D

Vi var först inne på hund, avlivade vår hund i oktober pga sjukdom hos hunden. Men eftersom det är så pass mkt man ska ut med dem, och träna dem, och de ska med överallt, så kände vi att en katt är lite lämpligare. En katt har även mer möjlighet att komma iväg från barnen om de skulle få för sig att busa lite mkt.

Tack för svar i förhand!:laugh:

Sv: Devon Rex vs. Cornish Rex

Cornish och devon är väldigt lika varandra till sättet. Aktiva, sociala och nyfikna. Jag har ingen större erfarenhet av cornish med några av de jag känner som har båda säger att devon är mer "på", har mindre respekt för andras integritet.;) En devon ska vara med överallt, även i duschen om den får. Den sitter gärna på en axel och kikar när du lagar mat, läser osv. En del kan nog uppfatta dem som lite väl påfrestande.

Jag skulle aldrig byta till någon annan ras än devon.:D

Ja, det är klart man fäster sig vid just sin katt, oavsett ras :-D Jag hade själv en dvärgpinscher (hund), och älskade honom, men skulle i nuläget inte skaffa en igen. Hellre en lite lugnare hund, som kan slappa lite mer.

Nån som kan rekommendera en uppfödare i närheten av Malmö? Får ju åka o hälsa på o se om man reagerar eller ej :-D

Den största skillnaden jag upplevt mellan Devon (som jag själv föder upp) och Cornish är att cornisharna är lite.. Korkade. :o
Lite som dumma blondiner. :angel:
Underbara katter, båda raserna men devon är snäppet vassare. (Inte partisk alls. ;) )

Har varit i din sits i ett halvår nu. Har velat fram och tillbaka, cornish eller devon. Nu har jag bestämt mig för cornish och om allt går bra med den lilla killen jag har på gång så är jag cornish-matte till sommaren. :)

vad jag har förståt så är det mest utseendet som skiljer dem åt. Temperamentet är mycket från individ till individ och beror egentligen inte på om det är en cornish eller devon.

På tal om att devons är på, inte respekterar andras integritet osv... Bifogar en bild där jag försöker SLIPPA ha en devon i bild men ändå inte lyckas. Blev bara så full i skratt när jag såg bilden för den är så typiskt henne, hon ska vara med ÖVERALLT. :D:love:

PICT0059.jpg

De är som många andra sagt rel. lika i temperaentet, så utséendemässigt slår jag ett slag för cornish! :D Devons är fina, men lite mer "vanlig katt med lockig päls" än vad cornishen med sitt lite mer exotiska utséende är... :o

Nu har inte jag umgåtts med devon direkt nära, men jag kan skriva under på att min cornishhane jag hade inte var den smartase här i världen nej... :angel:

På tal om att devons är på, inte respekterar andras integritet osv... Bifogar en bild där jag försöker SLIPPA ha en devon i bild men ändå inte lyckas. Blev bara så full i skratt när jag såg bilden för den är så typiskt henne, hon ska vara med ÖVERALLT. :D:love:

PICT0059.jpg

Haha, tittut :D

Mycket möjligt! Fast kan nog fortfarande inte låta bli att tycka cornish är de vackraste, små aliens! :D

Men visst har devons mindre öron än cornisharna?

Men visst har devons mindre öron än cornisharna?

Tycker du? ;)

http://archicats.com/images/Sept-21-07-Mochacino.jpg
http://archicats.com/images/Aug-23-07.jpg
http://exquisite.se/images/belladonna_took6.jpg

Öronen kan nog upplevas som mindre hos devons många gånger eftersom de är lågt placerade på huvudet, men även devons som inte har så extremt stora öron som de på de två översta länkarna här har i regel inte mindre öron än cornish rex. Det är bara det att öronen sitter lägre på huvudet och är bredare i basen

tror att man får vänta sig rätt många "VAD är det!?" :eek: vilken av raserna man än väljer. :)

En av mina cornishar är smart och den andre är korkad. Tycker cornisharna påminner mer om hundar än katter. Apporterar, hänger en i hälarna, matbesatta och ingen känsla för personlig intrigritet.

Devon har jag aldrig träffat men för mig föll valet på cornish för att jag tycker de är vackrare (och så fick jag så klart två dåliga exemplar som inte med största välvilja kan kallas vackra. Vanligaste reaktionen på ungkatten är; men usch!! :eek: om någon får henne i knäet som inte vant sig. Jag menar på att hon bara har varit i en dålig växtfas än så länge i sitt ett och ett halvt år långa liv :angel:) och att jag hörde att cornish har mjukare päls. Det finns inget mjukare att klappa på än en cornishpäls :love:

men deras öron ser ju bara så stora ut för att de har så små huvuden fniss ;)

på tal om öronen lyckades min lilla trilla av stolen en gång när hon somnade med örat utanför stolen. När hon sen somnade och slappnade av i örat drog tyngden ner hela henne :D

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag tror att jag har blivit lite kär - i Cornish Rex! Har bara läst om dom och sett bilder och tyvärr inte haft chansen att träffa...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: Kijona
·
H
Övr. Katt (Säg till om tråden ska flyttas, tyckte dock att eftersom det handlar om vilken katt/kattras som passar bäst kanske den passar bland...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 462
Senast: hgfy
·
Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
3 108
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30