Sv: D-ponnyryttare!!!!
Hej!
Jag tävlar inte längre ponny, men min c-ponny, som jag tävlade i slutet av 80-talet, början på 90-talet, tog jag upp från LD till MSV A. Ponnyn var 8 år och aldrig tävlad när vi köpte henne. Själv var jag 12 år och tidigare tävlat upp till LB på b-ponny.
Jag hade inte speciellt brottom att komma uppåt i klasserna och tror därför att jag och ponnyn fick tid att utvecklas tillsammans. Jag hade väl inte heller några direkta planer på att vi skulle komma så högt upp i klasserna som vi gjorde heller. Jag ville bara ha en ponny att rida på och som jag kunde tävla lite lättare klasser på för skojs skull!!! Ponnyn hade en väldig kapacitet och det föll sig naturligt att starta svårare klasser efter hand som vi blev uppklassade, men det tog faktiskt 5 år innan vi debuterade MSV klass!! Här uppöver fanns det inte så mycket tävlingar på den tiden, vi kanske tävlade 5-6 gånger/termin... Kommer heller inte ihåg att jag tränade speciellt mycket, red mest i skogen och hoppade mina hemsnickrade hinder. Visst red vi lektioner ibland, men det var inget jag tror hjälpte mig uppåt i klasserna... Jag hade en otrolig ponny helt enkelt!!!! *saknar*
Mitt tips till dig är:
- Ha inte för brottom att komma upp i klasserna. Ställ inte upp i en klass ni inte är klara för egentligen, traggla på samma nivå ett tag tills ni känner er redo för en större uppgift och ha inte för höga förväntningar!! Låt det ta den tid det tar!!
- Ta hjälp av tränare när det behövs, men "träna inte sönder" ponnyn!!
- Ha kul när du tävlar och tränar, ta inte allt på blodigt allvar, det kan ta musten (och lusten) ur vem som helst!!
Lycka till!