det här med foder

C

countess88

Hej jo jag har ett kallblods sto när vi köpte henne var hon ganska kraftig,och hon såg högdräktig ut inte en muskel på ryggen , ryggraden stack upp .

50% säger proteinbrist 50% säger att hon är fet , jag känner revbenen om jag trycker in litegran:angel:

jag har inte tillgång till hö analys

hon får idag 10 kilo hö mer äter hon inte
4 dl muslie
1 dl miner blå

jag blir helt galen och alla säger att det inte går att säga hur mkt och vad hon ska ha pga att jag inte har analys men hur fanken gör alla andra som inte heller har analys ? :cry:

önskar att jag kunde fixa analys så jag verkligen kunde fixa ett perfekt foderstat men som sakt :(

Sv: det här med foder

Bygger inte hästen muskler trots att du tränar den får den förmodligen för lite protein. Prova byta lite hö mot lite uppblötta lucernpellets eller lucernhack och se om det ger effekt. :)(vänj in lite i taget under några veckor tills du kommit upp i till exempel ett eller två kg.) Tänker itne råda dig om någon exakt foderstat eftersom man inte får göra det här.

Förmodligen har du ett dåligt hö, men jag förstår inte varför man inte frågar bonden efter analys innan man köper det eller skickar in själv så slipper man sitta och undra.

står installad han tar eget hö och nu ska jag flytta om 2 månader så jag ids inte ta analys själv det andra stallet har analys

Problemet med feta omusklade hästar som ska ridas är ju att man inte kan minska foret för mkt - för då kommer den inte bygga några muskler.

Man måste själv hitta en balans i foderstaten som passar hästen, som gör att den både går ner i vikt OCH bygger muskler.

Jag personligen hadet lagt till lite lucern om jag vore i din sits. En halv liter /liter beroende på, bara för att ha en grund för hästen att bygga muskler på.
Ger man för mkt så kommer ju hästen bli fetare.

Sen under en uppbyggnadsperiod får man räkna med att hästen kanske har lite övervikt (man kan aldrig stress banta den). Bygg upp musklerna långsamt och håll koll på hullet så den inte går upp något. Skritta långa pass både i skog och på plan mark så att hästen bränner lite fett och bygger lite muskler.

Hej jo jag har ett kallblods sto när vi köpte henne var hon ganska kraftig,och hon såg högdräktig ut inte en muskel på ryggen , ryggraden stack upp .(
Du har det rätta svaret i detta stycke.
En stor buk och uppstickande ryggrad är med allra största sannolikhet orsakat av proteinbrist. Skälet till att ryggraden sticker upp är att det inte är några muskler där och det beror INTE på att hästen är otränad utan helt enkelt på att det tillförs för lite proteiner. Det är nämligen så att en häst som får tillräckligt mycket proteiner får tillräcklig muskelmassa även om den inte tränas - träningen ger musklerna styrka och uthållighet, men själva muskelmassan är det bara proteinerna som styr.

I ditt fall hade jag bytt ut en stor andel (kanske hälften-2/3) av höet mot lusern - jag hade valt hälften i hackad form och resten pellets. Då får du betydligt bättre täckning av proteinbehovet, från en proteinkälla som man kan "chansa" lite med eftersom det är ett grovfoder = ett eventuellt överskott är helt ofarligt.

Vita_N_6520 skrev:
Problemet med feta omusklade hästar som ska ridas är ju att man inte kan minska foret för mkt - för då kommer den inte bygga några muskler.
Fast det är inte en "fet omusklad häst" när ryggraden sticker upp, det är en häst med proteinbrist. OCh det den behöver är INTE mindre foder utan mer proteinrikt foder. Proteiner är byggstenar som bygger upp muskler och först måste bristen ersättas, sen underhållas. Egentligen bör man nog inte rida så mycket alls förrän muskulaturen börjar återhämta sig och anta normal form igen.

Fast det kan man faktiskt inte veta utan att ha sett hästen. Visst beror det säkerligen till största delen på proteinbrist MEN om hästen samtidigt är fet (över hela kroppen) det är ju då man får problem.
Att slänga på Massa protein kan göra hästen ännu fetare, speciellt om man då inte motionerar den.

Är hästen BARA uppblåst över magen och tunn över resten av kroppen är det ganska uppenbart att det är proteinbrist, men ts har ju inte sagt något om hur hästen ser ut i övriga kroppen.
Med tanke på att revbenen kan kännas "om man trycker lite" så tyckte jag det lät lite som att hästen även var överviktig. De hästar jag stött på som haft proteinbrist har haft väldigt ytliga revben.

EN häst som får för lite proteiner kombinerat med för mycket energi kan ha överhull samtidigt som den har proteinbrist. Det behöver inte vara ytliga revben för det.
En häst som har uppstickande ryggrad har nog ganska garanterat proteinbrist.
Hästen blir INTE fetare för att man ger den mer proteiner! Framförallt inte när den har brist på sådana! Det hästen blir fet av är energi.
Om du läser mitt foderråd så skrev jag byt ut höet mot lusern. Då hamnar man på ungefär samma energigiva (energiinnehållet varierar inte alls lika mycket som proteinet kan göra), medan det blir stor skillnad på proteingivan - om höet är lågt i protein, vilket man man misstänka om hästen ser ut sådär. Och det borde ge en häst som blir rundare över rygg och rumpa.

Titta på bilden i den här länken http://mymlanthereal.files.wordpress.com/2008/12/kwashiorkorth3_13486061.gif
Det är på människobarn med lider också av att de fått fel sorts mat. De har stora magar kan för sakens skull inte med bästa vilja i världen kallas för feta. Det är samma fenomen som händer med en häst som får för lite proteiner i sin kost. För det okunniga ögat ser den tjock ut när det istället är tvärt om.
Mer protein i fodret kommer inte att göra hästen fet men den kommer istället att få byggstenar till muskler som gör att den kommer att orka röra sig mer.

Jag håller helt med Ameo i hennes rekommendationer, lusern, lusern, lusern. Jag hade tagit bort müslin så jag hade fått i hästen mer lusern, eftersom det innehåller både energi och framförallt protein. Ett överskott protein från grovfoder bekymmrar mig inte om inte hästen visat sig känslig tidigare.

Skriver även jag under på detta!

Mina hästar får inga kraftfoder alls utan står sig finfint, trots träning, på hö och lucern (+ mineraler). Båda har väldigt fina överlinjer och är mycket väl musklade. Hullet är perfekt!

Jag VET hur hästar ser ut när de har proteinbrist.
Men jag vet också att hästar kan vara enormt svankiga och feta samtidigt. :cool:

Barnen på bilden är ju synligt undernärda..

Senast ändrad:

Nej den måste inte ha ytliga revben, men oftast har dem det (de hästar jag har träffat på har haft det).
Är hästen rund och fläskig samtidigt som den är svankig, så är det inte ett uppenbart proteinbristfall. Nångång har alla musklerna försvunnit, men samtidigt kan den ha ätit upp sig på vägen.

Att byta ut endel av höet är ju ett alternativ.
JAG skulle bara lägga in en del lusern om hästen i övrigt var fin/rund i kroppen.

Jag VET hur hästar ser ut när de har proteinbrist.
Men jag vet också att hästar kan vara enormt svankiga och feta samtidigt. :cool:

Barnen på bilden är ju synligt undernärda..

Men då syns inte ryggraden, bara svanken. I det här fallet så syns/känns ju ryggraden över en stor mage.

Kom bara ihåg att inte rida henne så länge hon inte har ryggmuskler för det.
Se till att hon får förutsättningar så kommer ni att få det kul framöver !

Svankig och att ryggraden sticker ut är inte samma sak. Sticker ryggraden ut är hästen inte i ridbart skick. Är den svankig så kan den trots detta vara fullt ridbar.

Du har två enkla val som jag ser det.
Antingen skickar du in en analys, den kostar ca 300 kr, eller så tar du bort hälften av hö´t och ersätter det med lucern hackat strå vilket kommer kosta ca 10 kr/kg vilket då blir 50 kr/dag och då tar det 6 dagar så har du förbrukat samma pengar på lucern istället för att analysera ditt hö.

När du har analysen så vet du vad du behöver ge istället för att köpa svindyra foder i onödan.
Då kanske du väljer att ge soja istället vilket kostar ca 6 kr/kg + moms och du behöver kanske ge 300 gram för att din häst ska få sitt behov av protein tillgodosett vilket då blir 1,80 kr + moms/dag.

Du sparar alltså mycket pengar på att ta en analys även om du bara ska ha det hö´t i två månader.

Då tycker vi olika.

Jag tycker inte att en häst som är extremt svankig är mer ridbar än en häst som är undernärd så ryggen sticker upp.

F-ö så vet jag skillnaden mellan omusklad-svankig och undernärd-svankig.
En häst kan faktiskt vara spetsig i ryggen och rund i kroppen.

varför skulle det va en omöjlighet att fixa analys.
det kostar till dags dato 250 kr via agrilab och tar max 5 arbetsdagar att få svaret. finns ingen anledning för 250 spänn att inte kunna ta en sådan.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 792
Senast: svea
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar