DEn bortplockade tråden om en AR lektion etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

KungTulle

Trådstartare
Tråden hette "ska det se ut så här " eller något liknande.

Jag undrar om någon som läst i tråden innan den togs bort kan pma mig en resume av de sista inläggen. ( Jag har läst inläggen tom midnatt igår någon gång).

Jag vill gärna veta varför tråden togs bort och om det kom fram VEM som hade aliaset >Original> som var typ den enda som försvarade incidenten som diskuterades var.

Samtidigt tycker jag det är tråkigt att moderatorena är så snabba att rensa bort. I mitt tycke är det viktigt att folk får upp ögonen för att allt inte är perfektion inom AR och det finns mindre seriösa lycksökare inom detta.

Även moderatorerna och i synnerhet Gunnar borde vara angelägna om att god ridning och goda träningsmetoder lyfts fram och att djurplågeri i alla dess former motarbetas.

Som sagt PMa mig och berätta!

/Kung Tulle ( som har ridspöet att vifta flugor med)

Sv: DEn bortplockade tråden om en AR lektion etc.

Det är ganska allvarliga anklagelser du kommer med. Indirekt säger du att den tränare som diskuterades är djurplågare. Jag förstår till fullo varför tråden plockades bort.

Spön är f ö inte uppfunna för att vifta bort flugor med.

Så länge som ingen har konkreta bevis så tycker jag inte man ska prata om sånt här över internet där personen i fråga inte får en chans att förklara sig. Dessutom vet man inte vad trådskaparen har för kunskaper och för personlig uppfattning om bra form, bra arbete etc.

Att hålla på som det gjordes i tråden tycker jag är fegt och fult. Det är ren smutskastning bakom någons rygg.

Och ja, jag rider för tränaren i fråga. Jag tänker inte ta hans ord i min mun. Och försöka förklara åt honom. Jag vet ju inte ens vad som hänt. Precis som några andra av er som var pigga på att uttala er negativt.

Jag tänker bara säga att jag har förtroende för honom. Och han har inte gjort något när jag sett som äventyrat det.

Ursäkta!

Tycker inte JAG kommer med anklagelser. Vad som framkom i tråden från flera olika håll tyder väl snarare på att det som trådskaparen undrade över var en korrekt iakttagelse.

Dessutom har jag inte frågat er efter kommentarer. Jag frågade om folk som läst de sista inläggen kunde pma mig info.

Sanningar är inte smutskastning. Hur mycket ni än vill få det till smutskastning så kan det inte vara det om det ÄR SANT!

/KT

tuaphua skrev:
Och ja, jag rider för tränaren i fråga.

Jag tänker bara säga att jag har förtroende för honom. Och han har inte gjort något när jag sett som äventyrat det.

Jo det säger ju mest om din inställning till hästhållning och ridning och inte så mycket om mitt omdöme!

/KT

jacko skrev:
Indirekt säger du att den tränare som diskuterades är djurplågare.

Inte bara jag utan även de platser som avskedat personen i fråga pga av hans sätt att hantera hästar, samt dessutom alla de personer som yttrat sig i den borttagna tråden just för att dom har PERSONLIGA dåliga erfarenheter av tränaren.

Det är totalt sett en stor mängd människor som vid något tillfälle sett diverse saker med denna tränare inblandad och som inte tyckt det var bra mot hästarna.

/KT

Jag tycker inte det är okej att man diskuterar en enskild tränare på det viset som gjordes i tråden (närmast smutskastning) utan då kan det skötas via PM.
(Lika illa tycker jag om "reklam" för olika tränare i trådar).
Om tråden bara skulle handlat om huruvida det trådsksparen sett var okej eller inte/representerade god AR hade det ju inte varit så farligt men det gjorde den inte.

Och jag vet att du ville ha de sista inläggen, jag blev också lite nyfiken över vad som sagts i dem.

Eller snarare din förmåga till att inse att jag faktiskt inte sett annat än gott då vi tränat.

Det är absolut inget fel på min syn på hästhållning och hästkomunikation. Min häst älskar mig och jag honom. När jag köpte honom avskydde han dressyr och skulle slaktas om jag inte ville ha honom, för att han var så agressiv och omöjlig.
Idag är han en mycket glad och arbetsvillig kille. Han tycker dressyr är lika kul som att busa i skogen. Mycket tack vare de bra tränare jag haft.

Jag håller fortfarande med dig, och hoppas att denna person håller sig borta från hästar i framtiden.

Till er andra: Tråden skapades inte för att diskutera tränaren i sig, och framför allt inte säga namn. En viss person, som skapade nytt användarnamn för att försvara tränaren, gjorde tyfligen allt för att tråden skulle bort.

Visst, tråden och diskussionen gick kanske liteför långt, men det berodde väl på att så många reagerade på detta och ville dela med sig av sina (dåliga) erfarenheter av denna person. Själv har jag hatf kontakt med andra på PM där vi diskuterat denna person vid namn.

Håller med dig Kung Tulle, det är inte alls fel att duskutera sånt här, vi vill ju stoppa dessa sorters behandlingar. Så snälla ni, som ska börja rida AR, kolla upp tränaren och få referenser från andra som ridit för den. Snälla!! Pm:a gärna mig om ni vill veta vem det är.

Forumets regler
Trots att administratörer och moderatorer på Bukefalos.com kommer att försöka hålla alla oacceptabla inlägg borta från forumet är det omöjligt att granska alla inlägg. Alla inlägg uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken Bukefalos, de som administrerar Bukefalos.com eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av vBulletin) kan hållas ansvariga för innehållet i något inlägg.

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas.

Administratären och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler. Användarens IP-nummer lagras i samband med att inlägg skrivs för att säkerställa detta.

Ovanstående är de få enkla regler, som Gunnar har sammanställt till sina forum.

När det i trådar sedan står "NN" med tydliga initialer på personer som folk känner igen, eller h*n, som går hjulben, eller alltid har rutig skjorta eller grön sydväst på sig. Det är ju såna saker, som gör att personer ÄR igenkända och alla vet vem/vilka det handlar om. Då kan det väl inte vara så svårt att förstå att vi tar bort trådar?

Den här gången, såg jag tråden redan igår. Men eftersom jag visste att giljotinen skulle rullas fram, så kontaktade jag flera moderatorer för att få en åsikt. Och innan jag hann logga in idag, hade Gunnar själv tagit bort tråden, för att han höll med oss andra att det var tydligt regelövertramp.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator, lite här och där :bow:

Det kan ju finnas många anledningar att det finns ett fåtal repliker. Kan bara svara för mig själv. Jag har precis hittat till Bukefalos och åsett det med mycket nöje. Dock var min etiska gräns nådd gällande din skapade tråd. Ingen ska vara dömd med så liten grund. Trodde i min blåögdhet att nivån var högre.
Kung Tulle! Ditt senaste inlägg till mig igår kväll hann jag inte svara på innan ögonlocken föll. Du har tyvärr missförstått kommentaren Du citerade. Jag var inte ute efter vilken tränare det är, hade Du läst hela mitt inlägg så hade Du förstått att jag syftade på att vissa på tråden tror att jag är någon som har skaffat ett nytt "nick", vilket ej är fallet.
Jag vet ej vem den omtalade är, och vill därför inte uttala mig om henne/honom. Naturligtvis varken kan eller vill jag ifrågasätta Dina fakta. Självklart är det dessutom till allas bästa om våra djur mår bra.
Tråden började med en åsikt från en användare som bevistat en del av en lektion. Att gå från det till att bestämma vem det är och göra den personen till en djurplågare är att gå alltför långt, i alla fall med mina referensramar. Tydligen så har alla här vetskap om vem det gäller.
Tycker då att trådskaparen borde har mer på fötterna innan hon dömer ut någon.
Det ni andra har skrivit må ju stå för Er!

Djurplågeri är ett brott som döms och straffas av domstolar.
Personligt tycke om en incident är inte samma sak. Ingen här kan säga om det var korrekt eller inte, det som har inträffat.
Så en personlig åsikt om vad som är djurplågeri eller inte ska inte anses som något. Själv tycker jag att det är djurplågeri att se en överviktig rida på en överviktig häst, se hästar som piskar med svansen mot hjälperna oavsett om dom kallas AR eller inte. Så behåll era åsikter för er själva eller så gå till domstol och få dom prövade.
Den rättvisan kan vi ge alla.

Jag förstår inte varför det är ok att diskutera och kritisera Anky, Lussan, Jan Brink m fl, men inte lite mindre kända tränare och ryttare.

Dessa ovan nämnda personer får ta mycket stryk på denna sida.
Ni sätter t o m ut bilder.
I gårdagens diskussion nämndes endast en bokstav inte ens ett namn.
Vad är det som avgör vem som får diskuteras eller inte??

Redhorsefarm skrev:
Så behåll era åsikter för er själva eller så gå till domstol och få dom prövade.
QUOTE]

Ska man skratta eller gråta? Gråta tror jag! Gråta över att så många inte ingriper personligen eller anmäler missförhållanden som går ut över barn, djur och andra i samhället.

Gråta över att man inte får uppmärksamma människor som bevisligen är grymma mot djur. I synnerhet när det gäller upprepade förseelser. EN gång eller möjligvis TVÅ gånger kan man säga att "du har inte sett sammanhanget" eller " du vet inte bakgrunden" eller " det är en svår häst" eller någon annan förklaring.

Men när en person så oerhört många gånger, av så många olika källor, vid så många olika tidpunkter blir "anklagad" för samma sak. Vad beror det på då? När en person tom blivit av med sitt arbete inte EN gång utan vad jag vet minst TVÅ gånger och orsaken är personens hårdhet mot hästarna personen arbetat med?

När man hör det inte bara från personens "kollegor" som ev skulle kunna ha ett intresse av att "ta" personens elever utan från alla möjliga som inte skulle ha MINSTA personlig förmån av att personen i fråga blir hindrad att hålla på med hästar?

Är det då enbart någon sorts smutskampanj?

När man hör samma saker om och om igen, dels från människor med stor och långvarig erfarenhet att arbeta med hästar och dels från "vanliga hobbyryttare"? När man hör det från ungdomar som deltagit som fotfolk på kurser? När man hör det av folk som ridit en lektion men aldrig mer för denne tränare? När man hör det av "vilt främmande" människor som ringer en av andra orsaker och som plötsligt gråtande berättar?

När ska man tro?

Ska man tro först när hästarna ligger döda i högar?

Hur ofta läser man inte i tidningarna att tex barn misshandlats till döds eller att djur vanskötts till döds? Och kommentarerna brukar vara " Oj då, om vi BARA hade visst om det hela? Eller Oj! Jo jag trodde nån annan hade anmält saken?". Nej FY TUSAN!

I litet större skala så vart det allt för många människor som inte trodde... en del tror fortfarande att det inte hände....:angel: .

"Det var en gång en liten man som ville ha livsutrymme......han fick hållas och nästan ingen brydde sig.....förrän det nästan var försent och den lille mannen hade tagit mer och mer....."

/Kung Tulle

Senast ändrad:

Jag tror att problemet ligger i att "mindre kända tränare och ryttare" läser här och kan anmäla till moderator:angel::p

Det har även hänt att fans till Klanky och Luffsan anmält trådar så de plockas bort.

Jag är kluven, jag förstår reglerna och jag gissar att Gunnar är ansvarig utgivare och inte vill bli åtalad. Vi måste ju följa lagen.

Sedan så är ju verkligheten att det diskuteras personer OFTA

Att de får stå kvar beror väl på att ingen tar illa upp och anmäler.
Moderaterna kan ju inte kolla alla trådar...

Men jag ser det som du. Att det man i första han borde skydda är ju hästarna.
Både Buke och en tidning som man inte då kan nämna heller men som nu är en nischtidning. Blir gärna som en gratis annonspelare för mycket tveksammheter

Det är uppenbart att en del gillar grymhet...

Det är uppenbart att en del inte inte ser grymhet...

Jag vet en person som blivit anmäld för djurplågeri jag vet inte hur många gånger. Att personen inte blivit fälld beror på tandlösheten i den svenska djurskyddslagen.

Men dennes persons anhängare ser inget fel. heller inget fel i att bokstavligen förfölja kritiker och skrämma dem till tystnad.

ungeför som din lilla man med behov av livsutrymme

ett citat från den lille mannen.
"Det är tur för härskaren att folket inte tänker"

Citat från en av världens största genier Einstein

" Det är inte de onda människorna som är farliga - utan de goda som ingenting gör"

Diskutera inte personer!

Diskutera gärna hantering och ridning, vad som är bra och vad ni anser är djurplågeri, men detta går utmärkt att göra utan att blanda in enskilda personer.

Visst finns det personer som det av olika skäl säkert är bra att varna för men Bukefalos är inte platsen för detta.

Här vet man inte vem som skriver och i vilket syfte, och saker kan uppfattas väldigt olika beroende av kunskap så det behöver inte enbart handla om rena lögner för att vara fel.

Observera att detta inte har något med någon specifik person som diskuterats här att göra.

Jag anser att man alltid själv skall försöka bilda sig en uppfattning om en person, inte tro på andra som höjer dem till skyarna eller sågar jäms med fotknölarna.

Låser denna tråd nu.

Här kan jag lägga till ett citat, jag vet dock inte upphovsmannen eller för att vara politiskt korrekt upphovskvinnan till detta:

" Man kan lura alla en liten tid, man kan lura några hela tiden, men man kan inte lura alla för evigt."

/KT

Men anmäl personen till rätt myndighet och se till att han får djurförbud då, sitt inte här och bara snacka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka