det här med kraftfoder och korsförlamning?

B

BeastieBabe

hur hör det egentligen ihop? är det så att hästen får korsförlamninga av just att det är lättsmält kraftfoder hästen får eller?

för det är konstigt att man då inte har 2 foderstater uträknade åt sin häst, en med så lite kraftfoder som möjligt för vilotiden och en med träningsfoderstaten, vissa träningshästar orkar juh inte proppa i sig otaliga kilon med hö då dom tränar utan behöver näringen från kraftfoder..

kompisens ponnysan har en låg foderstat uträknad och får då 9 kg grovfoder och 1 kg havre och det ger väl ca 45 MJ, men det blir inte så bra att dra bort havren när hon vilar i foderstaten, gör man "fel" då? finns det risk för sjukdomar/skador?

någon som KAN det här som kan förklara noga?
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Hur menar du? Om vilan är längre än några dar så drar jag alltid ner på kraftfodret, likaså gör de allra flesta jag känner. Är det en eller ett par dars vila gör jag inte det, för mina hästar går i stora hagar halva dygnet och rör på sig där. Har man hästen i ett stall där de står i små fyrkanter några timmar om dan är det läge att dra ner kraftfodret dan INNAN hästen ska vila.
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Håller med Magdalena, men det finns en sak till att tänka på och det är att vissa hästar helt enkelt är mer benägna att få korsförlamning än andra och då spelar det nästan ingen roll vad man gör.

Hade en fjording på "min" ridskola som dog av konstaterad korsförlamning i höstas, och i det fallet fanns inga av de vanligaste "utlösande" faktorerna. Hästen gick på högst 0,5 - 1 kg kraftfoder (havre/korn, som han ätit förut) i en jättestor sommarhage och han var inte under vila heller.

mvh Jessica
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

korsförlamningar utlöses oftast av stress...klart man inte ska ge mycket kraftfoder om hästen vilar/står inne, men många får det just av stress eller exempelvis att dom får gå o spänna sig.....
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Stärkelsen i fodret anses vara orsaken till korsförlamning OM korsförlamningen är foderrelaterad. Har man en korsförlamningshäst bör man undvika spannmål som har högt stärkelsevärde.
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

okai, så man bör skita i att man har en uträknad foderstat och ta bort det som gör foderstaten stabil (och får en explosiv liten ponny som inte kan stå stilla) när hästen vilar?

låter sjukt... någon som kan sätta ihop den här faktan med foderstatsuträknande???
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

hmmm okai.. låter juh så skumt alltihopa tycker jag =/

vad rekommenderar man för foderstat åt en häst som har lätt för att få korsförlamning då?
(tänker på en ponny nu som får betfor och havre, han har korsförlamningar säkert 2-3 ggr per år..)
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Min treårsmärr får ju lätt korsförlamning inte direkt foderbetingad utan av att hon spänner sig nu när vi tränar på brodd.
vi har nu slopat havren och ger henne enbart Krafft Groov , Muskel-E och B-vitamin.
+ lite betfor för Muskel-E preparatet.
Vi brukar få bra resultat på det med de andra vi haft.
Men fortfarande så drar vi ner till 1/4 av givan under vila som är mer än 2 dar.
Hon äter ca 3 kilo Groov nu ska upp ett kilo till pga
dåligt hö men har jsut haft ett anfall så det får vänta
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Man bör ta bort allt spannmål eftersom de innehåller väldigt mycket stärkelse. Foder som vanligtvis rekommenderas till korsförlamningshästar är lusernpellets och om man behöver få upp energin, olja. Betfor går bra att ge också men inte i allt för stora mängder då det innehåller socker.
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

hmm hur ställer du dig till att ge lusernpellets torrt?
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Ponnyn blir alltså "laddad" om man tar bort havren och bara ger hö, eller fattar jag fel då?
Man bör undvika just att hamna i tillstånd då hästen "laddar", eftersom denna anspänning ofta förknippas med korsförlamning.
Vill man absolut ge spannmål kan man pröva att ge korn istället för havre, eftersom korn har en lägre tunntarmssmältbarhet.
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Jag ger min häst torra lusernpellets blandat med blöt betfor. Funkar fint men hon äter långsamt. Det står på Kraffts lusenpellets att det bör blötas för att minimera risken för foderstrupsförstoppning. Vill man inte ge lusernpellets så går det lika bra med hack då det har samma värden.
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Hade jag haft en korsförlamningshäst så hade jag inte gett spannmål utan tänkt på hästens bästa.
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Min häst är mycket korsförlamningsbenägen och det är enbart foderrelaterat, har kommit fram till att han definitivt inte tål spannmål ens i små mängder (lagrar energi i musklerna).

Eftersom han även har lite svårt att hålla hull ger jag honom lusernpellets (är lättare att få i honom en större giva genom pellets än hackad strå då det blir ganska mycket med hackad strå) som jag blötlägger tillsammans med lite betfor och olja.

Vid ökat arbete ökar jag betforen dagen INNAN jag rider, minskar dagen innan vila. Han får ett mycket bra hö (ca 10 kg per dag).

Han får dessutom vitaminer och mineraler året runt, framförallt vitamin B1 för att förebygga korsförlamningen.

En annan viktig punkt är att de har schans att röra sig tillräckligt och göra gång på energi. Att tömma energi genom en snab galopp ungefär 2-3 dgr per vecka är också mycket bra (fast jag föredrar att min gör detta i hagen.. ).

Obs.) Det krävs inte speciellt mycket kraftfoder för att framkalla en korsförlamning som är foderrelaterad... :crazy:
 
Sv: det här med kraftfoder och korsförlamning?

Jag med. Men det finns folk och det finns folk, och vissa har mycket bestämda idéer om hur saker "ska" vara.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 471
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Har i min närhet två ston som blir väldigt tjuriga i all hantering (ffa borstning) och slöa att rida vid fällning, väldigt dålig...
Svar
10
· Visningar
2 483
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp