Dam-, herr- eller unisexklockor?

Dyngpeter

Trådstartare
Typiskt sett klassas litet mindre klockor som damklockor och litet större som herrklockor. Klockor med bling betecknas också damklockor. Ibland förstår jag dock inte vad som avgör. Denna klocka är 42 mm och betecknas damklocka. Jag har samma modell i svart (bild i nästa inlägg), och den säljs som herrklocka. Är grönt kvinnligt och svart manligt? Jag har även sett den i brunt, och den betecknades unisex.

Är det återförsäljarna som klassificerar klockorna? Jag förstår faktiskt inte denna indelning.

Bifogade filer

• IMG_5192.webp
    IMG_5192.webp
    68,7 KB · Visningar: 28
Typiskt sett klassas litet mindre klockor som damklockor och litet större som herrklockor. Klockor med bling betecknas också damklockor. Ibland förstår jag dock inte vad som avgör. Denna klocka är 42 mm och betecknas damklocka. Jag har samma modell i svart (bild i nästa inlägg), och den säljs som herrklocka. Är grönt kvinnligt och svart manligt? Jag har även sett den i brunt, och den betecknades unisex.

Är det återförsäljarna som klassificerar klockorna? Jag förstår faktiskt inte denna indelning.

I svart betecknas klockan herrklocka.

IMG_5414.webp

Jag tycker ofta synd om heterosexuella män. De är så begränsade när det gäller färger och pynt. Deras box kanske är den mest prestigefyllda och priviligierade - men den är väldigt snäv
Det stämmer inte, män i allmänhet resonerar inte så utan det är helt fritt att välja vilken modell man vill och tycker man att en dammodell är mera rätt tar man den. Jag har t.ex. damsadel på min cykel för att skillnaden var för liten för att ha praktisk betydelse och dammodellen såldes på rea så jag tog den istället.

När det gäller färger och pynt handlar det om mode och går i cykler, inom cykel t.ex. var det under åttio- och nittiotal väldigt färgglad och lekfull färgsättning. Sen ändrades det till helsvart men jag tror färg är på väg tillbaka.

Om jag skall utveckla det lite varför jag uppfattar guldmodellen som mera feminin är det främst att den med sin guldplätering blir mera smyckeaktig, som en accessoar och inte som ett nyttoföremål.

Senast ändrad:
Om jag skall utveckla det lite varför jag uppfattar guldmodellen som mera feminin är det främst att den med sin guldplätering blir mera smyckeaktig, som en accessoar och inte som ett nyttoföremål. Sen den svarta "herrmodellen" är ju bara ful och trist.

Jag är mycket nöjd med den som är ”ful och trist”. Den kan ske passar mig. Jag brukar säga, att jag, om det inte hade varit för Bosse Ringholm, skulle vara världens tråkigaste människa. Dock är jag också nöjd med den gröna, som levererades idag.

Lustigt nog är det en klocka med rosa urtavla som jag har fått mest uppskattning för.

Bifogade filer

• IMG_5420.webp
    IMG_5420.webp
    62,6 KB · Visningar: 17
Jag har en stor och rejäl herrklocka. Dels för att det är lättare att se tiden och dels för att jag tycker att det är snyggt med stora armbandsur. Men det är ingen som kommenterat just det, kanske för att det är mer okej för kvinnor att ha mer manligt kodade attribut?

Inte behövde du redigera ditt inlägg. Smaken är olika. För övrigt finns det ursprungliga inlägget kvar i citatet.
Jag missade helt att det var ur du äger, trodde det var en allmän tråd om vad som skiljer dam- och herrur och att de du visade bara var exempel. Allmänt gäller ju att om man själv tycker något är snyggt för en själv, kläder, klockor osv. så är det också snyggt oavsett vad andra har för smak, det är liksom grunden när det gäller stil. Så det blev fel att skriva att klockan inte tilltalade mig eftersom det saknar betydelse och därför tog jag bort :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka