Dålig råmjölk - vad gör jag nu?

athena

Trådstartare
Fick föl i morse, allt gick bra. Stod upp snabbt, hittade juver och diade mycket. Har bajsat och kissat.

Problemet är att stoet har läckt mjölk i flera veckor, jag har mätt den och reffen har legat på stadiga 10. I går kväll låg en juverhalva på 10 och den andra på 15. Nu på morgonen är båda 10 igen.

Bebis äter massor.

Jag hade råmjölk i frysen, som var över 30 med reffen. Den har smakat två klunkar men vägrar dricka mer.

Har haft kontakt med både min seminvet och distriktet, och de senare ringer tillbaka snart.

Ska man göra en foalcheck, och är det isf i morgon? Eller försöka slanga ner mjölk? Den är ca 3 timmar gammal nu bebisen.

Sv: Dålig råmjölk - vad gör jag nu?

Fick föl i morse, allt gick bra. Stod upp snabbt, hittade juver och diade mycket. Har bajsat och kissat.

Problemet är att stoet har läckt mjölk i flera veckor, jag har mätt den och reffen har legat på stadiga 10. I går kväll låg en juverhalva på 10 och den andra på 15. Nu på morgonen är båda 10 igen.

Bebis äter massor.

Jag hade råmjölk i frysen, som var över 30 med reffen. Den har smakat två klunkar men vägrar dricka mer.

Har haft kontakt med både min seminvet och distriktet, och de senare ringer tillbaka snart.

Ska man göra en foalcheck, och är det isf i morgon? Eller försöka slanga ner mjölk? Den är ca 3 timmar gammal nu bebisen.

Mitt sto läckte massor innan hon fölade, och jag lät det faktiskt vara. Fölet är pigg och har inte tagit någon skada av det beslutet.

Uppdatering.

Nu har jag fått i den 2,5 dl riktigt bra mjölk. Jag tog en 20 ml spruta och sprutade i munnen, en i taget och hon svalde duktigt.

Hej!

Jag har haft samma problem med mitt sto, hon har läckt av och till i ett par månader:crazy:

Började redan i mars och då trodde jag att det var kastning på gång, men hon fölade nu 14/6. Fölet är super piggt och äter dricker, bajsar etc
Jag har inte någon reff så jag vet inte kvaliten på råmjölken:eek: Men min
Vet kommer ut i em och skall titta på fölet pga Windswept och "ballerina" framben:( Måste troligtvis spruta tetracyklin, hovslagaren skall plasta lite idag också.
Fölungen är oerhört stor och förlossningen jobbig, den kom upp och ner så det höll på att gå åt H-Vete. Vi var 5 pers som fick jobba med stoet för att få ut den, Ingen vet svarade i telefonen när jag varit in och känt på stoet och upptäckte felläget:devil: Men efter jag varit in och känt så satte kraftigare värkar igång så det gick att vända den ett kvarts varv och få ut den.
Men stoet mår bra, kollades av vet dagen efter och hon är hel och fin både rektalt och vaginalt.

Intressant tråd. Jag är i samma sits :(. Väntar och väntar på att fölis ska komma ut eftersom mjölken läckt i flera veckor.

En tillfrågad veterinär såg bekymrad ut och sa det kan bli problem.
Nästa veterinär trodde att det produceras mer antikroppar vid förlossningen.

Jag har endast ca 2 dl fryst råmjölk. Har nappflaska men kanske bättre hälla det i en spruta som Athena gjorde.

Hur gör man den mätningen? Vad behöver man?

Lycka till för oss alla.

/Gg

Håller tummarna för Dig och hoppas att det går bra.

Vi var med om exakt samma sak förra året. Efter att ha läckt mjölk i 10 dygn fölade ena stoet och reffen hade gått ner från jättebra 28 på dygn 315 till mindre roliga 11 direkt efter fölning.

Turligt nog hade ett annat av våra ston fölat natten innan och vi hade fryst ner 3 dl av hennes mjölk som låg på 30. Vi fick i den nyfödda allt detta inom någon timme efter fölningen...och det räckte tydligen alldeles utmärkt för foachecken var OK och fölet är idag en ettårig hingst som hela sin uppväxt hittills mått superbra.

Vi har haft lite problem med fölen efter detta sto tidigare. Vi har tyckt att de varit extra infektionskänsliga men eftersom hon tidigare inte läckt mjölk såhär mycket har vi inte funderat närmare. När vi sedan fick refraktometern stod det klart att hon absolut är ett problemsto vad gäller råmjölken. Eftersom hon mjölkar enormt mycket föder hon sina ungar hur bra som helst men råmjölk får vi fixa på annat håll.

Numer fryser vi alltid in från våra bra ston och sparat åt hennes föl.

Jag hoppas och tror att den mjölk Du fått i ungen nu är fullt tillräckligt för att allt skall gå bra..:))

Intressant att ha fått lite svar!

Jag hoppas också att detta räcker. Har pratat med olika veterinärer och de ger såklart olika bud... Men min seminvet tyckte absolut att jag ska vänta tills efter helgen innan jag gör något. Isf göra en foalcheck nästa vecka.

kl

Gör man foalcheck med underkänt resultat före 24 timmar så kan man sonda med råmjölk från frys t.ex

Efter 24 timmar är det plasma och dropp som gäller.

Sondningen är klart enklare.

Skrev just nånstans här om ett sto som låg på 8 på reffen vid fölning.
Första foalchecken var katastrof.

Den sondade vi och gången efter så var foalcheck ok.

Lycka till.

AM

Jo, jag har hört det där med råmjölk. Och det hade ju varit möjligt att ge mer direkt i munnen. Men det finns banne mig ingen att få! Vi kämpade med ett annat föl i helgen, och det var lögn att få tag i råmjölk. Har pratat med alla uppfödare jag kan tänka mig i Värmland och ingen har.

Jag har liggande här, men bor i norra delen av östergötland. Men om du behöver så har jag iaf.

Attans då :(

Bifogar länk på "travstuterierna" ifall du har någon att fråga
HÄR

I alla fall en del av dom.

Valneviken är felritad på kartan tror jag. Det ligger ju i Värmland eller?

AM

Tack, men det är för långt att åka. Framförallt så går ju timmarna, och nu är hon redan 7 timmar gammal.

*bannar mig för att jag inte mjölkade ur mer från de ston som fölade innan*

Men jag tror på att göra en foalcheck nästa vecka, tror inte det finns tid till annat nu och sen får man hoppas att hon ligger på tillräcklig nivå så man slipper ge plasma.

Har pratat med Valneviken, Norra Viken samt de av hbl-uppfödarna som är lite större. Tomt!

Jo, jag har hört det där med råmjölk. Och det hade ju varit möjligt att ge mer direkt i munnen. Men det finns banne mig ingen att få! Vi kämpade med ett annat föl i helgen, och det var lögn att få tag i råmjölk. Har pratat med alla uppfödare jag kan tänka mig i Värmland och ingen har.

Ujja, då måste vi ha haft tur som fick tag på 4 dl på ett stuteri utanför Grums då.

Tre veckor sen har jag för mig...och nu är den ju slut eftersom Bebbe är kläckt...:D

Ok. Jag tror nog att de flesta har haft i lager (Valneviken är ju t ex med på råmjölksbanken på ammajouren), men att det just har gått åt. Vi kämpade med ett annat föl i helgen så då ringde vi runt massor (den fick plasma).

Men nu har jag tomt själv, så jag hoppas att den som fölar först nästa år har massa mjölk av bra kvalitet :).

Tror det var Valneviken jag var till, fick inget namn på stället av syrran utan bara tel nr och via dem en vägbeskrivning...;)

Jag tog Mauds sista. ÅW hade 1,5 dl kvar när jag ringde till honom i lördags. Han hade haft massor i frysen sa han, men folk hade hämtat. Det var en tuff säsong menade han på.

Liknande trådar

Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka