D&H buildup cubes/mix

L

Lima1

D&H buildup cubes/mix

Hej!
Jag fodrar min häst, 23årig valack, för tillfället med Krafft grov och lusern plus betfor och lite kalk och hö förstås. Nu går han i väldigt lätt motions ridning och han håller vikten något så när. Men till våren tänkte jag sätta igång honom lite mer och bygga muskler speciellt över rygg och uppe vid. Då måste jag öka fodergivan och speciellt höet för att han ska hålla vikten, men även öka kraft fodret vilket tja måste ju göras, men då oroar jag mig samtidigt att det blir för kraftigt med näring till honom.
Därför undrar jag om någon här har erfarenhet av D&H buildup cubes/mix? Hur pass bra är det när man vill bygga muskler? Speciellt då om man har en rätt så omusklad häst som har svårt att hålla vikten?
Eller tycker ni att det foder jag har räcker bra för detta och bara öka givan lite?
Som sagt, jag behöver ett foder som hjälper när man bygger muskler och kondis när man har en smal häst, men som inte är förkraftigt så man behöver oroa sig för andra hälsoproblem.
Jag har haft D&H 16+ till honom innan, men då tycker jag Krafft grov + lusern funkar lika bra.
 
Re: D&H buildup cubes/mix

Jag har hört bra saker om build up...
Men jag har ingen egen erfarenhet av det.

När du rider din gammla häst...
Tänk på att inte trötta ut den för mycket för det tar ca 3ggr så lång tid för en häst över 20 att återhämta sig efter en ansträngning och om man då låter den ta i för mycket så sliter det mer på kroppen än vad det stärker....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 012
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp