Kamomilla

Trådstartare
Har börjat cykla med den större hunden och vill ha upp hennes kondition. Hur långt/länge är en rimlig målsättning? Håller mig så hon är i mellan/rask trav. Vi är i dagsläget ute 40-45 minuter på blandat underlag, med korta kiss/bajsstopp.

Om det spelar någon roll för tipsen så är det en jakthund, 7 år, som ska klara flera timmars lösarbete i skogen.

Har även mindre hundar men de är inga problem att få kondis på, de kan vara lösa på skogsrundorna utan att dra efter vilt, det kan ej den större.

Sv: Cykling

Cykelträning
Att hunden bara ska trava bredvid cykeln är en myt. I början av uppträningen kan man trava hunden, men sedan bör man intervallträna för att bygga upp konditionen och göra träningen mindre monoton.
Varva fem minuter skritt (led cykeln), fem minuter trav och fem minuter galopp. Öka periodernas längd efterhand.
En springerfjäder underlättar cyklingen. Kombinera med nosgrimma om du inte vill att hunden drar.
Cykla inte på asfalt när det är varmt. Brännskador på trampdynorna är tyvärr vanliga.
kopierat från http://webnews.textalk.com/se/article_print.php?id=335712

Låter som om jag ska fixa bättre bromsar till cyklen och sen öka farten, inte henne emot :angel:

Att cykla med hunden är superbra för hunden! :) Så länge man anpassar sig till hunden blir alla glada! Vilket du ju verkar göra! :) Kul för alla således! :) :bump:

Koppel och halsband har jag, och koll på henne om hon verkar vilja göra ifrån sig, blir tvärnit annars:angel::cool:

Jag har lärt mina hundar att man inte får stanna när de vill kissa/bajsa. De får en chans innan vi cyklar iväg och en chans när vi är klara, men under rundan så får de minsann springa på. Livsfarligt med 2-3 hundar som ska stanna hela tiden.

Vi har gått en promenad innan så hon är uppvärmd och de små rastade, men om hon behöver bajsa så är det nu som gäller, vad jag märkt iaf. Har ej haft henne sedan liten utan endast ett halvår. Kan bli svårt att lära om.

Det är svårt att säga utan anpassa du till henne jag har ju små hundar med rätt korta ben och 20 -25 min är max för min hane sen orkar han inte mer... Men har man en större hund så tja cirka en timme kanske... men som sagt anpassa dig till hunden o se till att ha med vatten så hon kan dricka.... Mycket viktigt! :)

Runt milen är ganska lagom om man kör uthållighetsträning. För explosiv styrka och intervall gillar jag sandtag där hunden får springa efter boll upp och ned i backen. Cykla i nosgrimma skulle jag inte göra.

Själv har jag planer på att cykla till jobbet med hunden och det är dryga milen dit och så ska vi hem igen sen på kvällen.

Hon kör nog slut på dig fortare än du får slut på henne :D

Utan problem ska hon palla en mil i intervall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka