Dåligt med ponnyhopptävlingar i Stockholmsområdet!

B

benjamin

I går var det regionala ponnytävlingar på SFK men sedan tar de regionala tävlingarna slut i stockholmsområdet med undantag av de tre allsvenskaomgångarna. Först i maj är det tre regionala tävlingar varav två av dem 8 - 10 mil norr om Stockholm. I Juni är det två. Under perioden juli-december är det planerat sju regionala tävlingar inklusive DM och en nationell i södertälje. Visst är det konstigt med tanke på att det finns så många ridklubbar och privatponnier i Stockholmsområdet. När vi Stockholmare ska tävla måste vi åka 20 mil till gävle, tierp, heby,katrineholm eller norrköping. Sjukt tycker jag! :mad: Om man jämför med västra Sverige som har många regionala tävlingar att välja mellan så har de också rutinerade och duktiga ponnyryttare. :bump:

Det kostar pengar och tar en massa tid att anordna tävlingar, men jag håller med om att det borde vara fler tillfällen. Att bli bortlottad i sthlm är inte ovanligt. Fast om alla dessa små ponnyryttare med 100.000:- hästar som hoppat msv, kunda låta bli att ställa upp i varenda LC som finns så skulle det finnas plats för fler :devil:.

Ja, det är just det! Eftersom det inte finns några regionala tävlingar på 20 mils omkrets så åker man och hoppar L:C och i bästan fall L:B på de Lokala tävlingarna. För det är ju ingen chans att ponnyn blir uppklassad på de få regionala tävlingar som finns här. ;)

Fast så få tävlingar tycker jag inte att det är.
Jämnför man däremot antalet tävlingar med antalet anmälda, så är det för få.

Fast få regionala tävlingar är det väl ändå när första regionala tävlingen för säsongen i hela Stockholmsregionen är i maj! (Med undantag av två allsvenska omgångar. en i mars och en i april)
:bump:

Hur många tävlingar arrangerar din egen klubb nästa år? Och hur många jobbar du som funktionär på? Det är där man måste börja titta. Alla klubbar som har tävlingsekipage måste arrangera fler tävlingar.

Jag bor i skåne och här finns ponnyhoppning mer eller mindre varje vecka inom lagom avstång. Lördag lokal, söndag regional. Året runt. Och alla klubbar slåss om helgerna för att få arrangera tävlingar. Alla jobbar för att hålla antalet tävlingar uppe. Ni måste vända trenden där uppe, annars får ni större och större problem.

1 Natinell tävling...får fan ta och åka ner till skåne. :mad:
8ursäkta språket)

iaf min klubb vill inte arrangera opnnytävlingar pga. alla ponnyföräldrar.

Jag räknade hur många tävlingsdagar som står planerade i skånedistriktets kalender 2004. Nu är detta BARA ponnyhoppning, inget annat:

93 lokala tävlingsdagar,
67 regionala tävlingsdagar,
10 nationella tävlingsdagar.

MEN: Vi jobbar på våra egna tävlingar också! ALLA klubbar arrangerar.

Det är där ni måste vända renden. Ni kan inte hoppas att någon annan klubb ska fixa allt till er. Arrangera och jobba själv, annars borde man inte få ta del av de andra tävlingarna heller!

Hehe, lite skillnad. så här många tävlingsdagar har vi i varje (end. ponnyhopp) i vårat distrikt, Norrbotten. vi måste åka till västerbotten och västernorrland (80mil) för att tävla Nationellt och någon större tävling. oftast far vi till Umeå (40mil) så klaga inte du från stockholm i första inlägget att ni måste åka 8-10 mil.. :smirk:
Lokala: 10
Regionala: 14
Nationella: 0

Jo, men om man jämför antalet ridklubbar i norrlandsdistriktet inom en femmilsradie med hur många klubbar det finns i stockholmsdistriktet så är det ju konstigt. :smirk:

Att jag personligen börjar arrangera tävlingar tror jag inte vänder stockholmstrenden med få reg och inga nationella tävlingar (en gång är ingen gång). :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk:
Så snälla, angrip inte mig. Personligen arbetar jag gärna på klubbens tävlingar. :p
Med tanke på hur många anmälningar det är under säsong på tävlingar i Stockholm så borde ju tävlingarna ge plus i klubbkassan. Varför kan skåningarna jobba på tävlingar men inte stockholmare???? :confused: :confused: :confused:

Jag vet inte hur det ser ut hos er, men i de flesta skånska klubbar har alla medlemmar obligatoriska arbetsdagar på tävlingar. Ett antal/år. Man får passa på och jobba på de tävlingar där man själv inte ska vara med.

Har alla 4-5 arbetsdagar/år så får klubbarna ihop funktionärer och kan arra mer. Sen får man se till att tävlingarna går med vinst så det ger något till föreningen.

Visst att man måste ta tag i det hela, skulle gärna ha ponnytävlingar men då ägarna blivit avskräckta av allt detta ryande till barnen, så kan jag inte göra något, men den dagen vi har en ponnytävling lär jag ju vara funktionär.

10 mil???!!! ursäkta.. d e skrattretande.. vill du ha gångavstånd eller? :devil:
om du åker till tierp kan du lika gärna lägga på 3-4 mil tillo ta alla tävlingar som gävle har och till söderhamn o varför inte hudiks nat.?? dit e d bara (BARA) 30 mil..

men det kan ju också bero på att det inte är så många som har 2 ridhus... o det går ju inte annars. men jag håller med om att det är mkt dåligt med reg/nat. ponnytävlingar i sthlm!!

Du behöver inget ridhus alls om du arrangerar sommartävlingar. Det är bara att se till att de föreningar som har ridhus arrar på vintern och de utan på sommaren.

Jag har inte klagast på 10 mil då jag åker 30 för att hoppa LA. Men det finns nästan INGEN nationell tävling runt stockholm. Utan ungefär 50 mil härifrån. Synd för alla som har så långt att åka som du då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka