Dessa bett! Hjälp! :)

Theomamma

Trådstartare
Jag har lite huvudbry med dessa bett..
Så hoppas att någon kan hjälpa mig förstå lite ;-)

Är relativt ny i grenen, och har förr ridit på hackamore , som funkar bra.
Dock har jag hört att man inte får tävla på detta inom western.
så fick prova ett Billy Allen stångbett av en bekant.
Hästen går som en dröm!!

Så jag mailade affären där bettet kom från och vi har mailat lite..
Där fick jag höra att eftersom detta är ett ledat bett, så är det för två handsfattning. Jag rider både enhands och tvåhands, med mål att det ska räcka med enhands.

Så.. Då bör jag inte köpa detta ledade bett..

Vad är det med det ledande som gör att man bör rida tvåhands?

Någon som känner sig sugen på att förklara? :-)

Sv: Dessa bett! Hjälp! :)

I och med att det är ledat har man möjlighet att ta i en tygel utan att påverka "hela munnen" och man får det lite lättare, eller hur man ska säga, än mot en fast stång. Finns säker de som kan förklara det bättre och ännu mer ingående än jag. Men med en stång är (väl?) tanken alltid att man ska rida på en hand, ledat eller inte

Om jag inte har fel det berör på vart du har tygel fästet, om det är ett Billy Allen Bet som ger båda snaffle bet effekt och havstångs effekt.
www.buytack.com Horse Tack - Bits - Billy Allen
Fätta inte att dom kalla en bet för snaffle när den ger ett hävstångs effekt oavsätt om den är solid eller delad:confused:
Har markt att häster verka trivs bättre med dom böjd/delad bet som ger mer tung frihet än dom solid mouth piece typ.

Senast ändrad:

Snuffle?? Vad är det?

Ja.. Jag har inte så mycket kontakt med bettet.. Långa tyglar och styr med tygel på halsen+min vikt..

Ett bett med Billy Allen mundel är ett utmärkt bett att arbeta hästen med två händer så väl som att rida på en hand.

På vissa modeller har man en möjlighet att "knäppa upp" tyglarna i ett par ringar/öglor som sitter vid mundelen och på så vis ta bort hävstångseffekten. Andra bett har inte den möjligheten.

Har skol om flera varmblod häster med Billy Allen bets till neck reiners.
Som Lucky sa kan du anvanda den med double rings till allt, reining och hunder under saddle igenom att bara flytta tyglar.

En häst som jobba mycket med bettet och slobber mycket är tecken av mun problem eller fel bett!

kl

skillnaden med ledad stång är att du då lättare kan rida på två händer trots att det är en stång eftersom du kan påverka en mungipa i taget. På hel stång så ska man rida på en hand och båda sidorna påverkas samtidigt. Jag gillar inte ledad stång, då tycker jag att det är bättre att rida på tränsbett och när hästen är helt färdig gå över på hel stång.

kl

skillnaden med ledad stång är att du då lättare kan rida på två händer trots att det är en stång eftersom du kan påverka en mungipa i taget. På hel stång så ska man rida på en hand och båda sidorna påverkas samtidigt. Jag gillar inte ledad stång, då tycker jag att det är bättre att rida på tränsbett och när hästen är helt färdig gå över på hel stång.

Jag vet det är månge som har den uppfättning, men det är fel, dom har inte förståt "the mekanics av betting"
Att ta ett ledande tygel med själva tygle i den hävstångs position...få hästen tryck på översiden av bettet på den inna siden åt den vägen du begära hästen ska gå, allså du har stängt dorren.

Snubbelfot: Aha! Okej! :-) tack!

Lucky: jo.. På det Billy Allen jag har går det att knäppa upp så att det blir utan hävstång!

Alla: tack för hjälp och förklaringar! Jag tror att jag kör på ett Billy bett ett tag. :-) i och med han verkar trivas bra på det. Han får ha det ett tag, och så får vi byta "upp" oss senare i så fall!
Åter igen! Tack alla ni! :) :bow:

Jag vet det är månge som har den uppfättning, men det är fel, dom har inte förståt "the mekanics av betting"
Att ta ett ledande tygel med själva tygle i den hävstångs position...få hästen tryck på översiden av bettet på den inna siden åt den vägen du begära hästen ska gå, allså du har stängt dorren.

Har också hört att dessa bett är värdelösa och verkar fel i hästens mun. Har kasserat mitt.. Det bästa är att rida på ett vanligt tvådelat tränsbett med två händer eller en riktig fast stång med en hand, allt däremellan kan man skippa ;).

Har haft Billy Allan/Mylar bet till flera häster och dome verka tryffs med den mun dels form, trillräklig med tung frihet så att dom kan svalja.
Och sen är det alltid hur man anvanda dess bet som är avgörenda.

Det verkar råda ovisshet om vad ett stångbett är! Ett stångbett betyder att det har skänklar, stången i sammanhanget är inte vad man har i munnen utan hur skänkeln ser ut. Det man har i munnen är bettet. Så med andra ord - stångbett betyder skänkelbett. Ett stångbett kan ha vilken som helst mundel, den kan vara delad, snurrad, virad, fast eller port av olika slag. Om bettet består av en oledad stång så heter det att mundelen har en fast stång, inte att det är ett stångbett. Comprende? Det är kanske så att man inom andra discipliner pratar annorlunda men inom western så är det detta som gäller. När det gäller skänkelbett (stångbett) så måste man alltid rida på en hand på tävlingar.

Hej Kenneth, long time no hear :bump:

Stämmer som du säjer, dessa benamning kan bli förvirring för dom oinvigd.
Ofte för oss invigd hander det att vi prata bevid varandra.

God förtsättning.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 413
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Lycan
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka