det här med alternativ behandling...

Andrii

Trådstartare
Tänkte höra om någon möjligtvis har erfarenhet av "alternativ behandling" för häst som verkar ha någon typ av "beteende problem", kan vara sparka i väggar och släp, veva med frambenen, agressivitet eller något annat. Förutsatt är att veterinär inte har hittat fel på hästen. vem skulle du ta hjälp av? homeopat, etolog, nh tränare eller någon annan? berätta gärna om din "problemhäst" era problem och vem ni tog hjälp av eller hur ni gjorde för att komma tillrätta med problemen. Alternativt är du duktig på hästars beteende och hur man jobbar med sånt här, berätta, berätta, berätta!:)

Sv: det här med alternativ behandling...

Om en häst har ett beteendeproblem tar jag hjälp av någon som kan beteende (en etolog, men vi växer inte på träd..) eller en duktig hästmänniska i min närhet.

Jag är ju själv etolog, så jag rådfrågar mig själv i första hand :p
Lösningarna beror alltid på individ, historia och problem. När jag hjälper andra är det dessutom viktigt (viktigast!) att ägaren är med på noterna och verkligen tar till sig det man säger. Vilket tyvärr inte alltid är fallet. En del ägare är svårare att jobba med än andra.

Det beror mer på hur duktiga folk är än på vad de egentligen utövar för 'verksamhet' tycker jag. Själv är jag t.ex. väldigt skeptisk mot homeopati men hade god hjälp av en homeopat med min ponny (hon har en historia av misshandel och saknade självförtroende när jag köpte henne). Mer nytta ändå hade vi av en tränare som jag inte riktigt kan sätta någon etikett på. Han var helt enkelt en duktig hästmänniska och god problemlösare. Men generellt tycker jag att träning med kvalitet och ett tydligt ledarskap är viktigast. En häst som inte får tillräckligt med motion och 'uppgifter' har i regel överskottsenergi, vilket tar sig alla möjliga uttryck. Är hästen stressad av någon anledning kan - utöver motion - t.ex. massage vara bra.

Som sthu redan sagt beror det mycket på individen vad som fungerar. Men kolla alltid grundläggande saker först: rätt foder, bra stallmiljö/utevistelse, korrekt utrustning, frisk kropp och bra träningsschema. Om allt det är på plats och hästen visar stress-symptom skulle jag satsa på ledarskapsövningar.

Jag har funderat en hel del på detta den sista tiden.. som sthu säger verkar inte etologer inte växa på träd. min generella erfarenhet är också som akleja säger att de "grundläggande sakerna" är väldigt viktiga och när de funkar brukar det även funka med hästen. Gör det trots allt inte det har hästen i regel ont och behöver kollas av veterinär.. men när tidigare saker är kollade och någonting fortfarande inte stämmer, vad gör man då? min tanke är att någonting fortfarande är fel, men vad? och hur tar man reda på vad? vem tar man hjälp av när man själv står där handfallen och även alla duktiga hästmänniskor i ens närhet gör det. har kollat en del på vissa NH folks hemsidor och dylikt och de pratar mycket om quick fixes är dåligt (vad innebär det?) och att det alltid är människan som förstört hästen.. jag är inte helt säker på att jag gillar den framtoningen även om det kanske ligger en viss sanning i det. jag har heller ingen aning om hur pass seriösa just dessa människor är. jag vill gärna försöka förstå mina hästar och att de ska må bra men ibland kör man helt enkelt fast och det är halvt omöjligt att hitta hjälp om man inte redan känner till någon...

jag hittade faktiskt den hemsidan och har därigenom försökt få kontakt med någon, mindre lyckat resultat än så länge. jag är ingen nh fantast (äevn om jag gärna jobbar mycket med ömsesidig respekt med mina hästar så att träning och jobb är på bådas villkor) och har ingen erfarenhet av homeopati heller men känner nu att jag är öppen för alla förslag. jag har ju pluggat en del hästrelaterade kurser på SLU och det har varit lite beteende i dessa, men jag behöver lära mig mer, så tack för tipset om den kursen. men du är ju etolog vad tror du om sådana problem som jag nämnde i mitt första inlägg, orask och "lösning"? om du helt bara brainstormar...

jag ska kolla upp vad tränaren hette som jag fick hjälp av och skickar ett pm (det var ett par år sen och jag vet att jag har namnet någonstans)

Pm:a Tuaphua , hon jobbar med problemhästar. Hon kan nog tipsa om vilken sorts hjälp som vore bäst om inte annat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Hästhantering Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så...
Svar
5
· Visningar
2 904
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka