Demens på grund av blodbrist i hjärnan? Hört om operation?

Skjøldur

Trådstartare
En gång så läste jag om någon som blivit dement ganska tidigt och då kom läkarna på att det berodde på att den viktigaste blodådern som förser hjärnan med blod blivit förtätad. Hon opererades och då byttes den igenslaggade ådern ut mot en grövre åder från hennes ben med lyckat resultat. Hennes hjärna återhämtade sig och hon blev sig själv igen. Men jag än fast jag jobbar i åldringsvården så har jag aldrig hört talas om det där och aldrig annars träffat någon som blivit opererad på det där sättet. Jag känner en dement tant som nog är för gammal för operation nu, över 90 år! Men otroligt frisk för åldern. Till ex så svullnar mina ben i värmen men inte hennes! Och hon har och har bra immunförsvar. Jag funderar på om det kanske är en sådan åderförtätning som drabbat henne. Och om det nu går att bota en del dementa - varför undersöks inte alla med ultraljud för att kolla om det är det där felet som jag beskriver här? Kanske är det ändå ganska få av de dementa som har en åderförtätning?

En gång så läste jag om någon som blivit dement ganska tidigt och då kom läkarna på att det berodde på att den viktigaste blodådern som förser hjärnan med blod blivit förtätad. Hon opererades och då byttes den igenslaggade ådern ut mot en grövre åder från hennes ben med lyckat resultat. Hennes hjärna återhämtade sig och hon blev sig själv igen. Men jag än fast jag jobbar i åldringsvården så har jag aldrig hört talas om det där och aldrig annars träffat någon som blivit opererad på det där sättet. Jag känner en dement tant som nog är för gammal för operation nu, över 90 år! Men otroligt frisk för åldern. Till ex så svullnar mina ben i värmen men inte hennes! Och hon har och har bra immunförsvar. Jag funderar på om det kanske är en sådan åderförtätning som drabbat henne. Och om det nu går att bota en del dementa - varför undersöks inte alla med ultraljud för att kolla om det är det där felet som jag beskriver här? Kanske är det ändå ganska få av de dementa som har en åderförtätning?
Alltså den näst vanligaste orsaken till demens är ju just vaskulära problem (vaskulär demens) Jag har aldrig hört om nån operation.

Edit: här hittade jag lite info

Jag skulle säga att det är väldigt ovanligt att undersöka det faktiska blodflödet till hjärnan samband med en demensutredning, framförallt om patienten inte är väldigt ung.

En demensutredning kan gå till på flera sätt, ibland så genomförs den av vårdcentralen och då bör den innehålla någon form av avbildning av hjärnan. I mer komplicerade fall så rekommenderas det att det görs en mer utvidgad utredning och då brukar det förekomma inte bara avbildning, av hjärnan utan också tester genomförda av psykolog och ibland tas prov på ryggvätskan.

En vaskulär demens beror ofta på mindre skador i hjärnan som uppstår på grund utav högt blodtryck och höga blodfetter. Däremot så hänger ju hela kroppen ihop och den som har gravt förkalkade blodkärl i halsen har ofta samma typ av problem i blodkärlen i hjärnan (vilket direkt eller indirekt syns på avbildningsundersökningarna som görs av hjärnan). Det är väldigt vanligt att ha så kallade vitsubstansförändringar i hjärnan vilket ofta anses bero på vaskulära skador (när man diskuterar demens) och långt från alla som har dem upplever några större problem.

Precis som @em-pirre så har jag heller aldrig hört om operation (om man bortser från vad länken diskuterar; vilket är att minska på trycket i hjärnan vid normaltryckshydrocefalus och det är också ganska ovanligt). Jag tror att det går att vara trygg i att det inte går att bota eller ta bort symptomen vid en demenssjukdom med en operation. Om det hade funnits en metod som fungerade så hade den använts eftersom vården av demenssjuka kostar enorma pengar och det hade varit betydligt billigare att operera och skicka hem folk.

Jag tror att det kan vara något slags missförstånd och sammanblandning av olika metoder som blivit här.
Ibland opererar man halsens kärl, men jag har inte hört att man gör en "bypass" med egen ven på halsen. Dock vid s.k. carotisstenoser så kan det opereras. Symtomet på carotisstenos (trångt blodkärl på halsen; hjärnans stora kärl) är dock normalt sett inte demens.

Sedan har vi det som länkades och kommenterades ovan: normaltryckshydrocefalus, där en operation med shunt kan hjälpa. Symtom på normaltryckshydrocefalus kan helt klart imitera demens. Fast det är då alltså inte en demenssjukdom i grund utan en annan åkomma där symtomen kan likna. Jag trodde dock inte att man nyttjade kroppsegna vener här heller utan trodde det var syntetiskt material i shunten.

Men nej, någon kärloperation som botar demens finns inte.

Och jo, instämmer också i att syrebrist är en vanlig orsak till demens, dock snarast "småkärlssjuka" och inte en enstaka artär som är förtätad (en enstaka artär ger som regel andra symtom exempelvis stroke eller TIA)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka