Det gör så ont när han kissar - tips?

kattenihatten

Trådstartare
Sonen har under våren haft ont till och från när han kissar. Vi har kunnat konstatera att förhuden ser väldigt trång ut, och han har fått öva på att försiktigt dra tillbaka den utifrån hur det beskrivs på 1177. Igår blev det dock plötsligt värre, det gör ont på nivån att han gråter och skriker när han går på toa. Vi har varit på vårdcentralen idag, och läkaren konstaterade mycket riktigt att det vi sett fortfarande stämmer. Förhuden är trång med hon tyckte inte det såg särskilt infekterat ut. Vi fick gå hem med kortisonsalva och ett okej på att försöka smärtlindra toalettbesöken med Xylocain.

Tyvärr hjälper det inte mycket alls :(

Är det någon som har erfarenhet av hur man kan göra det uthärdligare? Vi har pratat om att vi tror att det hjälper att försöka gå på toa oftare så att det inte blir så mycket tryck. Han har också provat att gå på toa efter bad, med samma dåliga utfall som med Xylocain.

Och bonusfråga: är det någon som har erfarenhet av behandlingen med kräm? Vi behöver förstås ge det ett försök, men jag känner mig tveksam till om det kommer att fungera med tanke på hur trång förhuden är. Jag fick tyvärr inte det största förtroendet för läkaren på vårdcentralens erfarenhet av det här problemet.
 
Kortisonsalvan hjälper väl inte direkt?
Och han kan inte ha fått urinvägsinfektion? Min son har också trång förhud och har fått urinvägsinfektion. Är ju inte så konstigt om det samlas bakterier när det är trångt o varmt som vandrar iväg.

Nej precis, det förväntas ta i alla fall ett par veckor innan man kan märka någon skillnad med kortison (Dermovat). Därav att vi fick okej för att smärtlindra med Xylocain under tiden. Problemet är att det inte hjälper :(

Ska genast läsa på om urinvägsinfektion, så skulle det förstås kunna vara. Tack för tanken! Det som möjligen talar emot är att han haft såhär ont en gång tidigare, men då gick det över efter typ två toalettbesök, tvätt och tillbakadragningsträning.
 
Fick ni inte lämna urinprov? Låter ju helt galet.
Jag jobbar på vårdcentral och vi tar alltid urinprov och oftast odling på barn som har sveda och värk när dom kissar.
Antagligen därför xylocainet inte hjälper. Jag skulle gå tillbaka till vc och lämna ett urinprov så snart som möjligt. Det är inte bra att gå med urinvägsinfektion för länge.

Tills dess, ge honom mycket att dricka! Gärna surt (citron, tranbärsdricka).
 
Fick ni inte lämna urinprov? Låter ju helt galet.
Jag jobbar på vårdcentral och vi tar alltid urinprov och oftast odling på barn som har sveda och värk när dom kissar.
Antagligen därför xylocainet inte hjälper. Jag skulle gå tillbaka till vc och lämna ett urinprov så snart som möjligt. Det är inte bra att gå med urinvägsinfektion för länge.

Tills dess, ge honom mycket att dricka! Gärna surt (citron, tranbärsdricka).

Tack för ditt svar! :bow: (+ @Luff :bow:) Det stärkte mig i att kontakta VC direkt igen, och sköterskan jag pratade med reagerade ungefär som du och vi fick komma tillbaka på en gång.

När han kissade för att lämna urinprovet var det första gången sedan igår som det bara ”gjorde lite ont” (hans ord, jag tror att det fortfarande gjorde rätt ont men - till skillnad från tidigare - inte så ont att han inte kunde kontrollera det).

Provet visade inte på någon solklar urinvägsinfektion, men vi fick tabletter att ta om det gör ont igen nästa gång han går på toa OCH den läkare vi träffade nu ville remittera vidare för bedömning om operation direkt. Sä nu hoppas vi att han får vara smärtfri och att kallelsen för det kommer så snart som möjligt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 328
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Summerwind
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 998
Senast: Icfafn
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Jämställt förhållande
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp