Dagsbehov minishettis/shettis

Manji

Trådstartare
Tabellerna jag brukar använda mig av finns i en utlånad bok, och jag hittar inga liknande tabeller på nätet... Jag börjar även ifrågasätta hur väl de tidigare tabellerna faktiskt passar in på min ponny, och vill gärna höra vilka siffror andra använder sig av.

Ponnyn i frågan väger uppskattningsvis ca 150 kg, eventuellt något mindre, men är lönning och behöver gå ner. Ska vägas nu på fredag. Valack på 12 år och går utomhus från morgon till kväll.

Arbetar ca 30-45 min sex dagar i veckan. Varierad träning; dressyr på töm, skogsturer, körning ute och på bana och ibland promenad. Vintertid får han lov att dra mig på skidor och ibland hänga med på löprundor.

Så hur mycket protein och energi tror ni att en sådan ponny skulle behöva? Jag måste ha haft hjärnsläpp förra året när jag räknade foderstaten, för nu jag kontrollräknade insåg jag att jag matat i honom ca 100 g protein och 10 MJ mer än vad jag trott:o Han har förvisso aldrig fällt vinterpälsen så fint och bra som i år, men han gick inte riktigt ner så mycket i vikt som jag hade önskat, vilket kanske inte var så konstigt...

Sv: Dagsbehov minishettis/shettis

Jag har två shettisar.
Den ena 22år, 103cm 245kg klarar sig nätt och jämt på 32MJ och 240smrp. Han skulle behöva äta mer, så detta är det jag VET att jag får i honom, alltså minimibehovet för honom. Jag skulle vilja ha honom på ca 35MJ 260smrp. Han tränas 4-7dagar /vecka allt ifrån 30 min promenad till intensivare körpass på ca 1 timme.

Den andra 2,5 år när foderstaten räknades, vägde då 210kg och var lite för rund. Ca 1m hög. Går som handhäst bredvid den andre. Får 27MJ och 180smrp.
Detta är dock enbart underhållsbehovet för mina, ingen får extra för motion.

Men om din har haft en bra vikt förra vintern så är ju det behovet bra. Varför ändra om det fungerade bra? Jag utgår gärna från tabell eller snarare formeln, men ändrar sedan beroende på häst och hur de ser ut. Tabellen är bara grunden för mig, hästar är individer och har olika sätt att röra sig i hagen m.m. Sen är det svårt att uppskatta vikten! Shettisar underskattas tyvärr ofta. Tror inte att det är många som skulle gissa att min slimmade gamling väger 245kg. (Idag på betet ser det mera troligt ut :p)

Energin kommer jag minska eftersom att han måste ner i vikt, och denna nivå har hållit honom på balans. Det är mest proteinet jag är lite fundersam på och misstänker att jag överutfodrar med det. Under vintern har han ätit så mycket som 290 g smrp bara via grovfodret. Vid av och påpälsning har han fått en skvätt kraftfoder och då ätit närmare 310g... Har har som sagt räknat fel och trott att jag fodrat honom med maximalt 216 g smrp.

Men har han som sagt aldrig fällt så bra som i år... Å andra sidan så tycker jag att han kissat mer än vad han brukar, fick ta ut bädden flera månader tidigare. Så därför vore det intressant att höra från andra småponny-ägare hur mycket ni mata i era :)

Jag ger min lilla fri tillgång på hö i hagen, o ca 2 kg hö på kvällen. Står på halm. Får ngn näve havre + mineraler och biotin.
Går på bete med de stora, dock med greenguard medans betet var kraftigt.

Men kissar de ut proteinöverskottet? Det gör ju ingenting att han får för mycket protein, vad har det för nackdelar mer än att han kissar ut det?

Jag ska ge mer protein i år, min ena har fortfarande kvar vinterpäls lite här och var som inte vill lossna och börjar nu sätta ny vinterpäls...

Vad jag har förstått så kissar dom bara ut överskott av protein när det kommer från grovfoder.

Nackdelar är att han kissar mycket (och kanske inte dricker lika mycket extra), det går onödigt mycket spån och blir dålig luft i stallet. Finns ju ingen mening med att överutfodra.

Min tanke var att även du gett för mycket protein så har inte ponnyn tagit skada av det, eftersom det kissats ut. Och har din ponny fällt väldigt bra i år kanske det extra proteinet ändå behövts?

Jag har inte mina exakta siffror i huvudet, men den ena ponnyn fick ca 20 MJ och runt 260g protein. Den andra betydligt mer, ca 48 MJ och över 300 g protein. De är 94 och 90 cm höga, så de är små.

Vad jag har förstått så kissar dom bara ut överskott av protein när det kommer från grovfoder.

Nackdelar är att han kissar mycket (och kanske inte dricker lika mycket extra), det går onödigt mycket spån och blir dålig luft i stallet. Finns ju ingen mening med att överutfodra.

Om man räknar ut behovet enligt SLU:s rekommendationer så skulle din shettis behöva ca. 30 MJ omsättbar energi och ca. 180 g SmRp per dag. Det beror dock lite på hur hårt hästen arbetar under arbetspassen.

Nu är det inte bara den totala mängden protein som har betydelse utan även hur proteinet är sammansatt. Protein består av kedjor av aminosyror och hästen har egentligen behov av olika aminosyror. Hästen använder aminosyror för att bygga de protein som den behöver. Ofta är lysin den aminosyra som först tar slut för en häst som utfodras med endast grovfoder. Ger man inte extra lysin så bör grovfodret innehålla ca. 20 - 25% mer protein än vad SLU rekommenderar, dvs. en kvot på 7 istället för 6. Detta skulle ge ca. 210 g SmRp för din shettis.

Det verkar dock som om du överutfodrar både energi och protein. Det spelar ingen roll vart proteinet kommer ifrån. Allt protein som hästen inte kan utnyttja kommer ut i urinen. En del av proteinet omvandlas dessutom till fett eller glukos och lagras i kroppen om energiintaget överstiger hästens behov. Det finns absolut inga fördelar med att överutfodra, bara nackdelar.

Men kissar de ut proteinöverskottet? Det gör ju ingenting att han får för mycket protein, vad har det för nackdelar mer än att han kissar ut det?

Jag ska ge mer protein i år, min ena har fortfarande kvar vinterpäls lite här och var som inte vill lossna och börjar nu sätta ny vinterpäls...

Man ska nog inte gå till överdrift och ge massor av protein även om de kissar ut en del av överskottet (kvävet). Det medför även att salter och vätska försvinner ur kroppen. Jag tycker inte att det verkar som en bra ide att överutfodra med protein.

Tack för utförligt svar!

Träningen är rätt normalintensiv. Något pass blir såklart tyngre och andra lättare, men säger man "normal" på träningen vill jag nog påstå att man täcker in både det kalla klimatet och arbetet i hans behov.

Han får som sagt egentligen bara hö, en skvätt kraftfoder vid pälssättning/fällning vilket jag ska sluta upp med det. Jag vet ännu inte om årets hövärden, men jag misstänker att det kommer likna förra årets då stallägaren har föl och unghästar. Kvot på 8,8...

Han får 4 kg hösilages (ganska torrt i snitt, 70+% ts) och blir inte mätt på mindre. Måste försöka få stallägaren att köpa in halm. Vissa saker var helt klart lättare när man hade eget stall och hus med tillhörande förvaringsmöjligheter...

Ponnyn i frågan väger uppskattningsvis ca 150 kg, eventuellt något mindre, men är lönning och behöver gå ner. Ska vägas nu på fredag. Valack på 12 år och går utomhus från morgon till kväll.

.
Hur stor är din ponny? Det är, enligt min erfarenhet, ganska vanligt att man underskattar vikten på shettisar och där har du i så fall ett tänkbart svar på din funderingar

Inte överdriva såklart, men eftersom hans vinterpäls inte släppt än så skulle han behöva ha mer protein än vad han fått...

Inte överdriva såklart, men eftersom hans vinterpäls inte släppt än så skulle han behöva ha mer protein än vad han fått...

Det kan ju finnas andra anledningar till att en häst inte fäller pälsen som vanligt, Cushing är ett exempel. Nu lär det inte vara så vanligt.

Hade han fällt mindre och haft mer kvar hade jag blivit mer orolig men idag när jag var i stallet såg jag att han fått sista sommarpälsen så nu är han utan vinterpäls. :) han har varit sen med sista håren innan, förra året fällde han nog snabbare dock. Men tråden handlar inte om det, så ska sluta kapa tråden. :)

Sorry Ts för OT!

Du behöver absolut inte be om ursäkt! Cushing, ir, pälskondition osv har i allra högsta grad med småponnyers foderintag att göra och är av intresse även för mig:)

Tidigare år har min ponny fällt färdigt till ungefär juli. Bilder från -11 och -12 vittnar i alla fall om att han hade mycket magpäls kvar vid midsommar, och detta år var han helt färdig med fällnignen innan midsommar! Vi hade dock även en riktig varm maj för att vara här, och han kom ut på bete redan 13/6. Så även det kan ha bidragit till det hela, inte bara det enorma mängderna protein:)

Min lilleman är svårfödd och svår att få i mat överlag, och kanske har det oanalyserade fodret han fått tidigare år varit bättre än det han fick i vintras med analys. :) och då vet jag ju att han skulle behöva mer i vinter. :) Han har dock kliat sig mindre i år än innan, vilket ju är en fördel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama