Det här med el...

kolblakkur

Trådstartare
Jag fattar ingenting av det! :crazy:
Jag funderar på om det ens är lönt att byta elleverantör, samtidigt så är jag en snåljåp så jag skulle gärna vilja ha ett billigare alternativ :angel:
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag betalar idag, men det har alltid känts billigt. Har en lgh på 65 kvm och min årsförbrukning är uträknad till runt 925 kWh. Brukar få en kvartalsräkning på 500-600 kronor.
Då har jag en sån avläsare, så jag betalar för det jag verkligen förbrukat. Har jag kvar min avläsarmanick även om jag bytar elleverantör?
Testade på det här med Elskling och fick fram att jag skulle betala runt 900 om året för allt :eek: med ett annat bolag. Det verkade ju onekligen vara ett bra erbjudande, och det skulle då kostar 103 öre per kWh om jag minns rätt. Har ingen aning om vad jag betalar idag.

Någon som testat Elskling? Fick ni ett bra "resultat"? Var det lätt att byta?

Sv: Det här med el...

Testade med fast elpris nu: 870:- i årskostnad, 94 öre kWh!

Undrar om inte Öresundskraft blåser mig...

glöm inte nätavgiften när du räknar... däremot är det ingen nyhet att man kan spara mycket pengar genom ett aktivt agerande gällande leverantörer.

Som sagt, elskling eller elpriskollen räknar ju inte med nätavgiften, men om du sitter med ett tillsvidareavtal så kan du nästan säkert spara pengar (jag tror att ett eller ett par bolag har billigare tillsvidareavtal för kunder i sina egna nät än kunderna skulle haft med ett aktivt val, men det är inte vanligt). Om du har ett tillsvidareavtal, eller ett annat avtal i samma bolag som står för ditt elnät så står både nätavgiften och elförbrukningskostnaden på samma faktura.

Jag skulle personligen inte binda mitt elpris på ett år så här års, eftersom elpriset generellt är dyrare på vintern än på sommaren (och el-börsen har varit galen den sista veckan). Eftersom du redan har en låg elförbrukning har du ju inte heller så mycket att "vinna" som till exempel en villaägare på att vara den medvetna elkonsumenten, men om det var jag som ville göra ett val nu skulle se om det fanns ett bra 6 mån avtal eller låta elpriset vara rörligt (eller fortsatt tillsvidare) fram till juni eller juli för att binda då.

Ligger du i Öresundskrafts nät kan det ju också vara värt att se om särskilda klausuler är inskrivna i avtalet om att priset får ändras när elprisområdena införs så att du inte får några otrevliga överraskningar nästa år.

Jag testar Kundkraft nu första gången då jag har eget elavtal (vi har haft gemensamt i bostadsrättsföreningen tidigare).
Fick med min pappa på det också, och enligt honom fick de mkt billigare pris nu i den upphandlingen vi var med i!

Japp, Öresundskraft är dyra och de är dåliga på att själva följa upp sina prognoser, så deras misstag tas ut av kunderna.

Vi bor i en 2:a på 63 kvm och har en beräknad årsförbrukning på 2361 kWh. Låter ganska mycket jämfört med TS beräknade årförbrukning. :crazy: Nu i somras bytte vi från Vattenfall till GodEl och det blev någon hundring billigare.

Det låter absolut onödigt mycket, dock inte orimligt. Men det går ju att lista ut vad det är som slukar så mycket el. Har ni gamla vitavaror? Har ni hel uppsättning med vitvaror i form av diskamaskin, tvättmaskin, torktumlare etc? Har ni många datorer och/eller TV ståendes på 24/7? Man betalar ju för det man faktiskt förbrukar, så det går ju att hitta "boven".

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka