Den traditionella järnskon, vad finns det för alternativ?

blueeyedboy

Trådstartare
Såg en bild på en häst, tagen med värmekamera, varav ena benet på hästen var färgad blå, dvs ingen cirkulation alls, medan de andra tre benen var gul/orange, dvs hade blodcirkulation.

Då var det så att hoven som tillhörde de blå benet utan cirkulation hade sko, medans de andra benen var oskodda.

Jag är jättedåligt påläst om det här med skor, hästens hovar osv överhuvudtaget. Men jag har läst runt endel om det här med att hovens stötdämparfunktion osv stryps när man slår på skor. Vilket är ganska logiskt. Medans vi tränar häsarna såpass hårt idag (underlag som sliter, hoppning osv) så att vi tvingas ha skor för att det ska funka.

Men jag funderar på om det finns något alternativ till den traditionella järnskon? Då syftar jag INTE på boots el andra avtagbara alternativ till skor, utan skor som man liksom slår fast.

Det känns som att järnskon är ett uråldrigt påhitt (om än moderniserat). Det bör ju ha tagits fram modernare, skonsammare och mer komfortabla alternativ till den traditionella järnskon, eller? Slitstarkt gummi? Något annat?

Någon som har koll och är uppdaterad i "hov-världen"? :) Hur ser forskningen ut?

Jag är jätteokunnig och jättenyfiken och vill lära mig mer! (hittade ingen liknande tråd)

Senast ändrad:
Sv: Den traditionella järnskon, vad finns det för alternativ?

Vet du, jag skulle nog ta den där värmekameran med en stor nypa salt. Jag lovar, hästen har blodcirkulation i hoven även om det sitter en sko på. Annars skulle man få amputera eftersom hästen skulle få kallbrand.

Vet du, jag skulle nog ta den där värmekameran med en stor nypa salt. Jag lovar, hästen har blodcirkulation i hoven även om det sitter en sko på. Annars skulle man få amputera eftersom hästen skulle få kallbrand.

Ja.. jag funderade också på det. För om det är 0,0 blod i benet så borde ju benet "dö"? Men samtidigt visade ju kameran jättestor skillnad? Jag tror inte att personen har fejkat bilden i fråga.

Jo, fast med bara handen tycker jag att man kan känna skillnad på skodda och oskodda hovar. Särskilt vintertid, när man är så kall själv ;)

TS:
Vad jag förstått så är det rejält svårt att få till ett material som både är tillräckligt hållbart, formbart och samtidigt då så följsamt som hoven.

Det finns någon sko i typ gummi, minns inte om den hade järnkärna eller ej?
Har för mig att den inte var så rolig att jobba med, den går ju typ inte att rikta, utan man får väl forma hoven efter skon lite, och frågan är hur bra det är...
Har också för mig att gummiskon gav för mycket grepp(på vissa underlag gissar jag), vilket gav onormalt slitage på lederna.

Sedan finns det någon sorts slitstark tejp/bandage som man typ klistrar fast under hoven och lite upp runt kanterna, som sitter på "jämt", tror att det skulle kunna hålla upp till ett par veckor beroende på underlag.

Klurigt helt enkelt, och kanske finns det inte så stora ekonomiska intressen i att forska vidare på sånt?

Du har ingen färgkarta för värmekameran? Det brukar max skilja ett par grader mellan de olika färgerna så tror inte alls att blått innebär "ingen blodcirkulation alls" utan ett par grader svalare än resten av kroppen vilket är fullt normalt. Hur mycket varierar från person till person eller häst till häst i det här fallet.
Sen påstår jag inte att järnskor inte påverkar hovmekanismen eller att en bra fungerande barfotahov inte har bättre blodflöde.

Det finns ju gummiskor och liknande men har för mig att det finns andra problem med dem, tex att de påverkar hur hoven kan glida mot underlaget på ett sätt som i längden blir sämre för hästen. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var jag läste det.
Håller annars med om att det nog är dags för en utveckling när det gäller hästskor, i dagsläget måste det finnas andra material som är bättre än järn. Frågan är nog mest om det går att få kostnadseffektivt.

OM bilden är korrekt, så visar den yttertemperaturen på hästen. Den visar inte hur mycket blod som flyter där, och det blåa visar inte typ noll grader heller. Har för mig att ju mörkare färg desto mer likt den omgivande temperaturen, sedan är ju frågan hur många grader varje färgnyans representerar?

Men skillnad i cirkulation är det ju.

Jo, sen har jag för mig att tex flapp-skon(den har säkert ett bättre namn) är något mellanting. För där fäster man bara skon i tån typ, där hoven rör sig minimalt, och sedan är resten av hoven "lös" på plattan i bak. Det är ju i traktområdet som hoven rör sig som mest, och där den blir mest hämmad av en sko.
(eller, man spikar ju inte i trakten, men ni fattar hur jag menar)

Hej!

Hur 17 funkar det? Blir inte det enorm belastning på tån där skon sitter??

/Lavinia, nyfiken..

ps. min pålla har franska järn, (galoppskor), dom är lättare och ska vara mer "barfotiga" enligt klinikhovis. ds

kl

Är det denna bild du såg?
OneShodThermograph.jpg

"This is a thermograph of the blood circulation in the legs and hooves
of a horse wearing one nailed-on metal shoe, on the front right.
The other three hooves are barefoot."

Jag tror att bilden är fejkad..

Om bilden stämmer, vilket jag inte tror då ben aldrig är sådär blå på bilder med värmekamera på det jag sett även om de vart skodda, så kan man se det åt andra hållet. Det skodda benet är det normala, dvs kallt och ingen överdriven aktivitet. De andra oskodda är den hovöm på och då blir det extra aktivitet. Alltså i det fallet mår den skodda hoven bättre. ;)

Senast ändrad:

Googlade lite snabbt och ja, det har du ju faktiskt rätt i!

På vintern när hovarna är kalla å blöta kan man på vårt fullblod se hur hovarna torkar olika fort:cool: fast han har skor pa alla fyra fötter. Har hört att det är så att det är olika, cirkulationen flyttar sig, är mer i nån hov än i andra och sen flyttar det runt.

Svar ang. värmekameran:

Jag har inte tänkt på hur många grader som skiljer i färgerna, och hur många grader den blåa är! Jag har bara tänkt att blå = kallt, röd = varmast.

Hursom helst så reagerade jag på den stora skillnaden! Ett ben helt blått, de andra tre orangea. Men som någon skrev, man vet ju inte hur många grader det skiljer. Men endå, det skiljer.

kl

Är det denna bild du såg?
OneShodThermograph.jpg

"This is a thermograph of the blood circulation in the legs and hooves
of a horse wearing one nailed-on metal shoe, on the front right.
The other three hooves are barefoot."

Exakt det var troligtvis denna jag såg! Så den är fejkad alltså?

Det är inte järnet som är problemet, det är den bristande markkontakten med strålen och att hoven hindras expandera. Så det spelar ingen roll om du skor med tex plast eller gummiklädda skor.

Jag har en skodd och en barfota, den som har skor har trots det väldigt bra cirkulation i benen, MEN han har jättebra stora strålor som får markkontakt och som verkas med "låg hov", låga trakter och kort tå. Tyvärr har många skodda hästar hovar som ser ut som höga klossar och strålen har blivit tunn, och skon är så trång att hoven tvingas att bli alltmer upprätt och sjuklig.

Det enda vettiga alternativet förutom boots lär vara olika typer av casts, en sorts tjärtejp som skyddar hoven.

Jag tror att bilden är fejkad..

Om bilden stämmer, vilket jag inte tror då ben aldrig är sådär blå på bilder med värmekamera på det jag sett även om de vart skodda, så kan man se det åt andra hållet. Det skodda benet är det normala, dvs kallt och ingen överdriven aktivitet. De andra oskodda är den hovöm på och då blir det extra aktivitet. Alltså i det fallet mår den skodda hoven bättre. ;)
Så tror jag med.

Om man tror att en skodd hov får per automatik dålig stötdämpning( såvida hoven inte är trång o hög) så skulle inte heller vi sätta på skor som hindrar hälkudden att utföra samma.
En fot expanderar oxå på bredden- om man inte låser den med en hård sko:p

Jag undrade också lite över om bilden verkligen är "på riktigt", för varför är hästen skodd bara på ett ben? Vem har sin häst så?

Och om den är just avskodd, så tror jag knappast cirkulationen ändrats så mycket direkt efter avskoning, utan det tar nog ett tag.
Samma om den normalt är barfot och just påskodd, så borde det inte bli så snabb effekt.

Här har du en flappsko, kan användas med många olika ''flappar'' (sulor).

T%25C3%25B6m%2B2%2B003.jpg

PG är en ''jympadojja'' och en helt annan sko med helt annat utförande
ShowUserFile.aspx

Flappskon ska inte ge något ojämt tryck då hela undersidan som hästens hov står på är plan. Sulan är ju upphöjd där skon slutar. Att bara spika i tån och sedan bara ha en gummisula i trakten är väldigt gynnsamt så hoven får röra sig mycket i trakten. Är en vanlig unghästsko inom travet.
Sen är det tvistat om hur pass det kan ge ett litet punkttryck i övergången sko och sula (där skoarmen är avkapad) om man inte tillpassar dem helt korrekt. Men det lyder olika ord om det.

När man ser såna där bilder ska man alltid ta reda på vem som lagt ut dem på nätet och i vilket syfte. Många olika intressen försöker sprida skrämselpropaganda.

Om bilden skulle vara sann, hur kan en skodd häst som trampar sig på kronranden börja blöda lika mycket som en oskodd häst som gör det? Enligt den bilden skulle det i princip inte vara någon cirkulation alls i hela benet som det sitter en skodd hov på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?

Hästrelaterat

Tillbaka