Container till hästdynga

starshe

Trådstartare
Jag har ett litet stall med två hästar, ett varmblod och en mini shettis.
Just nu har vi stukalagring (tror det heter så). Alltså vi förvarar dyngan
i två högar på marken. En aktiv och en vilande. Fått det rådet av kommunen.
Då vi inte har tillgång till någon traktor så måste vi skotta allt för hand och ha upp på vagn när vi ska sprida ut osv. Ganska tungt! :(

Nu till frågan. Hur fungerar det att ha container till dyngan?
Jag vill gärna vet allt om tömning osv. För och nackdelar?
Hur ofta tömmer ni som har få hästar (ca 2)? Kostnader?
Finns det företag som kommer och hämtar?
Jag håller till i Dalarna, jag antar att det är olika i olika län.

Är oerhört tacksam för svar :)
 
Sv: Container till hästdynga

Hejsan! Jag har en container ca 10kubik, för framför allt två stora hästar, men det blir också lite dynga från ponnyer på våren då de är inne för fölning, ponnyerna går annars på lösdrift, men de två stora hästarna är installade vintertid. Jag tömmer en gång om året. Strör med kutterspån, men i ponnyboxarna blir det då också halm.
Jag har skrivet kontrakt med en privat bonde, att de tar emot dyngan varje år, det var ett villkor då jag byggde nytt stall 2007. Tömningen betalar jag inget för, då det är sonen till bonden som står för det :)
Kan nog vara ett bra alternativ att få kontakt med en bonde för en liknande överrenskommelse.
Vart i Dalarna bor du?
 
Sv: Container till hästdynga

Vi har container sedan ett bra tag nu, det funkar jättebra. 2-3 hästar som står på spån. Det som kostar är väl att göra sig av med innehållet om man inte har någon bonde som vill ha det, beror ju på om det är spån eller torv också, torv är lättare att bli av med. Vi tömmer några gånger om året men ska skaffa en större container efter nästa gång :)
 
Sv: Container till hästdynga

Jag har ett litet stall med två hästar, ett varmblod och en mini shettis.
Just nu har vi stukalagring (tror det heter så). Alltså vi förvarar dyngan
i två högar på marken. En aktiv och en vilande. Fått det rådet av kommunen.
Då vi inte har tillgång till någon traktor så måste vi skotta allt för hand och ha upp på vagn när vi ska sprida ut osv. Ganska tungt! :(

Nu till frågan. Hur fungerar det att ha container till dyngan?
Jag vill gärna vet allt om tömning osv. För och nackdelar?
Hur ofta tömmer ni som har få hästar (ca 2)? Kostnader?
Finns det företag som kommer och hämtar?
Jag håller till i Dalarna, jag antar att det är olika i olika län.

Är oerhört tacksam för svar :)

En markfirma kommer och hämtar containern och kör till sitt upplag och tömmer där containern, sen tillbaka till oss. Ingen tippavgift men ca 2 timmar för containerbilen kostar det oss.
 
Sv: Container till hästdynga

Man måste gjort sig bra osams med grannarna om du inte kan få någon att köra bort dyngan med en traktor om du bor i Dalarna. Borde inte vara nåt problem. Muta närmsta bonde med ett par flaskor whisky och det är ordnat.
 
Sv: Container till hästdynga

Man måste gjort sig bra osams med grannarna om du inte kan få någon att köra bort dyngan med en traktor om du bor i Dalarna. Borde inte vara nåt problem. Muta närmsta bonde med ett par flaskor whisky och det är ordnat.

Nja snarare dåligt med kontakter och inte så stort utbud på bönder i krokarna..
 
Sv: Container till hästdynga

Hejsan! Jag har en container ca 10kubik, för framför allt två stora hästar, men det blir också lite dynga från ponnyer på våren då de är inne för fölning, ponnyerna går annars på lösdrift, men de två stora hästarna är installade vintertid. Jag tömmer en gång om året. Strör med kutterspån, men i ponnyboxarna blir det då också halm.
Jag har skrivet kontrakt med en privat bonde, att de tar emot dyngan varje år, det var ett villkor då jag byggde nytt stall 2007. Tömningen betalar jag inget för, då det är sonen till bonden som står för det :)
Kan nog vara ett bra alternativ att få kontakt med en bonde för en liknande överrenskommelse.
Vart i Dalarna bor du?

Ok. Jag bor i Mora. Det låter smidigt att ha kontrakt med en bonde.
Ska höra mig för lite mer, tråkigt nog finns det inte så många i närheten här som verkar vara intresserade. Hörde på FB att det fanns något företag som kom och tog hand om dyngan. Tänkte kolla upp det lite närmare vad det kan kosta.
 
Sv: Container till hästdynga

Har du provat att ha kompostmask i högarna? Det minskar mängden ordentligt...
 
Sv: Container till hästdynga

Får man förvara gödsel direkt på marken? O_o Jag trodde man måste ha platta eller container.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp