Dålig flockmedlem - är han dömd till ett liv i ensamhet?

skiesabove

Trådstartare
Tinker 6 år valack, inhyrd i min lösdrift. Alltid varit fodervaktig och stressad runt utfodringar, oavsett flockkomposition och foderlösning. Flyttat runt en del. Tidigare varit otroligt ouppfostrad, klampat rakt över folk. Efter att ha varit på "boot camp" en månad i höstas kom han tillbaks och var mer ödmjuk mot både folk och fä. Jag har två ranghöga storhästar som satte han på plats rejält i början, men sen en månad tilbaks är han snorjobbig igen.

Min gammelman T som är flockledare har inget emot att dela höhög, men det verkar C ta som ett tecken på svaghet och han muckar gräl konstant. Den här veckan har det varit rejäl hingstfight med blodvite (bett på sidan av halsen), ingen av dom ger sig. Veterinär är utbokad för att kolla upp dom för säkerhets skull även om ingen av dom visar någon hälta.

Oavsett hur mycket stryk C får kommer han tillbaks för mer. Nu hjälper även min andra häst A till att hålla C borta från ledarhästen och då minskar konflikterna, men inte för att C på något vis har gett upp utan bara för att han inte kommer åt T längre.

Jag kommer att behöva separera dom och säga upp kontraktet om han inte slutar snart.

Finns det någon som helst chans för en sån här häst, eller är han dömd till ett liv i ensamhet?

Jag har något liknande i min hage. En totalt odräglig valack som var superelak mot både hästar och folk. Efter 1-2 år, då vi försökte allt, fick jag en trygg och helt orädd hingst som satte valacken på plats. Han fick bokstavligen vad han tålde. Det såg rätt illa ut och pågick ett tag, men till slut gav sig valacken och nu är han ganska trevlig mot både hästar och folk.

@skiesabove jag tycker det låter som
Att din häst "T" inte har flockledarstatus längre IOM den häst du redovisar och att din andra häst nu "kliver in" och "skyddar " din T ?

Oavsett så om det är så rörigt i flocken sen längre tid så hade jag inhe velat ha det så utan separerat hästarna /provat andra konstellationer .

Dock tycker jag inte utifrån beskrivning att det betyder att nämnda häst aldrig kan gå/kommer fungera med andra hästar i sak .

Om det pågår en längre tid så är jag av den tron att alla mår bäst, även den som inte passar in, att vara själv och ha det lugnt.
Det är minst lika påfrestande att mottaga bråk som att känna att man måste ge det.

@skiesabove jag tycker det låter som
Att din häst "T" inte har flockledarstatus längre IOM den häst du redovisar och att din andra häst nu "kliver in" och "skyddar " din T ?

Oavsett så om det är så rörigt i flocken sen längre tid så hade jag inhe velat ha det så utan separerat hästarna /provat andra konstellationer .

Dock tycker jag inte utifrån beskrivning att det betyder att nämnda häst aldrig kan gå/kommer fungera med andra hästar i sak .

Ja, "rangordningen" är nästan cirkulär nu... stökigt.
T flyttar A med bara en blick. A flyttar C. C försöker flytta T som vägrar, och fortsätter C envisas och ingen (jag eller A kliver in och avbryter) blir det till slut slaggis.

T orkar nog inte hålla på många dagar till. Jag tar in C vid de flesta fodringarna nu för att minska konflikterna.

En dyr lösning men Har du funderat på Active stable automatiska fodermatningen?

Jag vet några mataggressiva hästar som inte klarar att gå i en sådan heller. De tränger andra hästar, snor deras platser trots elgrindar etc.

Om man flyttar till en sådan kan man ju testa några månader, men investera i en sådan och det inte fungerar är dyrt.

Är det här typiskt för Tinkrar? Har en korsning med Tinker i, sto unghäst, väldigt ranghög och skaffade just en renrasig Tinker, betydligt äldre valack. De går på lösdrift med flera andra och sen han kom in får knappt någon annan häst, förutom min unghäst, äta på balen. Han jagar iväg dom andra med bett och sparkar. Ledarstoet, en ung travhäst som ingen kunnat flytta förut springer undan för honom. Det känns ju lite tråkigt med all oro i flocken, vi ger det självklart lite tid nu men vill gärna höra hur era Tinkrar är i hagen, vaktar dom gärna maten..?

Är det här typiskt för Tinkrar? Har en korsning med Tinker i, sto unghäst, väldigt ranghög och skaffade just en renrasig Tinker, betydligt äldre valack. De går på lösdrift med flera andra och sen han kom in får knappt någon annan häst, förutom min unghäst, äta på balen. Han jagar iväg dom andra med bett och sparkar. Ledarstoet, en ung travhäst som ingen kunnat flytta förut springer undan för honom. Det känns ju lite tråkigt med all oro i flocken, vi ger det självklart lite tid nu men vill gärna höra hur era Tinkrar är i hagen, vaktar dom gärna maten..?
Nu har jag ingen egen (hade en tinkerkorsning) men nä, min erfarenhet är inte att tinkrar skulle vara extra matelaka eller liknande. Tvärtom verkar många födas upp i flock och vara väldigt smidiga i flockar.

@skiesabove hur har det gått?

Jag tror också att tinkern bara hamnat i fel flock/på fel plats.
Att det inte fungerar verkar bero på att T är tillräckligt svag för att ge C förhoppningar (luft) men också tillräckligt stark för att ändå orka ta fighten när den uppstår.
Hade han antingen varit mer tydlig i sitt ledarskap eller rent av låtit C ta över den positionen helt så vore problemet mindre?

Jag skulle säga att tinkern behöver antingen:
1. Få en rejäl (läs: rejäl) snyting av flockledaren.
2. Få bestämma helt själv.
3. Stå uppstallad och få sin mat i boxen.

Alla tre alternativ funkar med sällskap i hagen :-) - men då som sagt med rätt typ av sällskap.
I ditt fall verkar det dock som att han får stå i sjukdagen, dessvärre.

Jag hade ett sto som var minst sagt odräglig i hagen. Hon terroriserade allt och alla. Jag lånade hem en valack som var van att fostra unghingstar. Tog 2 dagar sen var hon som lamm i hagen.

Vissa hästar behöver "tuffare" ledare. Kanske inte dina hästar funkar tillräckligt bra för tinkern. Andra hästar trivs bäst med att bara gå 2 och två. Hur som så hade jag ändrat på flock-konstellationen. Det blir jobbigt för alla när det är oroligt i hagen.

Blir det inte väldigt onaturligt med dessa utfodringsstationer?
Pratar mer allmänt än kanske i ditt fall TS

När man har ett ställe där alla ska äta på och begränsade ytor att vara på..
Känns som fler ställen med foder kanske skulle vara en lösning?

@skiesabove hur har det gått?

Jag tror också att tinkern bara hamnat i fel flock/på fel plats.
Att det inte fungerar verkar bero på att T är tillräckligt svag för att ge C förhoppningar (luft) men också tillräckligt stark för att ändå orka ta fighten när den uppstår.
Hade han antingen varit mer tydlig i sitt ledarskap eller rent av låtit C ta över den positionen helt så vore problemet mindre?

Jag skulle säga att tinkern behöver antingen:
1. Få en rejäl (läs: rejäl) snyting av flockledaren.
2. Få bestämma helt själv.
3. Stå uppstallad och få sin mat i boxen.

Alla tre alternativ funkar med sällskap i hagen :-) - men då som sagt med rätt typ av sällskap.
I ditt fall verkar det dock som att han får stå i sjukdagen, dessvärre.

Han har flyttat, nya ägaren ska prova att ha han u sin flock på 14 men kan ha han ensam om så krävs :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka