Det är inte lätt...

Sv: Det är inte lätt...

Fåren ska ha respekt för hunden och aldrig gå på, men det är väldigt svårt att arbeta med djur som är rädda för vallhunden. Alla djur som används till tävling ska tex vara väl invallade och lugna med hundar, för att minimera stressen. Här finns en PDFartikel om hur invallning ska gå till: http://www.proteamonline.se/customers/upload/1935/editor/Invallning_20110702.pdf

Det är dessutom stor skillnad på när hunden lägger ett tryck på djuren, eller om den bara ligger passiv.
Det här är tex inte alls en ovanlig syn (lånad bild)
images

I stockholmsområdet är det gott om tävlingar, och jag VET att även vallhundsfolk blir jätteglada för möjlighet att köpa arbetsbilder på sina hundar *pik*;) Problemet är att man behöver dunderutrustning för att kunna fota hundar i hög fart på 400 meters avstånd:( Men fartbilder är ju du bra på!

För att hitta tävlingsdatum kan man gå in på vallreg.svak.se och titta på kalendern. Där står vilka tävlingar som är planerade och vart. Nya datum kommer ut i feb-mars, när lokalklubbarna haft sina årsmöten.

Åh, toppen :bump:
Och hundar i hög fart på långt avstånd är toksvårt att få på bild ja... Men om min lilla planering håller sig så kommer det bli lite lättare för mig att fixa sådant relativt snart :angel:
Ska helt klart hålla utkik efter tävlingsdatum senare!

Min är kastrerad men påsen är kvar, ser lite ynklig ut :D

Underbart med så fokuserade hundar! :love:

Fast tjurarna so vallades på den andra filmen du la in verkade inte speciellt invallade, visst dom anföll inte head on, men nära var det med bakbenen.

kl
Med Fäis så tränade jag första året på en stor Gutebesättning utanför Rättvik, en dag när jag kom dit så visade det att baggen gick med tackorna, "Aha, en hund, tänkte han, den tar vi!"
Fäis käftar smällde igen ca 1 mm från mulen, efter det höll sig baggen så långt bort från hunden som möjligt, dvs hade alltid tackorna mellan sig o hunden.

Fick senare veta att fårägaren dagen onnan hade haft lektion med en väldigt vek tik, då hade hon sin äldsta hane med (en erfaren kurs hund), som själv positionerade sig runt djuren, långt ifrån, så att dessa flyttade sig för honom, men tiken trodde att det var hon som gjorde det, iofs bra för självförtroendet. Utan hanen i bakgrunden hade baggen mosat henne.
Tacka vet jag hundar med tryck, som kan bita vb, på eget initiativ.
:angel:

Nej, den amerikanska videon är väl exempel på måttligt god djurhantering. Men den visar på flera modiga hundar.

Håller förövrigt med om att det är trevligt med starka hundar. Min kille är fortfarande lite väl mjuk men blir starkare för varje arbetspass. Det märks hur viktigt det är med arbetserfarenhet för dem!

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 266
Senast: havstomat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur