Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Jag har hittils köpt begagnat, tills nu. För nu är min häst 4 år, hon har vuxit klart det mesta. Men hon kan ju bredda sig, ja, hon lär bredda sig. Jag har lite kortare ben, hon har normal bål, men då hon är en welsh cob är hon ju ändå inte så hög (155). Så jag ville ha en sadel som var av bra kvalitet, med lite kortare kåpor och som går att ändra om mkt i både stoppning och med bommen. Därför beställde jag en prestige modena till henne, som bör komma när som helst! Jag jobbar även i ridsportaffär så affären blir lite mer förmånlig, så man kan säga att jag kan köpa en bättre begagnad för samma peng som en ny. Det är fortfarande en jävla massa pengar, men det kommer o bli sååå bra :)
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Har alltid köpt begagnat, 1 ny med att lägre nypris. Först och främst för priset, jag skulle aldrig kunna få igen pengarna jag lagt ut om jag köper en ny. För en bättre begagnad kan jag det. Samma sadel, lite mer insutten bara. Så i slutändan känns det inte värt det att lägga pengarna på en helt ny sadel. Någon gång i livet ska det väl göra det, men inte när jag studerar och jobbar extra ;)
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Jag köper väldigt gärna begagnat, har nog aldrig köpt en ny vad jag minns.

Dels är de redan uppmjukade och "inridna", dels slipper man den där enorma värdeminskningen om man måste byta första tiden. En begagnad, bra sadel håller ju ofta värdet flera år. :)
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Båda sadlarna som jag har idag har jag köpt nya för länge sen, den ena 1998 (wintec) och den andra 2007 (Bates), men egentligen köper jag gärna begagnat eftersom en ny sadel förlorar så mycket i värde direkt.
Wintecen har garanterat tjänat in vad den kostade många gånger om (3000 kr) så det känns som om det kvittar att jag förmodligen bara skulle få några hundralappar för den om jag sålde, för den funkar hur bra som helst, men Batesen som var dyr vill jag helst slippa tänka på den dagen jag blir tvungen att sälja den och inse hur lite jag kommer att få för den.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Jag har köpt både nya och bättre begagnade sadlar.
Jag köper bara sadlar av kvalitetsmärken och föredrar att köpa begagnat.
För mig är det inte viktigt att det är nytt om det bara är i bra skick och jag slipper mer än gärna smällen med den stora värdeminskningen som ett nyköp innebär när den behöver bytas ut.

Trots att jag föredrar att köpa begagnat har jag ändå köpt nya sadlar.
Den ena hoppsadeln köpte jag ny bara för att jag hittade den på 60% rea och den var i både rätt storlek och färg.
Hade en svart tidigare men ville gärna ha en rödbrun och när den nu fanns till ett kanonpris så kunde jag inte motstå att köpa den jag faktiskt verkligen ville ha :)
Ett annat exempel var när vi var hos sadelmakaren och hen hittade en sadel som passade både mig och hästen efter lite mindre modifieringar och då orkade jag inte med krånglet det skulle innebära att köpa en begagnad sadel för att sadelmakaren skulle komma ut igen och kolla, ta mått och modda den för att det skulle bli bra vilket i sin tur skulle bli en bra dyr begagnad sadel.
Så då kunde jag lika gärna köpa mig en ny och dessutom fick jag ett kanonpris på den så då var det helt klart värt det :)

Så jag väger väl mest över om det är värt att spara några pengar och krångla med en begagnad eller köpa mig fri från problem.
Ibland är det bättre att betala lite mer och andra gånger är det inte det.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Är modellen som passar på hästen dyr så köper jag begagnat för jag vill inte förlora en massa vid värdeminskningen som alltid finns när man säljer den senare.

Är den i billigare prisklass så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en ny (10.000 kr och neråt).

Hittills har jag bara köpt begagnat. Det jag sökt efter har alltid funnit på begagnatmarknaden till bra pris så då har jag kört på det.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Köper gärna begagnat, av de anledningar som redan nämnts. De är redan inridna samt att det inte blir lika stor värdeminskning på dem. Dessutom får jag mer kvalitet för pengarna, om jag har en budget på tex 15000 kr får jag en bättre sadel begagnad än om jag köper en ny för samma pris.

Dock är det ju inte alltid det är så lätt att hitta precis det man vill ha begagnat så ibland blir det nytt för att slippa krångla.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

hur mycket brukar en sadel minska i värde, från ny till begagnad?
har kollat på sensation ride sadlar, och jag tycker de minskar väldigt lite.
ny kostar 13.325, medan man får betala minst 10000 (den billigaste jag sett) för en begagnad. oftast är priset 11000-11.500.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Priset i annonsen behöver inte alls vara lik det sadeln faktisk säljs för....

Jag har nog köpt ungefär 50/50, kanske några fler nya än begagnade. Några helt nya men med rabatt.

Finns det en fin beg sadel i exakt den färg, modell och stl man behöver så är det ju bara att slå till.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Jag köper alltid begagnat. Jag tycker att sadlarna tappar alldeles för mkt värde bara de tagits ut ur butiken. Jag gillar heller inte nya oinridna sadlar, jag köper beg i gott skick och sparar pengar. Får sedan tillbaka de pengar jag lagt ut när jag säljer då de inte sjunker så mkt i värde bara man sköter dem.

Köper bra märken som håller sitt värde. Sålde min beg Prestige för mer än jag gav för den :o Amerigon jag har nu kommer jag antagligen inte att byta i första taget, men jag räknar med att få tillbaka vad jag gav om jag måste.
Hoppsadlarna har varit lite billigare, men min Santa Cruz fick jag tillbaka pengarna jag gav och nu har jag en Bates som håller sitt värde i ett par år till...
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Har alltid köpt begagnat så därför önskade bag mej pengar i 50årspresent.

Fick ihop ppengar så det skulle räcka till en ny direkt från England där dom var drygt 2 000:- billigare.
Precis innan jag skulle beställa sadeln ringde "min" ridsportaffär och sa att dom fått in en jättefin begagnad Pessoa i den ljusa bruna färg jag gillar.
Och i exakt rätt storlek för både mej och hästen. :o

Dessutom flera tusen billigare än den nya sadeln så pengarna räckte till 2 matchande träns, ett med aachen och ett med kryssnosgrimma, och matchande benskyd :love:

Så jag har fortfarande aldrig köpt en ny sadel ;)
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Jag har köpt begagnat eftersom sadlar av de modeller jag behövt är väldigt dyra i nypris.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Jag har gjort både och.
Men med sadlar skulle jag nog föredra en bättre beg. Jag vill ha kvalitetssadlar. Och det är dyrt. Då kan jag gärna ta en fräsch begagnad om det finns en exakt sån jag vill ha. Finns inte det får jag köpa nytt.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Jag provar runt tills jag hittar nåt som passar. När det gäller sadlar är det ju begagnat då. Köper oftast och sen om jag behöver uppgradera mig kan jag tänka mig att köpa nytt...
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Jag köper gärna begagnat, men numera drar min valack XX-wide i bomvidd och det finns inte mycket av den varan på beg.marknaden. Särskilt som jag av någon konstig anledning vill att resten av sadeln ska passa hästen, och mig själv som inte är jättestor och därmed inte vill ha en 17,5-18" sits :p .

Jag har köpt en ny sadel (förra sommaren, dressyrsadel). Resten har varit begagnade. Jag har helt enkelt inte haft råd att köpa sprillans nytt när jag hade förra hästen, och när jag köpte nuvarande hade jag turen att det fanns en fräsch, begagnad dressyrsadel till salu i stallet som passade oss båda. Finns det jag vill ha begagnat, så är det inte fel att spara några tusenlappar. Men finns det inte, då är det ju inte mycket att välja på.
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Det viktigaste är att sadeln passar mig och hästen. Något som kan vara svårt att få till när man köper begagnat, dock inte omöjligt. Jag har både och. Till min förra häst köpte jag bättre begagnade kvalitetssadlar, både dressyr (Albion SL ) och hopp (Passier PSL). Tyvärr passade inte Albionsadeln till mitt nuvarande halvblod, utan efter ett sabla letande visade det sig att enda sadeln som passade var en Passier Optimum. Eftersom denna sadel går att bygga om vid hästbyte fick det bli en ny sådan. Då fick jag den också anpassad efter min rumpa och lite kortare kåpor så den passar mina ben. Jag hade mycket väl kunnat köpt en begagnad, men nu hade jag råd med en ny och valde då att få den exakt utpassad till mig och hästen. Ligger fortfarande kanonbra efter 5 år och mycket användning :)

/Lizzie
 
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Sadeln jag köpte "ny" kostade i butik 9.500 ungefär. För den fick jag 5000 ett år senare. Just det, jag har ju köpt en till fabriksny sadel! Värde i butik 13.000, såldes för 5000.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?

Köper också väldigt gärna begagnat, till viss del är det priset som styr då man får avsevärt mycket mer för pengarna om man köper begagnat jmf m nytt i samma prisklass, men till största delen är det nog att jag hatar att spendera de första 30 timmarna i en ny sadel, med ridsår och allt vad det innebär.

Nackdelen med begagnat är ju att det kan vara svårt att veta om bommen är av eller skev, men trots att många sadlar gått genom mina händer, har jag bara träffat på en enstaka trasig bom som säljaren fick i retur. Däremot får man nästan alltid räkna med att behöva stoppa om en begagnad sadel om den är omstoppningsbar, då det är få som är relativt nystoppade då de ska säljas.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
700
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
401
Senast: WildHorse
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Ajda
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp