Det är något ruttet i staten Danmark!

Dentaku

Trådstartare
:D

Nädå, men det blev en klatschig rubrik! Jag är inte alls insatt i trav men började av någon anledning kolla upp linjer med konstantskimmelanlag hos varmblodstravare idag och stötte på en lite lustig sak. Den danska hästen Tella Dream var rödskimmel och har en del konstantskimlar efter sig. Men hennes föräldrar, hennes mor- och farföräldrar och DERAS föräldrar är alla registrerade som bruna - inte en skimmel så långt ögat kan nå, vilket är lite märkligt eftersom konstantskimmelanlaget är dominant. Det kan naturligtvis vara så att anlaget visat sig så sent att hästarna innan Tella Dream som burit anlaget blivit felreggade, men visst är det lite lustigt ändå! Tänk om Tella Dreams mor; Gay Dream, hoppade över skaklarna lite... ;)

Sv: Det är något ruttet i staten Danmark!

Hm, Tella Dreams mormor är faktiskt reggad som skimmel i Allbreedpedigree och därifrån kan man gissa att anlaget ursprungligen skulle kunna komma från Princess Nelda som är registrerad som "Roan". Då är bara frågan vilken färg Gay Dream egentligen hade. Av förklarliga skäl är det lite svårt att söka på det namnet och få upp relevanta träffar oavsett vilka fler söktermer man lägger till. :D

Sv: Det är något ruttet i staten Danmark!

Min första tanke var inte - Vad märkligt med färgen utan vad märkligt att grotta ner sig i en dansk travares färganlag... :rofl::rofl:

Travarna är ju lite märkligt färgsatta i bland.

Jag har haft en svart häst som var reggad som svartbrun bland annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka