Crabbetblod och arabhingsten Bayard

trofé

Trådstartare
Försöker sätta mig in i arabaveln allt mer då jag tyvär (på grund av akutavlivning av min älskade 5-åring) letar häst igen.

Mina frågor:

Vad är crabbet-blod?

Något spontant om arabhingsten Bayard?

Om hingsten Om El Tanam (min förra var efter honom)?

Om avelslinjer som framstått främst inom dressyren, hoppning, distans? Distanslinjerna är väl de jag är lite mer insatt i då jag tävlat en del distans.

Ska man kräva att en unghäst köpt direkt från uppfödare vid ca 3-års ålder, att denna häst ska röntgas för cystor?

Vad skulle ni (väldigt ca) uppskatta att en 3-åring, inriden, med bra stam är värd, som hingst, som valack?

Mycket tacksam för svar och åsikter!

Sv: Crabbetblod och arabhingsten Bayard

Hej!

Tråkigt höra om din häst. Riktigt.

Vad är crabbet-blod?Birgitta som håller till på många arabtrådar är experten på crabbet.Bia i roslagen tror jag hon heter.
Det jag kan säga är att crabbet är engelska araber, ofta fuxar med mycket tecken och att de 100% snart håller på att försvinna pga utspätt blod. Gimmick är en av de få rena hingstarna i Sverige. Många araber har crabbet i sig.

Något spontant om arabhingsten Bayard?Nej jag har aldrig träffat honom. Crabbet, vet ej hur många %.

Om hingsten Om El Tanam (min förra var efter honom)?Tidigare ägd av Liljebackens araber, numera såld till norge. Svensk rikschampionhingst och pappa till bla Lilla Enter som gått bra på banan.
Ganska stor och högställd hingst.

Om avelslinjer som framstått främst inom dressyren, hoppning, distans? Distanslinjerna är väl de jag är lite mer insatt i då jag tävlat en del distans.
Tycker det hänger mycket på ägarna. Presterande linjer är ofta crabbets, polska, likväl egyptiska, eller varför inte cross?
Hingstar i Sverige som bevisligen har presterat förutom alla galoppörer och distansare är Diesel, Raz Am Shejk (död), Luxor, Jamb, Zmart (död), Chock (död), Bayard, Fynd (död), Kiran (död).
Av dessa har Bayard och Zmart mycket crabbet i sig.

Ska man kräva att en unghäst köpt direkt från uppfödare vid ca 3-års ålder, att denna häst ska röntgas för cystor?
Ja. Absolut! Därmed inte sagt att det blir som du önskar. Men kravet är absolut inte orimligt. Du kan ex göra upp att ni betalar halva var eller alternativt att du betalar röntgen (dra bort från köpeskillingen) om den är U.A. Annars får säljaren stå för det själv.

Vad skulle ni (väldigt ca) uppskatta att en 3-åring, inriden, med bra stam är värd, som hingst, som valack?
Beror på utbildning, utseende (exteriör) och allmänt skick.
En väl inriden 3 åring, med korrekt exteriör och U.A besiktning hingst eller valack: ca 50 000 kr.
Priset dras ner betydligt om skicket är sådär och den endast är sutten på. Kanske inte heller visad.
Rimligt är 25-35 000. Tokbilligt är 15 - 20 000.
Vad menar du med bra stam? Enligt säljaren?
Bara för att den är hingst så ska den inte vara avsevärt dyrare, handen på hjärtat: hur manga tillför aveln något? Det är inte billigt eller enelt att ta dem upp i avelsduglighet, OM dom nu ens har exteriören för det!

Detta är mina tankar och åsikter om det.
Finns mycket mer att säga!

Mvh Li

Det var hemskt att din häst måste avlivas, jag har inte ord.
Crabbet var ett stuteri i England som grundades i slutet av 1800 talet, grundaren Anne Blunt köpte araber av Anazehblod i öknen och avlade vidare på dessa linjer i England.
Hon hade höga krav angående utseende och alla araber skulle vara rid och körbara, så även idag är araber med Crabbetblod kända för sin ridbarhet.
http://www.crabbet.com/
http://www.crabbet.org.uk/
Bayard är en stor rejäl hingst som är mycket trevlig, han har tävlat L:A hoppning med placeringar och MSV dressyr även där med placeringar.
Han har även gått en CR Distans, han har hel och halvsyskon som tävlat framgångsrikt i Dressyr, Distans, Galopp och Hoppning.
Bayard har en mycket intressant härstammning och enligt Crabbetkännare i England är den viktig att bevara.
http://www.allbreedpedigree.com/bayard13
Ingela

Har mamman till Bayard, Elfrida, lämnat fler arabavkommor i sverige?

Nu orkade jag släpa mig till kontoret och kolla i stamboken. Där fanns det med ett gäng, några fler än de du länkade till. De var dock äldre än Bayard.

För övrigt vore det väldigt trevligt om ARAB kunde få tummen ur och ge ut en NY stambok. Speciellt som de redan för 18 månader sa att webversionen var färdig att lägga ut.

Tackar för svar!

Det jag menar med bra stam är väl en definitionsfråga... Tänker på en hyggligt välkänd stam med hästar som man vet presterat bra.

Finns ju massor med hästar till salu, men beror ju så på vad man vill ha, hur mycket man kan kompromissa från sin "ideal häst" etc.

Ok, då vet jag iaf lite mer om crabbet blod, tackar!

Vet bara att jag hittat en häst av intresse som är efter Bayard.

*KL*

Bayard är som någon skrivit en stor (160) och ganska grov (med arabmått mätt) hingst efter Red Baron, fux med mycket vita tecken. har väldigt trevliga gångarter, men enligt mig är det på bekostnad av typ. Det är en snygg herre, inget snack om saken, men han är inte det mest arabtypiska man kan hitta, so to speak.

Det är temperamentsmässigt en väldigt trevlig herre, cool, social och väluppfostrad. Har fina maner på 'sängkanten' med (dvs när han betäcker).

Han syntes en del på klubbnivå här förr, men nu tror jag han njuter av pensionärslivet allena (vet inte om han betäcker fortfarande).

Keles mamma betäcktes om med Bayard. Avkomman blev en stor, rejäl herre (vilket ingen väntat sig annat, mammam spanskt och crabbet bla, och av den stadigare typen), med trevlig typ om än inte toktypad. Och ypperligt finagångarter. Han avlades för dressyrbanan men är köpt som distanshäst. Han är dock bara tre år än så inte 'hunnit med' något än. Utan röntgad, såld och inriden och nu under grundutbildning (jag spionerar lite på honom på avstånd *s*).

Cool och sansad, men om det kommer från mamma, pappa eller båda två är svårt att säga. Stoet var synnerligen coolt och hennes avkommor har blivit sociala, coola saker med trevlig inställning till livet.

*KL*

Bayard är som någon skrivit en stor (160) och ganska grov (med arabmått mätt) hingst efter Red Baron, fux med mycket vita tecken. har väldigt trevliga gångarter, men enligt mig är det på bekostnad av typ. Det är en snygg herre, inget snack om saken, men han är inte det mest arabtypiska man kan hitta, so to speak.

Det är temperamentsmässigt en väldigt trevlig herre, cool, social och väluppfostrad. Har fina maner på 'sängkanten' med (dvs när han betäcker).

Han syntes en del på klubbnivå här förr, men nu tror jag han njuter av pensionärslivet allena (vet inte om han betäcker fortfarande).

Keles mamma betäcktes om med Bayard. Avkomman blev en stor, rejäl herre (vilket ingen väntat sig annat, mammam spanskt och crabbet bla, och av den stadigare typen), med trevlig typ om än inte toktypad. Och ypperligt finagångarter. Han avlades för dressyrbanan men är köpt som distanshäst. Han är dock bara tre år än så inte 'hunnit med' något än. Utan röntgad, såld och inriden och nu under grundutbildning (jag spionerar lite på honom på avstånd *s*).

Cool och sansad, men om det kommer från mamma, pappa eller båda två är svårt att säga. Stoet var synnerligen coolt och hennes avkommor har blivit sociala, coola saker med trevlig inställning till livet.

Vad heter denna 3-åriga avkomma, tänkte om det är den jag kollat in för ev köp!

Vad heter denna 3-åriga avkomma, tänkte om det är den jag kollat in för ev köp!

Nåt grymt svårstavat =) Men den är E. Bayard och U: Wai Kiki Dock inte till salu nu, minns inte exakt hur länge sen det var den köptes, men två månader kanske?

Ok, då är det nog inte den jag är intresserad av.

Senast ändrad:

Min häst efter Bayard är "bara" 145cm i mkh! Minns inte nu på rak arm hur hög mamman var..
Hon har himla fina gångarter och känns inte liten att rida. Hon är cool fast pigg!

Min häst efter Bayard är "bara" 145cm i mkh! Minns inte nu på rak arm hur hög mamman var..
Hon har himla fina gångarter och känns inte liten att rida. Hon är cool fast pigg!

Den här killen är iaf 155. Dock, så mamman har alltid gett stora avkommor. Så kan lika gärna vara från henne som från Bayard. Stoet är 147 cm i mkh, min K med en pappa på strax över 150 cm, var 155 cm och hade några till att växa när hon togs bort våren som fyraåring. Även stoets övriga avkommor har blivit stora.

Hejsan!

Jag ägde en dotter till Elfrida, El Shiba. Hon är numera i Trapalanda sen i somras, mkt saknad. Hon har gett mig flera vackra avkommor o var en helt underbar häst!

Hej Pibalill !

Undrar, vad hände med El Shibas son El Diablo? El Shiba är verkligen fin på de foton jag sett.
Är det någon som vet om El Diablos far, Orét, har fler avkommor?

EmmiA.

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka