Det här med unghästar, samt eksem

Sryoqwe

Trådstartare
Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får begränsad fri tillgång (ett antal fodringar, men de får äta upp innan de får nytt för att förhindra spill) på hö, men jag har i nuläget ingen analys på det och vet inte om jag kommer kunna få det heller. Om analys finns så brukar det heller inte ingå mineraler i någon vidare detalj, på dem jag har sett. Vi har selenfattiga marker, men behöver man ge extra selen om hästarna har fina hovar, hårrem och tagel? Nu får den som finns hemma ett färdigt pelleterat mineralfoder, jag behöver dock kolla upp det bättre.

Ena hästen har eksem. Jag tänkte testa bovete samt att täcka framåt våren, tror inte att jag får på ett nu. Någon som har erfarenhet av detta? Läste någonstans att man ska ge en halv deciliter per dag, är det en bra utgångspunkt? Hästen är en ettårig islandshäst, så inte särskilt stor. Han är svart utan något vitt så förhoppningsvis blir inte fotosensibilitet ett problem, blir det så får jag såklart tänka om. Något annat som jag bör tänka på? Träningen och hovarna har jag hyfsat bra koll på :)
 
Har du unghästar så gör du ett analys själv på grovfodret inkl mineralanalys, så gör alltid jag. Det kostar några hundralappar och är väl använda pengar för att veta hur man ska komplettera deras utfodring, så man kan förebygga brister.
 
Har du unghästar så gör du ett analys själv på grovfodret inkl mineralanalys, så gör alltid jag. Det kostar några hundralappar och är väl använda pengar för att veta hur man ska komplettera deras utfodring, så man kan förebygga brister.
https://hastsverige.se/utfodring-oc...s-naringsbehov/den-unga-hastens-naringsbehov/

https://www.slu.se/globalassets/ew/...ekommendationer-for-hast_2013_rapport_289.pdf


Jag hade verkligen inte velat ha oanalyserat grovfoder, särskilt inte till så unga hästar. Det är väl bara att ta en egen analys?
Jag förstår vad ni menar, problemet är att vi inte har något större parti för stunden. Det känns inte riktigt hållbart att ta egen analys för varje litet parti, men får jag tag på ett större sådant kommer jag självklart göra det.
 
Har du unghästar så gör du ett analys själv på grovfodret inkl mineralanalys, så gör alltid jag. Det kostar några hundralappar och är väl använda pengar för att veta hur man ska komplettera deras utfodring, så man kan förebygga brister.
Det är precis vad jag också kommer göra som just köpt en åring.
Förbeställde analyserat men lyckades missa/visste inte att de inte tog mineralanalys.
De jag analyser sett har nog kostat närmare 1000kr (för bas+mineral) men det är små pengar i sammanhanget när man har flera hästar.

Om du har lust får du gärna PMa vilket labb du använder så jag kan kolla om det är ett av de jag tittat på. :)
 
Har hästen gått i knottrika marker behöver det inte vara eksem.
Den kan ha kliat sig pga av högt tryck av flygfän i hagen.
Men man får ha koll på våren, täcke är bara ett av verktygen att hålla hästen besvärsfri vid eksem.
Bovete förstår jag inte riktigt hur det skulle hålla en eksemhäst besvärsfri, möjligtvis i teorin.
Den är klassad som giftig av SVA om man ger för mycket.
Hästarna behöver mineraler med selen tills du vet mer om ensilaget.
Selen i anpassad dos bör man alltid ge.
 
Har hästen gått i knottrika marker behöver det inte vara eksem.
Den kan ha kliat sig pga av högt tryck av flygfän i hagen.
Men man får ha koll på våren, täcke är bara ett av verktygen att hålla hästen besvärsfri vid eksem.
Bovete förstår jag inte riktigt hur det skulle hålla en eksemhäst besvärsfri, möjligtvis i teorin.
Den är klassad som giftig av SVA om man ger för mycket.
Hästarna behöver mineraler med selen tills du vet mer om ensilaget.
Selen i anpassad dos bör man alltid ge.
Ena hästen jag ska hämta har helt avkliad man, halva svansen och knappt någon pannlugg. Jag har bara sätt på bild hittills. Min som jag har hemma har också kliat mycket, men inte i närheten och vi har mycket knott. Han har inte eksem, den här verkar ha. Den andre vi ska hämta verkar inte ha något sådant.

Jag har läst mig till att bovete är ett ganska starkt antihistamin, vilket tordes hjälpa mot en allergisk reaktion. Har också hört om många som har haft hjälp av det. Dock verkar det som att man inte ska ge skalet, då det är giftigt (kan säkert vara giftigt med för mycket skalat med). Vet någon om man kan ge skalat, helt bovete? Jag hittar inte information om det.
 
Har du kontakt med veterinär?
Det låter ju inte alls bra att ta hem en så dålig häst till ett ställe med mycket knott.
 
Har du kontakt med veterinär?
Det låter ju inte alls bra att ta hem en så dålig häst till ett ställe med mycket knott.
Nej, jag har inte pratat med veterinär om detta. Nu börjar vi dock få minusgrader och knotten är inte så farliga längre, så förhoppningsvis går det bra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 543
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: Blubbis
·
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp