cystor i knäna

Sv: cystor i knäna

KL

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men i alla fall fick jag i måndags veta att det är en vanlig sjukdom bland araber.. en "familje" sjukdom som veterinären sa..

Som tur är hittade de inga på min arabis... Hoppas du får svar på din fråga.

Ha en trevlig dag!

Oftast under de första åtta levnadsmånaderna enligt de artiklar och böcker jag läst. Men vid enstaka tillfällen kan även äldre unghästar få cystor t ex pga trauma ända fram till dess att tillväxtzonerna är helt färdiga (ca 2 års ålder).

Så om en häst röntgats som treåring så är det onödigt att göra det senare?

Hur brukar cysthästar klara sig?

För att gardera mig så måste jag säga att det lär kunna vara så att vuxna hästar i enstaka (ovanliga) fall ska kunna få en cysta i vuxen ålder pga yttre trauma till en led. Men då är det vanligen bara en enskild cysta och den kan hamna var som helst, inte nödvändigtvis i ett bakknä.

Så jag skulle personligen svara ja på din första fråga (sen hindrar ju inte rena plåtar som 3-åring att hästen inte kan få andra problem i samma led).

Hur pass bra de klarar sig verkar oerhört varierat. Vissa klarar sig bra så länge de inte anstängs något speciellt och cystorna upptäcks ganska sent, andra får problem redan vid inridning. Vissa har en längre ridkarriär bakom sig men där ryttaren kan se problem i "efterhand" så att säga. Andra klarar inte ens ett liv i hagen pga att en cysta "exploderat" i leden.

Armani här på Buke har opererat sin arab för cystor, vilket kan vara ett alternativ beroende på ålder, hur stora de är, placering osv.

Så om en häst röntgats som treåring så är det onödigt att göra det senare?

Ja, om den inte hade cystor som treåring är risken väldigt liten att den får det senare.

Jag har en arab med cystor i båda bakknäna. De upptäcktes när hon var fyra. De är tydligen ganska stora, men hon har ändå klarat sig bra. Hon har tävlats lite i distans.

Hon har hittills aldrig haft ont av sina cystor. Förutom möjligen som fyraåring, då hon var halt och vi upptäckte cystorna på röntgen. Men det kanske var något annat som gjorde henne halt. Veterinären kunde inte säkert avgöra.

Nu är hon tio och har hittills klarat normal ridning och lite tävling. Kanske hade hon klarat ännu mer, men det tråkiga med cyst-hästar är ju att man vet att cystorna finns där, och att de kan ställa till med problem. När jag fick veta att hon hade cystor gav jag upp planerna på att rida 16-milare i distans med henne. Men hon hade kanske klarat det. Min andra häst (som gått 16 mil) kanske oxå har cystor, utan att jag vet om det.

En kompis köpte en arabvalack född 1997 förra sommaren. När vi provred var han ovillig att öka tempot/energin, enligt säljaren p g a att han tränats i western pleasure. Han var lite ojämnt musklad, framhovarna var olika stora och han höll svansen till höger, men hon ville ändå ha honom och han veterinärbesiktigades u a.
Vi märkte snart att han kändes ojämn i trav i lite högre tempo och han behandlades under hösten ett par gånger av kiropraktor och massör och han kändes bättre emellanåt. I maj blev han halt på höger fram, vet trodde vrickning, sedan var han ohalt några veckor och blev sedan återigen halt h f. Diagnos kotledsinflammation, fyra veckor senare konstaterades även knäledsinflammation och i tisdags röntgades knäna och det visade sig att han har cystor i båda knäna och ganska kraftiga pålagringar i vänsterknäet. Fortfarande hälta h f.
Nu får vi vänta och se om han blir ohalt och kan vara sällskapshäst. För ridhäst tror jag inte på. :(

Hur vanligt är det med cystor hos araber? Hur ärftligt är det?

Jag har en gammal häst som har en cysta i ena bakknät. Hon överbelasta också ett framben när cystan gjorde sig hörd. Dock upptäcktes den vid 17 års ålder och hon har tävlats och tränats utan problem i många år innan det. Men nu efter behandling så går hon att promenad rida lite lätt ¨på.

Hur vanligt är det med cystor hos araber? Hur ärftligt är det?

Det finns det inte någon forskning på tyvärr. Men man tror att det fungerar ungefär som lösa benbitar vad gäller både uppkomst och arvbarhet.

Röntgen av araber har inte heller varit så vanlig fram tills de senare åren när priserna har gått upp lite och cystproblemen börjat uppmärksammas mer allt eftersom rasen blivit mer och mer brukad som ridhäst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
265
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka