Dammigt hö

B

Backahasten

Vi har fn två "höpartier" att välja mellan:

1. Småbal: Hygienisk toppkvalitet, gulgrönt, mycket strå - långa strån, nästan halmaktigt. Förstaskörd.

2. Rundbal: Sistaskörd på återväxten. Mörkgrönt, mycket bladmassa, förmodligen högre fukthalt. Vad man kan se borde näringen vara högre. Och lerdammigt så in i :devil:!

Vi började med nr 1, eftersom vi inte kunde ta nr 2 förrän nu. Därför var vi inställda på att analysera nr 2. Nu är vi helt snurriga. Vi har två rundbal fn och tänker kolla om den andra är lika dammig. Är den det, är frågan om man ska fortsätta ta rundbal (om alla är lika dammiga)...?

Nån som har nån idé om vilket som är bäst? Vi fodrar allt hö ute och skakar ut det så gott det går (både vid packning och fodring).

Skulle vi blöta upp höet lär leran hamna i magen istället för att ev andas in.

Hjälp, tack! :bow:
 
Köp inget utav dem!! Fodra absolut inte med dammigt hö!!

Du bor i samma län som jag, här finns det gott om hö, leta vidare!
 
Hej!

Det sistnämda alternativet låter som det hö jag fodrar med :crazy:
Jag tycker det låter som det hö som har hygienisk toppkvalitet låter bra. Räkna foderstaten, om något fattas då kan man kanske ge kraftfoder eller annat tillskott.
Rundbalar med hö är kluriga. Ofta hittar man dåliga partier då balarna packas lite fuktiga, och det är inte bra eftersom mögel/dam är skadligt. Vissa kör balpressen lågt, d.v.s pinnarna som fångar upp höet är så låga att de når ner i marken och jord kommer upp i balen. Detta är illa eftersom det ger direkta mögelskador i rundbalar och är ännu farligare om det legat i en ensilagebal!
Jag har problem med dammigt hö men ekonomin klarar inte just nu bättre hö :( men jag plockar ur det som är dåligt och ruskar ur dammet, hästarna äter sen det som passar och de lämmnar jorden som ev. funnits i balen. Hästarna går på lösdrift så de får ju frisk luft iallafall :crazy: ...

M. v. h. Lisa
 
Hej!

Det sistnämda alternativet låter som det hö jag fodrar med :crazy:
Jag tycker det hö som har hygienisk toppkvalitet låter bra. Räkna foderstaten, om något fattas då kan man kanske ge kraftfoder eller annat tillskott.
Rundbalar med hö är kluriga. Ofta hittar man dåliga partier då balarna packas lite fuktiga, och det är inte bra eftersom mögel/dam är skadligt. Vissa kör balpressen lågt, d.v.s pinnarna som fångar upp höet är så låga att de når ner i marken och jord kommer upp i balen. Detta är illa eftersom det ger direkta mögelskador i rundbalar och är ännu farligare om det legat i en ensilagebal!
Jag har problem med dammigt hö men ekonomin klarar inte just nu bättre hö :( men jag plockar ur det som är dåligt och ruskar ur dammet, hästarna äter sen det som passar och de lämmnar ev. jorden som funnits i balen. Hästarna går på lösdrift så de får ju frisk luft iallafall :crazy: ...

M. v. h. Lisa
 
För det första kan man aldrig SE vad det är för näringsmässig kvalitet i hö (möjligen kan man gissa grovt, om man känner till skördetid, grässorter/örter, väderförhållanden m m).

För det andra kan inte heller SE vilken hygienisk kvalitet hö har. Det man kan se är om det är rent undermålig kvalitet, t ex mögel, kraftigt dammigt. Så verkar fallet vara med den rundbal ni öppnat. Att skaka höet gör nog inte mer än marginell skillnad på partikelförekomsten . . . Att blöta hö tar inte heller bort partiklar, däremot "binder" man dem så att de inte far runt så mycket - färre partiklar andas in direkt av hästen.

Om ni inte gör någon analys, skulle jag hellre chansa på att utfodra med nr.1 än med nr.2.
 
Höet i den andra rundbalen var inte dammigt, så vi kommer att analysera det. Är värdet undermåligt, kommer vi att analysera även det småbalade.

Vet mycket väl att det inte går att "se" näringen, men man kan ju gissa. Vissa av småbalarna har doftat helt underbart, men det är fortfarande halmaktigt, tycker det verkar överväxt... Bonden slog och fick i alla fall in båda partierna mellan regnen :banana: så höet har åtminstone inte blivit urlakat.

Med ögonen öppna lär man sig mycket av allt duktigt folk här :bow:

Sen har man problemet med att räkna foderstat till 5 (6) hästar, alla med skilda behov :crazy:
 
N får ju ta ur mer än en rundbal för att få fram ett representativt analysvärde. Eller du kanske menade det eller? :crazy:
 
Jo... :o Jag vet att det ska vara så, men vi har inte utrymme för att ta hem mer än ett par åt gången.(Svårt att med handkraft lyfta upp på loftet :p) Tar ur den dammiga också, själva "höet" är det inget fel på. De borde ju vara från olika ställen...

Vill framför allt få nån sorts indikering på var näringsvärdet ligger, att räkna på medelhö känns som att köra totalt i blindo.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp