Chrisette Croute? Kan ni hjälpa mig hitta info?

_Skifting_

Trådstartare
Hej hej alla Travbukare... :)

Jag och mannen var en bit uppåt landet i lördags och la handpenning på en en liten varmblodsdonna... :bump:

Superhärlig tjej, fux med bläs (tror hon hade några bentecken oxå) född -95 och ca 158cm i mkh.

Blev informerad om att hon själv sprungit in runt 500.000kr och att hon fått 7 föl.

Söker själv lite på nätet, men vet inte var jag ska söka... Hade varit kul att få veta lite om damen...

Tacksam för all Hjälp.

(Chrisette Croute heter hon alltså)

Sv: Chrisette Croute? Kan ni hjälpa mig hitta info?

Travsport kan du hitta det mesta om henne.

Hon har sprungit in 456 800 och det stämmer att hon har fått sju avkommor. En av avkommorna är riktigt bra och har sprungit in över 600 000.

Lycka till med hästen!

tack så mycket för svaret... :)

Vad är bra och vad är dåligt? Har hon själv gått bra?

Jag förstår inte riktigt vad som står på Travsport.. Bara massa siffror och %.. Är som sagt helt utanför travbiten... :crazy:

Vi funderade lite på att ev. lägga en fölis till på henne eftersom mitt arabsto ska betäckas i vår eller nåsta vår och då hade det varit bra för fölisarna att kunna leka med varandra...

Men är det värt det? Går det att sälja avkomman? Vad hade ni gjort?

Hon har tjänat en halv miljon, vilket innebäär att det är en bra häst. Inte en stjärna, men absolut en bra häst. Hon har dessutom lämnat en bra häst själv. Hon kvalade som tvååring och startade för första gången som treåring, då hon vann, vilken innebär att hon är rätt tidig, en egenskap som har hög arvbarhet.

Hon har en gammal stam, men kommer ur en fin syskonskara, varav jag har sett flera av dem.

Jag tycker absolut att du kan betäcka henne.
Jag hade valt en frankoamerikan med modernt blod till henne. Då får du en avkomma som är korsning fransk/amerikansk på både mödernet och fädernet. Och jag hade valt en hingst som är över 160.

Hon har tjänat en halv miljon, vilket innebäär att det är en bra häst. Inte en stjärna, men absolut en bra häst. Hon har dessutom lämnat en bra häst själv. Hon kvalade som tvååring och startade för första gången som treåring, då hon vann, vilken innebär att hon är rätt tidig, en egenskap som har hög arvbarhet.

Hon har en gammal stam, men kommer ur en fin syskonskara, varav jag har sett flera av dem.

Jag tycker absolut att du kan betäcka henne.
Jag hade valt en frankoamerikan med modernt blod till henne. Då får du en avkomma som är korsning fransk/amerikansk på både mödernet och fädernet. Och jag hade valt en hingst som är över 160.

Tack än en gång för svar!! :laugh:

Ang. hingst... något förslag??? :o:confused::angel: :D

Vad får det kosta, och tänker du behålla avkomman och tävla den själv, eller är det viktigt att den är kommersiellt gångbar?

Vad får det kosta, och tänker du behålla avkomman och tävla den själv, eller är det viktigt att den är kommersiellt gångbar?

hmm... vad det får kosta??... det är nog mindre viktigt.. vill dock inte betäcka med en hingst dock som kostar mer i avgifter än vad fölet blir värt.. :angel:

Inget intresse i att behålla det fölet själv. Har varken tid, intresse eller kunskap för travföl.

Kommer ju betäcka min arabtant och eftersom "Sessan" (Chrisette Croute)fått en hel del föl innan och verkar vara en okej häst att faktiskt avla på (inte bara en märr med livmoder som kan föröka sig) så kunde man slå två flugor i en smäll och passa på att ha två ston med föl så jag slipper skicka iväg på sto och föl bete..

Jag vill inte välja första bästa, billiga hingst. Lägger gärna några kronor mer och får ett marknadsmässigt intressant och säljbart föl (förhoppningsvis).

kanske lite flummigt förklarat, men jag hoppas du förstår... :D

Senast ändrad:

Marknaden är stentuff nu, och det är inte lätt att få fram föl som går runt ekonomiskt.
Du säger att du gärna lägger några kronor mer. Det är ju jättebra, men jag undrar om du (som då inte har någon erfarenhet av travbranshen) är medveten om vad de lite bättre travhingstarna kostar. Bara så att vi vet vad du menar med att du är beredd att betala lite mer. Betyder lite mer en 18 000 kronors hingst, eller betyder det en 50 000 kronors hingst? Mer? Mindre?

Marknaden är stentuff nu, och det är inte lätt att få fram föl som går runt ekonomiskt.
Du säger att du gärna lägger några kronor mer. Det är ju jättebra, men jag undrar om du (som då inte har någon erfarenhet av travbranshen) är medveten om vad de lite bättre travhingstarna kostar. Bara så att vi vet vad du menar med att du är beredd att betala lite mer. Betyder lite mer en 18 000 kronors hingst, eller betyder det en 50 000 kronors hingst? Mer? Mindre?

hmm.... allt är ju relativt... Ekonomi finns till att lägga en hingst på upp till 75.000kr om vi skulle vilja, men om det nu skulle bli tal om en hingst i den klassen, så skulle fölet i såfall vara tingat innan betäckning och oxå kunna säljas för minst den summan...

Känns ju i med detta lite rimligare att betäcka för en 15-25.000kr och kunna sälja fölet för den samma, ev. lite mer. (om det finns några lämpliga hingstar i den prisklassen, vet ju som sagt inget alls om travvärlden)

Kommer självklart kolla marknaden lite mer ingående och kanske tom. låna ut magen på henne om det finns intresse av det...

Jag och mannen har även diskuterat lite till och beslutet ligger att betäckning sker först våren 2013 istället för att hinna nytta tjejerna lite till innan. Men i mitt fall så är detta ju lite mer positivt just för at jag kanske kan hinna knyta lite kontakter osv. innan..

blev det bättre förklarat nu?? :o:D

Glöm inte bort att priserna är exklusive moms och att kostnaderna kring själva betäckningarna är mycket dyra. För mig hamnade bara de på runt 10 000,och det utan att stoet krånglade. det är stationsavgift,uppstallning, så tar vet. en avgift och oftast så är det en tappingavgift. Sen blir allt det dyrare ändå om man väljer fryssperma.

Glöm inte bort att priserna är exklusive moms och att kostnaderna kring själva betäckningarna är mycket dyra. För mig hamnade bara de på runt 10 000,och det utan att stoet krånglade. det är stationsavgift,uppstallning, så tar vet. en avgift och oftast så är det en tappingavgift. Sen blir allt det dyrare ändå om man väljer fryssperma.

Nepp.. inte glömt... :D
Summorna jag nämt är då inkl. allt. varför lägga tex. 25.000kr i betäckning och sen ytterligare 10-15.000kr i tappning, skick, vet. kontroller, ul, uppstallning osv för ett föl som ev. kan säljas för 18-20.000kr??

minus för mig på minst 50.000kr i slutändan när allt är inräknat...
Inte intressant för den här damen bara för att ha leksällskap till andra fölungen... :grin:

Då blir det en hingst för runt 10.000 innan moms ungefär då (för det är ju tyvärr dyrt att betäcka och alla övriga avgifter är ju dyrare än man förväntar sig)...

Finns så mycket hingstar på marknaden i år, och nu är ju betäckningstiden förbi så det kan ju vara svårt att veta vad de kostar nästa år. Jag har fått erbjudande om bra prestationrabatt som även din märr borde kunna gå på på flera, hur säljbart det är efter dessa hingstar är vet man ju aldrig innan, men får du ett rättställt och fint föl med hyfsad gång, så kan du säkert sälja och kanske till och med gå lite plus på det efter en 10.000 kronors hingst. Det har varit väldiga diskussioner här senaste året om vilka hingstar man ska välja, sök bakåt på sidorna...

Några av dem som finns som är billiga:

Laddie (8000 vid levande föl plus moms då) - kommer troligen höjas till nästa år dock om avkommorna går bra.
Tap In (8000) - får man ett fint föl med lite storlek och någon speciell färg så borde man kunna sälja en sådan avkomma för runt 25-30
Flight Dream (8000) - jag betäckte vårt sto med honom, hon är nu såld, vilket många av avkommorna redan är. Varför har jag ingen aning om?
Turbo Sund (15000) - avkommorna har gått bra efter honom.

Det är omöjligt att säga vad hingstarna kommer att kosta nästa år då det är marknaden och hur avkommorna har sprungit som sätter priset, och naturligtvis hur marknaden ser ut. Men det är inte lätt att sälja häst idag, det ska gudarna veta...

Summorna jag nämt är då inkl. allt. varför lägga tex. 25.000kr i betäckning och sen ytterligare 10-15.000kr i tappning, skick, vet. kontroller, ul, uppstallning osv för ett föl som ev. kan säljas för 18-20.000kr??

minus för mig på minst 50.000kr i slutändan när allt är inräknat...
Inte intressant för den här damen bara för att ha leksällskap till andra fölungen... :grin:

Jag vet, det är vansinne. Men verkligheten ser ut så idag.

Jag minns henne sen hon stog hos Goop :) ...jag har för mig att det var nåt krångel med att hon var stel o eländig, men väldigt kapabel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka