Delfodervärd

S

susekl

Vad ska man tänka på innan man tar på sig ett eventuellt delfodervärdskap? Bör jag låta vet.besiktiga hästen innan t.ex.? Sen är det självklart så att jag tänker kräva ett kontrakt om det blir något av det här (det är alltså jag som ska bli delfodervärd eventuellt, alltså inte jag som äger hästen), att vi diskuterar alla kostnader t.ex. försäkring, hovslagare, utrustning, veterinärkostnader vid eventuella skador o.s.v och att vi har en dialog kring hur hästen tränas och rids. Också hur vi gör med eventuella kollektiva stallsysslor t.ex. fodringar. Jag känner mig ändå lite vilsen på det här området så alla tips och råd mottages tacksamt.

Sv: Delfodervärd

Vi har löst det så här.

Att "min" delfodervärd betalar mig halva stallhyran. Resten av kostnaderma står jag för.
Sen rider hon och sköter hästen 3-4 dagar i veckan. Hon får "göra vad hon vill" (inom "normala" gränser), vi planerar och strukturerar kring hästen tillsammans. När jag har vart och tittat på ny stallplats har hon vart med och vi har tagit såna beslut tillsammans. Hon brukar köpa lite grejer till honom oxå.
Men det är alltid jag som har det avgörande beslutet och jag står ensam som ägare på hästen.

Det funkar jätte bra för oss och vi pratar flera gånger i veckan och skriver hästdagbok över hur han går och vad vi gör.

Det viktigaste tror jag är att man är överrens om hur alla parter vill ha det.
Lyckat till!

Okej, tack för svaret! Fler som har erfarenheter av detta?

Är i samma sits, funderar på att skaffa en delfodervärd. Vill också höra hur det funkar för er som har så

Jag hade en häst på foder förut eftersom ägaren inte han med honom alla 7 dagar i veckan, men hon ville ändå rida. Så vi löste det med att hon blev medryttare på sin egen häst en eller två dagar i veckan. Som fodervärd så betalade jag allt utom försäkringen, den stod ägaren för.
För att hon var "medryttare" så betalade hon hovslagaren, ca 750-900:- var 7 vecka. Det var en jättebra lösning för mig, som därmed slapp den största återkommande uttgiften. Och för henne som bara betalade 1/3 av vad det tidigare hade kostat henne varje månad att ha häst. Vi hade en bok där vi skrev upp vad vi hade gjort m.m Hon tog inga pass i stallet, om det inte var för att hjälpa till när jag var borta någon gång. Hon "bara" red, mocka och gjorde ordning maten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 908
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 215
Senast: Polibek
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: Lena_B
·
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025