Det är SNIGLAR på mitt hö.

Riley

Trådstartare
Eller rättare sagt presenningen. Har för första gången hö och halm utomhus, vilket jag upptäckt har en otrevlig bieffekt i och med att hela jävla världens sniglar har party på presenningarna. Både mörka och ljusa, olika storlekar och med och utan skal. Helt fantastiskt roligt för mig som är paniskt rädd för allt vad sådant här äckelpäckel heter.

Nu har jag tröttnat på att svära och ångestgråta i 20 minuter varje gång jag ska hämta fem kilo hö, alternativt tvingas ringa ut vänner för att hjälpa mig, så jag undrar hur jag bär mig åt för att hålla fanskapen borta? Jag har läst att salt eller kalk ska hjälpa, men det är ju vattenlösligt och det är framför allt efter regn som sniglarna samlas i mängder, har jag noterat. Sedan finns det väl gift, men vågar man lägga det så nära höet? Är det skadligt eller smakar illa för hästen?
Och det är inte mitt stall, så jag tror inte det blir så uppskattat om jag kommer dragandes med en myskanka. ;)

Det kanske spontana svaret "döda dem" är inte direkt aktuellt. Jag inledde med att kasta en lastpall på presenningen innan jag gick nära den, men insåg att jag är precis lika äcklad av döda sniglar som levande.
 
Sv: Det är SNIGLAR på mitt hö.

En ölfälla kan du ju göra bredvid, dessvärre måste den tömmas och det är kanske inte så kul om man har snigelfobi...
Alternativt kan du köpa såna där blå pellets (minns inte vad de heter) som sniglarna äter upp och sedan kryper undan och dör av. Är dock inte säkaer på att de hjälper mot snäckor så kolla upp det först.

Problemet med de här metoderna är att de kan locka till sig fler sniglar. Du kanske helt enkelt får bygga ett minielstängsel runt höet ;)
 
Sv: Det är SNIGLAR på mitt hö.

Det är skillnad på sniglar och snäckor alltså? Åh herregud.
Nej, jag vill helst slippa metoder som innebär att jag måste gå nära otygen, men det är ju klart att det är bättre än ingenting. Tack för tipsen! Ska kolla upp det där med pelletsen i första hand.
 
Sv: Det är SNIGLAR på mitt hö.

Alltså förlåt mig för detta men... :rofl::rofl::rofl: kunde inte låta bli :D

Sniglarna och snäckorna försvinner då det blir kallare ute. Till dess kan du kanske testa gnida kanterna runt pressenningen med matolja? (Om det alls funkar, är ju miljövänligt och ofarligt för hästen).
Funkar inte det kanske ett alternativ vore att du lärde dig hantera skräcken för dessa kryp? Alltså, de lär ju aldrig försvinna från jordens yta så länge vi lever ;)

Och ja, jag är totalt opedagogisk, det kan min bästa väninna intyga då jag vrider mig av skratt då hon hulkar och grinar varje gång hon ser ett dött djur, vilket det finns ett och annat av efter våra vägar :angel: Självklart tycker jag synd om henne och mår inte alltid själv så bra av den synen.
 
Sv: Det är SNIGLAR på mitt hö.

Alltså... sniglarna får gärna finnas på jordens yta (eller vänta) så länge de håller sina äckliga uppenbarelser borta från mig och mina presenningar! :devil: Jag var på ett naturbruksgymnasium igår och såg att de hade en massa olika varianter i terrarium (varför man nu vill ha det..................), där gjorde de sig bra, tycker jag. Eller varför inte på lämplig restaurang i Frankrike. :angel:

Vad med matoljan är det som eventuellt kan hjälpa, halkar slempropparna ner eller gillar de inte lukten/smaken?
Och jo, det är ju vinter snart, men sedan dröjer det ju inte förrän det blir varmare igen...
 
Sv: Det är SNIGLAR på mitt hö.

Vad med matoljan är det som eventuellt kan hjälpa, halkar slempropparna ner eller gillar de inte lukten/smaken?
Och jo, det är ju vinter snart, men sedan dröjer det ju inte förrän det blir varmare igen...

Nu är det där med oljan bara en gissning... Men det skulle ju kunna ge sämre fäste för sniglarna och dessutom är det mer miljövänligt... Däremot blir ju olja segare av kyla (likaså sniglarna).
 
Sv: Det är SNIGLAR på mitt hö.

Lite OT här, och jag vet inte vad du ska göra åt sniglarna, men kan det verkligen fungera att förvara hö och halm utomhus under presenning vid den här årstiden? Här hos mig hade det möglat på nolltid...:(
 
Sv: Det är SNIGLAR på mitt hö.

Ja, hittills har det inte varit några problem, men jag är extremt orolig för hur det ska gå i vinter.
 
Sv: Det är SNIGLAR på mitt hö.

Tror att vintern, dvs om det blir rejäl vinter med kyla och snö, kommer att vara mindre problem än det är nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp