Dåligt hull på 1,5 åring.

J

Jaba

Förslag på vad jag ska göra med 1,5 åringen?

Hon har inte gått upp ett gram på dom måndader hon stått här trotts foderökningar. Inte heller har hon gåttner något.
Hon är i allmänt dåligt hull, revbenen känns under pälsen för mycket samt att överlinjen är dålig och insjunken vid bogarna. Dåligt musklad med andra ord. För övrigt är hon en väldigt litet varmblod. Väger omkring 300 kg kanske.

Hon får i dagsläget 81 MJ med en kvot på 6,5.
Fritt med hösilage som hon vräker i sig 10 kg av minst, 0,3 kg soja, 0,5 kg kraft pluss grön, lite betfor, mineraler, kalk samt 1,7 kg havre/kornblandning.

HUr mycket kan jag öka kraftfoderet med? Speciellt havregivan?

Förslag?

Sv: Dåligt hull på 1,5 åring.

En veterinär koll och ett träckprov kanske skulle vara en idé:idea:

Lägga till nåt kilo lusern? Byta till krafft protein istället?

Sv: Dåligt hull på 1,5 åring.

Avmaskad och tänderna är kollade.
Veterinärundersökning kanske skulle vara på sin platts men tyvärr är det inte jag som äger hästen.

Ska jag bara öka mängden? HUr pass mycket kratfoder törs man proppa i henne?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
J
Foder & Strö Hej Jag har köpt en fölunge (sto storhäst) på 6 månader. Jag har haft henne hemma i tre veckor. Har påbörjat vaccinering (stelkramp +...
Svar
11
· Visningar
1 593
Senast: ameo
·
Foder & Strö Har haft lite noggrannare koll på ungarna ena 1,5 år exakt den andra 1 år o 3 mån gammal, hur mkt de egentligen äter av höet (fri...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: Corina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV