Det här med muskelskador...

Cattis_E

Trådstartare
Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett med muskeln insida lår.
Den är spänd, hård och öm.

Det är ännu inte helt uteslutet att det ffinns något annat och muskeln inte är primärproblem, men där vi är nu så har vi ännu inte hittat något, utan att det är en muskelskada. Inga tecken på ledproblem har hittats

Han står nu på Metacam och begränsad rörelse för 3e dagen och jag är såklart orolig men hoppas så att det ska ske en förbättring innan åb om 2v.

Någon med erfarenheter att dela?
Berätta gärna hur det i så fall utvecklades men utan att skrämma upp mig alltför mycket.
Är rätt orolig ändå 🫣.

Hej! Min fick en muskelskada på hamstring i höstas, en muskelbristning som både syntes och ömmade rejält. Hon blev till följd av det även halt från bakknät samma ben (där hon har trauma sen tidigare och väl alltid kommer vara vår svaga länk). Rörelsemönstret var dock inte detsamma som tidigare hon blivit halt från bakknät så muskelskadan i sig gjorde henne absolut halt. Hon blev behandlad i bakknät med kortison och laser på muskelbristningen 3 ggr. Vila i liten sjukhage med promenader (typ 20-30 min tror jag) och hon var ohalt 4 veckor senare ☺️ Sen försiktig igångsättning

Hej! Min fick en muskelskada på hamstring i höstas, en muskelbristning som både syntes och ömmade rejält. Hon blev till följd av det även halt från bakknät samma ben (där hon har trauma sen tidigare och väl alltid kommer vara vår svaga länk). Rörelsemönstret var dock inte detsamma som tidigare hon blivit halt från bakknät så muskelskadan i sig gjorde henne absolut halt. Hon blev behandlad i bakknät med kortison och laser på muskelbristningen 3 ggr. Vila i liten sjukhage med promenader (typ 20-30 min tror jag) och hon var ohalt 4 veckor senare ☺️ Sen försiktig igångsättning
Det låter ju rätt lovande ändå.
Tack för att du delar med dig.
Laser har jag redan tänkt på, men ska diskutera med veterinären på återbesöket den 8/4 hur hon rekommenderar att vi lägger upp allt (när vi ser hur det utvecklats).

Mitt dåvarande fullblod slet sönder en bröstmuskel för många år sen. Stor ruptur. Jättehalt och jätteont initialt men sen sakta bättre. Blev helt återställd men tog tid. Hade kvarvarande konturstörning kvar i muskeln bara.

Muskelskador läker oftast bra.

Mitt dåvarande fullblod slet sönder en bröstmuskel för många år sen. Stor ruptur. Jättehalt och jätteont initialt men sen sakta bättre. Blev helt återställd men tog tid. Hade kvarvarande konturstörning kvar i muskeln bara.

Muskelskador läker oftast bra.
Tack!
Låter som det finns rätt gott hopp ändå.

Känns rätt jobbigt med skada i och med hans ålder. Han är i övrigt fräsch så jag försöker vara så positiv det går.
Har inte bråttom alls. Men det vore trist om han inte blev ribar igen.

Det låter ju rätt lovande ändå.
Tack för att du delar med dig.
Laser har jag redan tänkt på, men ska diskutera med veterinären på återbesöket den 8/4 hur hon rekommenderar att vi lägger upp allt (när vi ser hur det utvecklats).
Jag fick laser på försäkringen när vi gjorde det på kliniken ☺️

Min var visserligen yngre än din men inte med många år. Det läkte mycket snabbare än jag trodde, det gör din säkert med!

Skriver en ammanfattning av dagens åb ifall någon undrar hur det gått.

Fortfarande ungefär lika halt och vet menar att en muskelskada borde blivit lite bättre på 10 dagar Metacam.
Samtidigt så har det lagts bedövingar typ längs hela benet. Inget släcker.
Röntgen av knä och has med och även plåtar på andra benet för jämförelse.
Ingrt oroväckande syntes på dem.
Inga gallor, ingenting på palpation mer än den muskeln.

Nu remiss till min equiterapeut/hästnaprapat som även jobbar med laser.
Troligen en kur butta efter det.
Min känsla är att det är knas i den muskeln och jag försökte fråga om den inte går att ultrlajuda men vet trodde inte det skulle ge nån bra bild på den lokaliseringen.
Men det går ju alltid att ta en annan veterinär längre som kanske tycker det vore en idé. Men jag behöver landa först innan jag överväger det

Vet inte vilket ben jag ska stå på och om jag ska vara ledsen över att det fortfarande är så illa eller glad över att vi uteslutit en massa saker som jag var rädd för.

Min hadde en skade i samme muskel, innside høyre lår. Diffust halt og varm i området.
Skrittet i 10 uker. Hadde god tid midtvinters så lot det ta den tiden som behøvdes uten kontroller i mellomtiden.

Min hadde en skade i samme muskel, innside høyre lår. Diffust halt og varm i området.
Skrittet i 10 uker. Hadde god tid midtvinters så lot det ta den tiden som behøvdes uten kontroller i mellomtiden.
Tack för info.
Oj, 10 veckor?
Stod den i sjukhage den tiden också?

Skriver en ammanfattning av dagens åb ifall någon undrar hur det gått.

Fortfarande ungefär lika halt och vet menar att en muskelskada borde blivit lite bättre på 10 dagar Metacam.
Samtidigt så har det lagts bedövingar typ längs hela benet. Inget släcker.
Röntgen av knä och has med och även plåtar på andra benet för jämförelse.
Ingrt oroväckande syntes på dem.
Inga gallor, ingenting på palpation mer än den muskeln.

Nu remiss till min equiterapeut/hästnaprapat som även jobbar med laser.
Troligen en kur butta efter det.
Min känsla är att det är knas i den muskeln och jag försökte fråga om den inte går att ultrlajuda men vet trodde inte det skulle ge nån bra bild på den lokaliseringen.
Men det går ju alltid att ta en annan veterinär längre som kanske tycker det vore en idé. Men jag behöver landa först innan jag överväger det

Vet inte vilket ben jag ska stå på och om jag ska vara ledsen över att det fortfarande är så illa eller glad över att vi uteslutit en massa saker som jag var rädd för.
Nu har naprapaten varit här.
Musklerna är arga, spända och ömma men hon hittade ingen kännbar eller märkbar muskelskada, så frågan är om det ändå ikte är sekundärt till någon annan skada.
Inte vad jag hoppades riktigt.

Ska prata mer med veterinären imorgon men jag antar att man väl behlver gå vidare och ändå leta efter skada på knä eller högre upp
Jag tänker väl menisk eller ligament eller liknande. Vet inte om bedövning brukar släcka sådant också vid knä. För det gjorde den ju inte alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus

Hästrelaterat

Tillbaka