Dålig hud till att läka..

R

Raider

Min valack går på sommarbete nu med allt vad det innebär :crazy: (bus och lek i hagen ger sina spår och insekterna är hemska..) Får han ett sår så tar det lååååång tid innan det läker.

Han fick en rejäl spark över kotan på ena frambenet som 1åring, det var veterinär, stygn, bandage och hela köret. Men det ville bara inte läka.. stygnen sprack och sen var det igång. Jag hade honom inne på klinik i flera omgångar eftersom han lyckades slå upp det gång på gång. Nu 2 år senare har det slutit sig såpass att jag hoppas att han inte ska lyckas slå upp det igen.. Men det är ett fult ärr och kommer alltid att vara.

Är det bara jag som inbillar mig eller är det så att bara för man har en häst med känslig tunn hud så har man uppepå det en olycksfågel? Man får 2 i 1 liksom..?

Ni som har hästar med dåligt "läk-kött" och som lyckas skada sig hela tiden.. Vad gör ni, och framför allt hur orkar ni? Den sortens hästfolk som lindar in sina hästar i bomull dygnet runt har jag alltid fnyst åt innan, mina tidigare hästar har varit totalt skadefria och min melodi har alltid varit "hästar behöver härdas och de får allt lära sig lyfta ordentligt på fötterna i hagen" men efter allt som tiden nu går med den senaste hästen börjar jag få en annan syn på "porslins-hästarna" och deras ägare..

Sv: Dålig hud till att läka..

Hur lång tid menar du med låååång tid?

Min valack läker på 'en pisskvart', medan fblstoet (tunn hud) tar betydligt längre tid på sig. Lääänge tycker jag, men det är ju i jmf med valacken?

Hursom, jag bryr mig ärligt talat inte så mkt om att hon tar tid på sig att läka, sålänge det läker som det ska, inte är infekterat/soppar så ser jag bara till att skydda det från flugorna (Helosan sol är min bästa vän den här årstiden, till allt möjligt)

Ang skydd så tja, jag har för flera år sen (valacken.. :angel: ) omvärderat det här med 'härdas'. Tillslut BRUKAR de få ordning på benen, men jag har gärna skydd under tiden. Numera går valacken naken även broddad, men under ganska många år var det heltäckande skydd + boots hela broddsäsongen, pga ideliga sårskador. Han lärde sig TROTS skydd ska tilläggas.

Och, sen fbldonnan lyckades skaffa sig en mer allvarlig (= längre konvalescens, avställd, ingen ridning, dyrt vetbesök) skada IGEN av att banka på sig själv med sina attans ben, så gav jag upp, la en halv förmögenhet på ett par hagskydd som är såpass tåliga att de klarar påslag av skodd hov, men ändå så luftiga att hon kan ha de 12 - 24 h i hagen nu i hettan. Det är billigare och trevligare i längden för alla inblandade..

(Sen att hon lyckades skaffa sig ett sår precis kant-i-kant med skyddet och nu måste gå oskyddad på det benet är en annan femma. Att hon lyckades slå upp ett jack rakt över sitt ena framknä med andra frambenets sko är också en annan femma.. De kan om de vill, hur man än beter sig. Men skydden torde kraftigt minska veträkningarna iaf.)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Mår så fruktansvärt dåligt! Har haft min häst i fyra år nu, men började i julas fundera över att sälja honom, då jag är i en ny fas i...
2
Svar
31
· Visningar
4 672
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka