dåsiga unghästar

P

Pretty_Fly

jag har ett föl på 7 månader och en unghäst på 2,5 som båda är dåsiga och äter väldigt lite. fölet har hållt på så några dagar men jag har trott att det är för han fick vaccination i måndags, men nu har även unghästen blivit dåsig och lägger sig ner ofta.
vad kan detta vara? de är inte snuviga/hostiga, bara hängiga.....fölet hade idag 38,0 i temp.
ska man ringa vet.? kan man vänta till måndag?

Sv: dåsiga unghästar

Har du känt om dom är svullna i sina lymfkörtlar? Det är ju infektionstider just nu.

38,0 behöver inte betyda temp på unghästar

Det verkar som om hästarna är väldigt dåsiga just nu. Mina ponnyer står och sover, ligger i lösdriften och sover och dess emellan så gäspar de. Nu är de 2, 4 och 10 år men alla tre är lika.

I vanliga fall brukar de busa och ha jättekul, men jag tror att det är vädret som spelar in en del. Det har blivit varmare och det regnar ordentligt. De har fått en ordentlig vinterpäls redan, då de går på lösdrift, så jag tror att det är lite varmt för dem. Deras bästa utetemperatur är ju +5 till 0 grader säjs det, och idag har det varit några plusgrader. Har märkt att när det blir lite kallare och klarare luft så leker de mycket mer.

Det är nog bara att ha koll på temp, hosta, rinnande näsa, och körtlar. Men jag tycker att du ska söka veterinär om det känns fel, min trötta ponny hade en sk rotspetsabcess. Idag är ponnyn helt återställd, men det var nära att jag missade det. Det var tempen och svullna körtlar , och en liten svullnad under ögat som visade att nåt var fel.
Men som sagt
Själv blir jag också dåsig av värme och mycket mat :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka