Jag ramlade av och bröt nacken för snart tre år sedan, fick även en whiplash-skada som jag aldrig kommer att bli bra från. Kan inte längre rida som jag vill, rider numera endast två dagar i veckan och då är det motion av lillasysterns ponny som gäller. Dels för att nacken är så svag att läkarna i princip lovat att jag blir rullstolsbunden vid minsta skada på nacken, dels för att jag ständigt lider av fruktansvärda smärtor och har tappat väldigt mycket styrka i axlar och armar. Kan inte längre springa, lyfta tungt (måste till exempel ha hjälp med att bära vattenhinkar och dyl), har drabbats av koncentrationssvårigheter, långvarig yrsel och ångest samt depressioner efter olyckan.
Den hjälp jag fått från mitt försäkringsbolag är i princip 5000 spänn för hjälmen, samt ett par tusen för sjukgymnastik och läkarbesök. Har nog delvis mig själv att skylla då jag inte riktigt tagit tag i det. Visst går jag hos sjukgymnast och visst har vi utrett nacken i tre års tid, men allt känns bara så hopplöst och jag har nog mest velat fly från det faktum att jag aldrig kommer att kunna göra det jag tycker är roligast igen.
Som uppvuxen i en familj där det är fult att beklaga sig har jag oftast bitit ihop vilket så här i efterhand nog varit dumt av mig. Med facit i hand kan jag säga att den här olyckan till stor del förstört mitt liv; jag missade sista terminen på gymnasiet (streck i samtliga ämnen där), pga att jag var så dålig efter skadan kunde jag inte jobba efter gymnasiet = varit arbetslös större delen av dessa tre år, inte fixat att flytta hemifrån etc. Detta från att ha varit en toppstudent med väldigt höga ambitioner både inom ridsporten och plugg-/arbetsliv. Vet i dag att jag begått stora misstag när det gäller att faktiskt våga kontakta försäkringsbolag, så jag hoppas att ingen annan är så dum som jag varit.
Hade bara personförsäkringen (Folksam) vid olyckstillfället.