detta med kycklingvingar

tindra

Trådstartare
kan någon klargöra detta lite för mig.. jag vet att jag är över petig och försiktig och mammig. men kissarna är ju inte mina och jag vill det allra bästa för dem :p

så frågan, eller frågorna:
är det ok att servera vingar till småttingarna, de är födda i maj. så ca 7-8 månader gammla ungefär.

frysta vingar, tinas på fat i rumstemperatur?
skinnet bör snittas lite men inte själva köttet, vad jag läst?

har 3 kissar, ska de få 2 vingar då på olika ställen? ungarna är glupska som få och mamma katt skygg, vill gärna att hon får lite med.

hm det var allt!

Sv: detta med kycklingvingar

Det är helt OK att låta dem äta kycklingvingar. Man kan klippa upp både skinn och kött om det underlättar för att få dem att börja äta ben.

Rekommenderar att de får ben vid varsin matplats så att de får undersöka maten ifred. Vissa katter kan även bli väldigt beskyddande när de väl fattat tycke för ben och då kommer de helt enkelt inte acceptera att andra katter nosar på deras ben (menar inte att de kommer börja slåss men de kommer varna verbalt iaf).

Jag håller isär mina när de äter och i synnerhet när de får kyckling är det bra, då blir de riktiga rovdjur.

De har varsin matplats i köket och där får de alltså också kycklingen.

Dessutom stänger jag dörren till köket när de får kyckling. Eftersom de blir rejäla rovdjur med kycklingen och morrar åt både varann och mig vill jag inte att de ska dra iväg med sitt byte och ligga och kladda med det under sängen eller soffan. Det blir ju lite blodigt när de äter:D

ok, tack båda två!

då ska de få varsina på skilda platser, pojken har redan morrat lite och skyddat en räka (fast då hade lilltösen lagt beslag på skålen OCH jagade efter räka jag kastade till honom - då fick det vara nog sa grabben).

ska bli spännande att se vad de tycker, men de är ju redan smp vilddjur så det ska nog vara mums!

Trådkapning (har också en kycklingfråga ;) )

Har en hankatt som är ganska (väldigt) kräsen. Han äter övht inte blurkmat - utan knaprar bara sina Mjau torrisar. Läste här på forumet att torrfoder inte ger katten allt den behöver och har sedan dess försökt att truga till honom annat.

Kycklingvingar fetnobbar han, likaså kycklinghjärta. Kycklinglever däremot tycker han väldigt mycket om. Hur mycket kycklinglever kan han äta? Kan jag ge detta dagligen?

Jag har ju fördelen att ha jobbat för kronfågel, och svärmor jobbar fortfarande kvar där, så jag kan billigt ta hem kyckling, och funderade på om Kycklingmage och kycklinghalsar är något katten kan äta? (kycklingmagarna är så klart tvättade, de är samma som man kan köpa färska i butik).

Finns det något mer än kyckling jag kan muta honom med? Lamm/kycklingfärs?

Inser att jag är så ny på detta att jag behöver hjälp och pekpinnar.

Kycklingvingar fetnobbar han, likaså kycklinghjärta. Kycklinglever däremot tycker han väldigt mycket om. Hur mycket kycklinglever kan han äta? Kan jag ge detta dagligen?

Nu hade du väldig otur. :o Tyvärr så är lever det enda som kan vara rent skadligt för katterna i för stora mängder, lever ska utgöra MAX 10% av kattens kost annars kan det leda till A-vitaminbrist. Så lever är inte något man kan ge sin katt dagligen, utan möjligtvis bara som godis då och då.

I princip allt annat kött kan du prova med. Köttfärs, lammfärs, fläskkött. Hjärta i alla former (behöver inte vara från kyckling) är väldigt nyttigt! Om du ger kött som innehåller ben så behöver du inte balansera med något annat, förutom möjligtvis hjärta om du börjar komma upp i stora mängder.

Sol - Vad har hänt med din hemsida? :( Vill ju kunna hänvisa folk dit. ;)

/Erica

Darn! Jag misstänkte att det var så gällande levern! (det är ju bra typiskt när man hittat något de verkligen tycker om! )

Jag får prova vidare helt enkelt! Och läsa på mer ;)

har du provat räkor ? (fast de kan man ju inte ge så mycket av heller, men lite då och då) det och tonfisk älskar vilddjuren här .

segt är att de älskar whiskas burkmat, men en blir dålig i magen av det, och knappt rör mjaus burkmat :p

min katt är precis likadan, han älskar sitt mau torrfoder. Så fort man tar fram en konservburk så kommer han o vrålskriker o vill ha men sen tar han max en tugga så går han.

har du provat räkor ? (fast de kan man ju inte ge så mycket av heller, men lite då och då) det och tonfisk älskar vilddjuren här .

segt är att de älskar whiskas burkmat, men en blir dålig i magen av det, och knappt rör mjaus burkmat :p

Räkor? Min kisse dog hellre än att stoppa en sådan i munnen. Tonfisk är han inte intresserad av. :crazy:

Bison; Min herre slickar på sin höjd av såsen eller gelen, resten lämnar han att skrumpna ihop. Drygt med kräsna kissar.

Just räkor och tonfisk är väl nästan sämre kattföda än torrfoder. ;) Så mer än som lockbete för att få dem att äta burkmat skulle jag inte rekommendera det. :D

/Erica

hmm ja jag äter ju varken räkor, tonfisk eller annat kött själv så jag har pinsamt dålig koll på vad som är bra och mindre bra :o försöker mig fram lite smått för att se vad som funkar med småttingarna.

känns lite meningslöst att köpa mjau är de ratar det.. men jag hoppas på kycklingvingarna, attans att jag glömde köpa dem idag - får ta en sväng imorn!

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Katt Hm, alltså ja som rubriken lyder, är det ngt som är möjligt? Alltså skulle en innekatt lida av det? Kanske inte raka bort just ner till...
Svar
19
· Visningar
7 455
Senast: lil-sis
·
Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
3 108
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17