Definiera molvärk

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tomat

Kan någon definiera "molvärk" för mig. Det står i böcker, och barnmorskan säger, att det är vanligt att man känner molvärk i magen under de första veckornas graviditet.

Jo, tjeeeeena. Min molvärk är ingen jäkla "molvärk". Min värk är "mensvärk á la mega super". Det går fram och tillbaks under dagen. Ibland känner jag ingenting, ibland känns det lite grand och ibland känns det MASSOR.

Tog två panodil igår vid lunch och då försvann värken och även illamåendet. Passade då på att hetsäta lite nyponsoppa och knäckemackor, eftersom jag endast lyckats få i mig en halv tunnbrödsmacka och ett halvt glas vatten på 5 timmar.

Alltså, allvarligt. Är det normalt att ha så ont? Och VARFÖR har man ont? Det står att ligamenten blir överansträngda - jaha, varför då? För att livmodern växer? Blir tyngre? Eller vaddå?

Kan någon förklara för lilla mej, som trodde att det skulle vara såååå underbart att vara gravid (det är det iofs, fast inte så som jag trodde - ännu)...
:crazy: :crazy: :crazy:
 
Sv: Definiera molvärk

Molvärk har jag uppfattat som mensvärk.
Jag hade jättemycket molvärk i början av den här graviditeten.
Tror det är livmodern som växer.
 
Sv: Definiera molvärk

Jag skulle också kategorisera min mensvärk som molvärk. Molvärk för mig betyder att det inte är en skarp, skärande, stickande smärta utan att det liksom ligger och gnager och - ja, molar!! ;) Kan inte komma på någon bra synonym! Däremot betyder det inte att det inte kan göra förb***at ont, men det är liksom typen av smärta man avser.
 
Sv: Definiera molvärk

Jag var till barnmorskan igår, har ocå upptäckt att jag är gravid :) Känner igen den där "molvärken". Till mig förklarade hon att om man haft mkt problem med mensvärk tidigare så kan det finnas ärrvävnad i buken pga av det. Det är när livmodern töjer sig och ligamenten sträcks ut som denna värk tydligen kommer. Hon sa att dessa ärrvävnader har förmåga att ge mer besvär med värk än om man inte haft mensvärksproblem tidigare. Jag har oxå rejält med molvärk till och från. Jag mår oxå jvligt illa :devil: Enligt henne kunde de avhjälpas med att man håller blodsockret på en jämn nivå genom att äta små mellanmål. För mig funkar det, nu äter jag knäckemackor, lite nyponsppa eller ngt annat litet mellan målen och då har illamåendet blivit bättre!! Illamåendet beror på att kroppen behöver mer kolhysrater så det är bara att tillföra dessa så får man en betydligt mysigare början på sin graviditet!!
 
Sv: Definiera molvärk

åå önskar att mitt illamående kunde gå över och så enkelt.. jag går in i v.30 idag och är fortf sjukskriven pga illamående och spyr fortf varje dag.. :(

till tomat: molvärk för mig är något som ständigt finns där men man kan inte riktigt sätta fingret på exakt vart det gör ont. bara att det gör ont. och att det är en smärta som är konstant som inte avtar eller ökar i styrka.
 
Sv: Definiera molvärk

Tack för era svar! Skönt att läsa att fler har ont. Jag har upptäckt att en panodil på morgonen håller värken och illamående i princip helt borta fram tills middagen. :-)
Så nu har jag ätit en god middag, om än lite mindre portion "ifall att"...

Cliff: intressant att läsa vad din BM sagt. Jag har haft enorma mensvärksproblem tidigare, så det var inte alls kul att läsa. ;-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp