Dåligt självförtoende?

Sv: Dåligt självförtoende?

Mitt självförtroende gälland ridningen har dalat ner lite.
Kommer snart igång med träningen igen och då kommer det att lyftas upp lite grand.
Min erfarenhet är att om man är osäker själv har man en tendens att föra över den till hästen och bli tveksam. Svårt att förklara klockan är mkt och jag är liote seg i huvudet. Hoppas du förstod iallafall

Jag hade en period när jag kände att jag absolut inte kunde rida och inte kunde någonting.. Kände att precis alla var så mycket duktigare än vad jag var och att jag aldrig kom framåt i min ridning..
Det jag sen upptäckte var att alla andra såg duktiga ut för att deras sätt och rida innebar att man med lite trevligt våld drog ner hästen på tygeln och med hjälp av diverse bett och hjälptyglar höll den kvar där... Inte precis vad man kallar en mjukgjord häst..:eek:

Jag insåg att anledningen till att min ridning gick långsammare framåt var att jag inte villa att det bara skulle se snyggt ut jag ville att mina hästar som jag red skulle tycka det var roligt som vi gjorde och att de skulle jobba sig in i rätt form..:bump:

Men visst självförtroendet är väldigt skört och har man en gång lyckats övertyga sig själv (om än inte med mening) att man inte är duktig eller låtit någon annan övertyga en om det så är det svårt att bara rycka sig själv ur det! Det jag gjorde var att jag helt enkelt fullkomligt sk*t i vad alla andra gjorde och vad dom sa om mig *vilket inte alltid var trevligt* och bestämdemig för att det här sättet att rida känns rätt för mig och därför tänker jag göra såhär! det tog lång tid men efter det har jag byggt upp ett självförtroende som har blivit mycket starkare för att jag tror på mig sjäv och att det jag gör är rätt.. men lätt är det inte att våga tro på sig själv och stå för det man tror på när alla andra säger något annat :)

Blev lite långt men hoppas det hjälpte lite! :banana:

Jag jobbar ständigt med mitt dåliga självförtroende. Har haft riktiga dalar när jag tex bytt tränare. Haft oturen att få någon som är lite mer "puschig" och inte tillåter att det faktiskt kan gå galet i vissa övningar.

Jag har kommit fram till att det jag behöver är en tränare som är positiv och inte stressar mig. För mig så är tränaren A o O.

I de djupaste dalarna så försöker jag att tänka postitivt och rida ut i skog och mark eller löshoppa eller nåt annat som inte behöver vara krävande. När jag rider sen tvingar jag mig att se de små framstegen och berömmer så mycket det bara går för det små framstegen, för självklart känner hästen mina känslor.

Jag försöker att hitta den röda tråden i min ridning, ibland så tappar jag den, men med rätt stöttning så hittar jag den igen.

Mitt tips är att hitta en förstående tränare som vet vad du har för målsättning med din ridning. Samt att man hamnar i en grupp med jämnspelta ekipage.

Jag har tex för några år sedan ridit i hoppgrupper där alla andra tävlat 120/130cm hopp och när jag skulle hoppa så petade tränaren ner de 3-4 översta bommarna. Behöver jag säga hur många suck o stön man hörde från alla de andra som fick vänta på mig....

Jag har ridit för samma dressyrtränare i flera år. Men när jag fick problem med lederna mm och mkt värk så förändrades min ridning. Jag hade inte längre samma ambitioner. Red för henne ett par år till och lyssnade på hennes tjat om att rida med mera tryck och alla satsningar på byten och målet va msv dressyr.
-Sorry, det är inte längre mitt mål. Jag vill ha roligt med min häst och rider för nöjes skull. Jag som ryttare har inte längre kapacitet för den ridningen och inte den hästen jag har idag heller.

Nu har jag bytat tränare, till en som passar mig och ridningen är roligare än någonsin nu!:)

Jo det känns verkligen jätteviktigt att omge sig med människor som förstår och accpeterar ens mål.. alla vill faktiskt inte tävla! Tog många år innan folk förstod att jag faktiskt bara ville träna för att det var roligt inte för att kunna satsa på en tävlingskarriär, blåbärs tävlingar och klubbtävlingar räcker väldigt bra för min del :)

far alltid brattas med mit daliga sjalvfortroende. Min palle ar ganska svarriden och det kanns alltid som att folk ser ner pa mig och snackar skit nar det ser mig pa traningarna, jag kanner mig helt apkass och da gasr det ut over ridning och hasten blir helt omojlig. Men nar jag ar pa bvra humor, avslappad och glad ar han som en drom att rida, sa jag forsoker att pusha mig sjalv hela tiden. Har en kompis som nastan alltid foljer med pa traningarna och filmer, sen kollar vi tillsammans och hon uppmuntarar mig och det ser inte sa hemsk ut som det kanns. Min tranare ar oxa valdigt uppmuntande mot mig.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama