Dålig i magen

Fiorano

Trådstartare
Min lilla hund är jämt med mig i stallet och nu tror jag hon har ätit något mindre lämpligt... Hon är väldigt lös i magen och idag när jag var ute och red med henne bajsade hon så att det rann ur henne. Till slut fick hon ut ut mer och det kom som gelé:/. Hon var också uppenbart irriterad i rumpan och drog den mot gräset ett par gånger. Hon har god aptit, gott allmäntillstånd-lika pigg och tokig som vanligt och hon dricker ordentligt.

Undrar om det finns något jag kan ge henne för att stabilisera magen? Kan man erbjuda filmjölk, proviva el liknande? Funkar ju på människa och häst, men vet inte hur det är med hund faktiskt.

Jag antar att jag inte är den enda här som har hund i stallet som ibland äter mindra lämpliga saker och har varit med om samma sak!

Sv: Dålig i magen

Hund blev bra under kvällen:). Hon fick äta på ett märgben och det verkade stabilisera?

Men är jag altså den enda som har en hund som blir kass i magen? Händer typ en gång om året när hon hittat nåt extra smaskigt i stallet...

Sv: Dålig i magen

Åhh nej det finns många av oss som har hundar med dålig kista. Min hund har Ulserös kolit, eller egentligen hade, vi har fått kontroll på hans diarrer. Han hade diarrer av värsta slaget och det var jättejobbit. Måååånga besök hos vetten, mycket mediciner.

Hur som helst så finns det en kapsel att ge hunden med stabiliserande fibrer, vid akut magsjuka/diarre. Både apotek och veterinär säljer dem, Canikur heter de. Ingen mirakelsmörja, men det hjälper i vissa lägen. Har man en hund med tendenser till orolig mage skulle jag rekomendera att man åtminstånde har ett paket Canikyr hemma.

Det där med gelen i slutet av avföringen KAN tyda på att tarmarna är ordentligt stressade/retade. Tarmar kan då producera slem. Inte bra.

Lite dos typ matsked filmjölk kan du ge, men jag vet inte om det är bra. Mjölkprodukter ska visst inte vara bra för vuxna hundar, därimot valpar kan äta filmjölk. Det har jag egentligen inget belägg för utan det är bara vad jag observerat hos vissa uppfödare att de ger lite filmjölk till valpar.

Jag skulle efter en diarre ge lite mild mat; ris till exempel. Sen skulle jag ge uppblött torrfoder. Det brukar min hund klara bättre än knastertorrt torrfoder. Vill du ha med tips så kan du pm'a mig så ska jag hjälpa dig mer. Jag har viss erfarenhet. Inte kunskap, såsom en veterinär, men erfarenhet av mycket kraftiga och långvariga diarreer.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 066
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross