Det här med halstäcken..

Sv: Det här med halstäcken..

Men du som ALDRIG tillåter lera i dina hagar Alexandra? :D

Aningens sanning med modifikation, jag tillåter aldrig att de går omkring i lera. Jag kan ju tyvärr inte förbjuda att det blir mjukt/blött dock (tyvärr, just nu funderar jag på ASFALT i hagen.. :devil:)

Nu går de ju på betet, som 'håller', men som är blött (vattenmättat) och börjar bli lite söndertrampat. Men inte lerigt annat än precis vid grinden.

Men den lilla *censur* - han står på mornarna och SKRAPAR för att verkligen gosa till det (har bilde rpå det med men iddes inte fixa dem nu), och på det ställe där det är som mjukast.

Men det är inte speciellt lerigt, kollar man på benen på de som behagar stå på benen lite mer i hagen så är det lera upp till 1/4 av hoven på de värsta ställena. SYns på bilden btw, det är ju värst upptrampat/lerigt där de äter. Men det är mjukt och blött (och jag börjar undra vad fan de ska äta i sommar egentligen, eftersom det inte syns minsta tecken på att vädret ska vända)

Ja när hästarna ser ut så då tackar man den som kom på den geniala idén.

Jag håller med dig... jag ångrar att jag inte tog kort på hur min häst såg ut häromdagen :crazy: men jag ska försöka beskriva.

Hästen hade valt den mest blöta (utan att vara så rinnig att den bara rinner av) leran i hela hagen och rullat sig ett antal lager på varje sida. Täcket och de delar av hästen som ej var täckta (huvud, ben, mage) hade ett jämnt lager av fortfarande blöt lera på ca 1 cm när jag tog in honom. Jag överdriver eller skämtar INTE!!! :o Man såg allvarligt inte vilken färg täcket ursprungligen hade... Jag drog fram vattenslangen och spolade... LÄNGE...

Sånt här täcke har han (Bucas):

IMG_0317.jpg

Bilden är tagen tidigare i höstas, i en inte alls så lerig hage...:smirk:

Oj! :eek: Han var inte lite skitig.

Lyx med spolmöjlighet. Drömmer jag också om, väldigt hett just nu av någon anledning.

Han såg ännu värre ut vid intag, stora kokor lera. Om han kunde nöja sig med att rulla EN gång iaf :crazy:

Lyx med spolmöjlighet. Drömmer jag också om, väldigt hett just nu av någon anledning.

Tyvärr bara kallvatten dock, så det är ju inte tal om att tvätta hästarna utan spola av ben och täcke är det som gäller. Men det är ABSOLUT bättre än inget alls!

haha men han ser ju glad ut iaf :rofl: och (precis som nån annan sa) har han väl hört om lerinpackning :idea:

Så ser min häst ut också, han tycker mycket om att rulla sig :crazy:
Fast jag har problem med att få bort leran från täcket sen...
Hur fick du bort det sen? :confused:

haha men han ser ju glad ut iaf :rofl: och (precis som nån annan sa) har han väl hört om lerinpackning :idea:

Så ser min häst ut också, han tycker mycket om att rulla sig :crazy:
Fast jag har problem med att få bort leran från täcket sen...
Hur fick du bort det sen? :confused:

Få bort det? Hahahaha, hihihi, hoho.. DET har jag gett upp. Det är liksom no use, det är ju likadant direkt (det syns ju inte direkt på lunchbilden att täcket är nytvättat).

Så, jag är så hemsk att det får vara kvar helt enkelt, jag bara skakar det och det som då lossnar lossnar, resten får sitta.

Vid tvätt så borsta av det som går, spola av det som går och sen i tvättmaskinen. Sa när jag tvättade sist till mig själv att det är ett under att tvättmaskinen inte är död än ;)

Min häst kan inte ha halstäcke. Iaf inte tillsammans med PG. Då går hon rakt igenom stängslet när hon är hungrig. Blir inga stötar.

Min ser ut sådär fast utan täcke :cry:

NeffiNov3.jpg

Ungefär så ser hon ut. Den till höger. Ska vara ljust gräddfärgad egentligen. Skimmel född BEC. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag vet att sadeln inte passar optimalt. Frågan är dock om det går att få så att det fungerar i väntan på sadelutprovning? Hästen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 614
Utrustning Det är några år sen jag red på kandar sist, och således sen jag behövde passa till ett kandar sist. Märktes att jag var ringrostig när...
2
Svar
21
· Visningar
2 110
Senast: mackan
·
Utrustning Jag höll ju på att svimma i rena chocken idag när hoppsadeln tillsynes låg utmärkt på nya fullblodsdamen. Beslöt mig för att prova rida...
2
Svar
23
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka