Dansk debatt om förbud mot kandar

Och på bilden återfinns en häst med en extremt hårt åtdragen nosgrimma + aachenrem…

Inger verkligen förtroende … not.

1734846206117.webp

Är denna bild jag menar, som fanns i den ursprungliga artikeln.
Bilden byttes ut efter kritik mot den hårt åtdragna nosgrimman.
Bilden byttes ut, men ingen förklaring ges varför … inger verkligen förtroende..

Förbud mot kandar och ridning bakom lodlinjen, föreslaget av det danska djuretiska rådet har skapat debatt om hästvälfärd i sporten. Förslaget som stöds av rapporter om smärta och obehag hos hästar, har mött motstånd från FEI.
Välfärdsfråga? Är FEI helt … det är väl om mångt och mycket en välfärdsfråga för hästarna?!!!!

Visa bifogad fil 159242
Är denna bild jag menar, som fanns i den ursprungliga artikeln.
Bilden byttes ut efter kritik mot den hårt åtdragna nosgrimman.
Bilden byttes ut, men ingen förklaring ges varför … inger verkligen förtroende..
Ah undrade när jag gick in på länken (den nosgrimman kanske också är hårt åtdragen men det är inte lika uppenbart som här)

Välfärdsfråga? Är FEI helt … det är väl om mångt och mycket en välfärdsfråga för hästarna?!!!!
Det finns ju inte så mycket forskning på just skillanden mellan tränsbett och kandar och hur det känns i munnen. Men en artikel som publicerades nyligen hade mycket som talade för kandar i den (de mätte tryck i munnen som kom över bredare yta med kandar och om det är rätt anpassat och rätt tygeltryck först går till nackstycket, jämförande, och stress)

Dock red de ju såklart i den artikeln sannolikt utan för hårt åtdragen nosgrimma på både tränsbett och kandar och red med normalt tryck i tyglarna.

Så tänker att det nog verkar finnas mycket forskning och regler man kan sätta in innan man förbjuder kandar, när det gäller nosgrimmor, lodplan och tyngd av hand i tygel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka