den tråkiga manen..

snigelfarmor

Trådstartare
Vad tycker ni?

Mitt varmblod har en tunn stripig man, som visserligen är karakteristisk för hennes ras, men det finns ju snyggare exemplar av man.
Hon är en körhäst och ska alltså mäta sig med de flotta halvbloden så småningom, och jag har nu gått i mantankar för jag är så trött på den.
Hon har en snygg välmusklad hals, som tyvärr inte syns nu, dessutom är manen snygg på halva halsen ,men tunn längst ner..

Jag har alltid varit emot att klippa/rycka vbl manar, men när det inte är snyggt längre?? Riskerar man att få konstiga blickar om jag klipper den kort? inte för jag bryr sig så mycket..
vad säger ni..
/s*

Sv: den tråkiga manen..

Det går att rycka även tunna manar snyggt. Såklart din häst ska ha kort snygg man så halsen syns!

då hon redan har tunn man är det väl lite dumt att rycka... ett tips är väl att fläta så att den blir lite vågig så ser den tjockare ut, men annars om du verkligen vill ha manen sådär halvblodstävlingskort, så får du väl klippa först och rycka sedan så den blir jämntjock och inte ser så "klippt" ut.

Annars är ett tips att göra en "kallblodsfläta", alltså en inbakad fläta längs hela mankammen som slutar i en liten fläta rakt ner i slutet.

Min f.d. travare har alltid haft kort man (sedan han bott hos mig). Det är då ingen som har sagt något om det... Kort man är snyggt!

Om du inte vill rycka ur den så korta med sax eller kniv och rycka bara det sista för att få den jämn. Så gör jag alltid, för jag har begåvats med hårömma hästar som jag inte vill plåga i onödan.

Jag skulle inte rycka en tunna man, bättre då att köpa en sån sax liknande frisörena har, som bara klipper några hårstrån i taget så det inte ser tvärt avklippt ut. Sen får du fläta det som är kvar så ser det mer ut när du tagit ut flätorna.

Om den ska gå som ridhäst tycker jag du ska korta av manen så att hennes snygga hals syns, man ska ju framhäva det som är bra på sin häst! Om man gillar det (villket jag gör) så skulle jag klippa vid svans roten med, då får hon men all säkerhet en snyggare rumpa med!
Om hon just nu går som travare så kan du vara säker på att du får lite lustiga blickar på dig om hon går med kort man, men vad gör det? Gör det du tycker blir bäst, och om du kortar manen så växer det ju ut igen om du inte blir nöjd. Med svansen kan du ju prova att fläta den så ser du ungefär hur det blir om du klipper där.
Jag har en travare som går med kort man och klippt svans och utan frysmärkningen skulle man inte tro att det var en travare!

Hej!

Jag har haft både lång och kort man på min travare. Just nu har hon stående stubbman då det är mer praktiskt eftersom hon avskyr att få manen borstad. Du kan se bilder på hennes hemsida hur hon ser ut i både kortare liggande man och stående kort som hon har nu.
Däremot har jag verkligen inte nåt problem med tunn man...hennes är så tjock att den ligger på lika mycket på båda sidor när jag har den liggande. Ska jag ha stubb som nu så tunnar jag ut mer än halva manen...svansen är lika tjock den och växer som ogräs gör det!
En ful lång man är verkligen inget att spara på, då är det bättre med en kort och välskött! Om hon nu har fin hals kan du väl korta den så den är 10 cm och sen knoppa henne när du kör på finkörningar?

Paulina :idea:

Tack för alla svar!!

Svansen är väldigt vacker och den rör jag inte, ev flätar vid tävling. På körtävlingar flätar o knoppar de flesta.
Ardenner flätan brukar jag göra på henne, men eftersom halva halsen är "utan" man så blir den ful vid manken.

Jag gillar inte att rycka, och har aldrig gjort det heller :) Har bara ägt ett halvblod och då fick medryttaren rycka. kanske får medryttaren rycka in nu oxå hihi*

/s*

Ryck tills den är jämntjock och lagom tjock, sedan kapar du på längden med trimkniv. Alltså - ryck först och kapa sen! Ta kniven under manen och håll manen mellan kniven och tummen när du drar av den - inte som en i mitt stall, som tog en stor mantofs i ena handen och kniven i den andra och karvade ovanifrån. Använd inte sax annat än till att eventuellt jämna till längst ner på topparna det sista du gör.

Om manen är tunn så är det bättre att klippa/skära den, annars blir den ju bara tunnare... Beroende på hur hon ser ut i typen så kanske stubb vore något? Kompisens travare som var ridhäst klippte vi stubb på och han blev riktigt snygg med en helt annan framtoning.

Ingen som har stubbilder på halvblod eller travare?
dexdemonia, hittade inga stubbilder på din sida..

Här finns lite bilder med stubb att se:

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id613559.html

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id864000.html

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id613563.html

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id769314.html

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id983579.html

Min underbara snutta Ellen på alla bilder! Tycker hon passar sååå bra i stubb faktiskt! Flera säger det med...men få vågar testa på sina hästar...jag var självklart lite nervös första gången, men nu vet jag att hon passar bäst i det så då vågar jag fortsätta. men på sommaren brukar den få växa fritt när hon går på bete.

Så såg min häst man ut också när jag köpte honom. Jag klippte total stubb :cool: Han såg ut som en punkare två månader, men nu börjar den växa ut lite o lägga sig igen. Mkt bättre att den blir fin o tjock från början, han har också fin hals som ej kom fram innan.

Klipp klipp ;)

Hästar med långa man ser så ovårdade ut. Klippa klippa!! Går att klippa så det blir snyggt och ser ut som man ryckt. :)

Min travare ska faktiskt få lång man igen, det är snyggt om de är långa och tillräckligt tjocka för att se maffiga ut, men travare med korty man är ruggigt snyggt när de har snygg hals. Min har haft "dressyrman" i flera år och klär mkt bra i det!

Köpte ett vbl som hade en väldigt snygg hals och med ful man. Jag klitte den kort, halvblodsstuk, och det blev jätte snyggt. Men som sagt hade han en välmusklad hals och ser överlag ut som en D- ponny i hela kroppen. Skulle jag kapa manen på min andra skulle det se förjävligt ut med hennes långa, slanka hals. Hon har dessutom jätte tjock och lång man och svans.

Jag har alltid som du varit emot kort man på travare. Tycker väl i grund och botten att de ska ha sin ras-enliga man, men är den stripig och "ful" ser det bättre ut med klippt/ryckt man, helt klart.
Ett vårdat intryck är det finaste oavsett manlängd. Ser ibland travare med jättelång man, men som är ovårdade och det stör jag mig på faktiskt. :devil:
Ryckte manen på min häst :eek: för några år sen när jag börjat rida dressyr på honom, och han har fin hals och passade jättebra i det. Men lät den växa ut igen.....
Det som blir fult i manen på honom på vintern är att täcket "skaver" av manen vid manken och det är ju inte så fint. :crazy:
Funderar på att "snagga" honom igen, måste låta tanken mogna lite först :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 349
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama