chipmärka el tatuera?????????

J

jamjam

Vilket är det bästa tycker ni?
Ge gärna fördelar och nackdelar.

Sv: chipmärka el tatuera?????????

min är tattuerad, tycker det är väldigt bta, om han kommer bort kan folk lätt läsa nummret o få tag i mig. Chip är ju lite krångligare att läsa av.

Jag chippar eftersom det är den, enligt min erfarenhet, mest varaktiga ID-märkningen. Tatueringar blir lätt suddiga. Visst, folk ser att katten är ID-märkt men kan man inte läsa tatueringen är det ju skitsamma.

Har man utekatt kan man chippa och tatuera för säkerhetsskull. En del veterinärer tatuerar kostnadsfritt när man ändå kastrerar och i de fallen blir ju ingen extrakostnad med dubbel märkning.

Min Måns är tatuerad. Jag tycker det känns tryggast eftersom det då syns tydligt att den bortsprungna katten hör hemma någonstans. Jag tvivlar på att alla upphittare tänker på att katten kan vara chipmärkt, tyvärr. Dessutom är det enklare att läsa av en tatuering än ett chip. Alltså i den mening att upphittaren kan sköta allting själv - från att kolla tatueringen till att slå upp mig i ägarregistret, och på så sätt få kontakt med mig. För att kunna läsa av ett chip måste man ju ta kontakt med en person (t.ex. veterinär) som har en avläsare.

Det negativa är ju dock som sagt att tatueringen kan bli svårtydd med åren, men i så fall är det väl bara att chippa också, när den dagen kommer.

Senast ändrad:

Mina två är tatuerade. Jag har hört väldigt dårliga saker om chip så därför väljer jag tatuering.

Ja kör både chip, tatuering å halsband me namn :D

Mina är chippade. Skulle de mot förmodan komma bort (innekatter) så misstänker jag att det ändå syns att de har en ägare. Inte så vanligt med vilda Devons ;)

Min utekatt var både tatuerad och chippad. Abbie och Yoga är chippade enbart. Abbie för att hon ställs ut och Yoga för att det inte krävde sövning.

Mis är chippad, Siri är det inte. Har faktikskt inget bra ursäkt till varför hon inte är det, men jag ska fixa det nästa vecka då båda ändå ska vaccineras.

En tatuering syns ju tydligare än ett chip och lättare att kolla upp, men jag vill inte att de ska ha nån tatuering i örat... Jag får helt enkelt se till att ingen katt kommer bort!

Mina missar är tatuerade och detta pga. att det är mycket lättare för någon som hittar dem att kolla vem som är ägare.:)

Är de chippade måste man först få tag i någon med avläsare, och det är kanske inte så lätt. Min ena misse är en hitte katt och vi fick reda på ägaren genom att bara ringa polisen. Mycket enkelt :)

Jag skulle faktiskt inte chippa pga. av detta. Jag tatuerade min första katt redan på 80-talet och även om man säger att kissen inte ska komma bort är det ett ögonblicksverk att de smiter iväg.

Tänk om alla kunde märka och kastrera sina kissar, då kanske vi slapp alla dessa hittekatter.:mad:

Fast har man något sånära till polisen kan man ta katten till dem och få den scanad för chip (polisen ska ha scanner). Man kan även ta katten till en veterinär, till en privat chippare eller ringa till närmsta kattklubb eller kennelklubb. ;)

Elsa är chippad och Elvis tatuerad, men jag vill såsmåningom att båda ska ha både och. För tatueringen kan bli suddig, men man ser lätt att katten har en ägare, och då kan man ta in den och kolla om den har chip (ifall numret är oläsligt).
Ifall katten inte har halsband, eller om det har åkt av, så kan det vara bra att ha ett synligt tecken tänker jag.

Mina är tatuerade, jag tror inte många vet att man kan chipmärka katter.

När jag vaccinerar mina kissar kollar vet öronmärkena, på den ena katten hade sista siffran blivit dålig så då stämplade vet en ny siffra som syns i örat kostnadsfritt.

De har även halsband (reflaxhalsband som syns jätte bra) med namn och telefonnummer.

Jo hon sövdes och så satte han dit en ny siffra (sista siffran som inte gick att läsa)

Tatuera gör man på fri hand med en "maskin" den plattan med siffror min vet. använder är inte en tatueringsmaskin :p

Jag chippar mina innekatter och tatuerar och chippar utekatterna.
Utekatterna just för att det ska synas att dom är märkta.

det här var många bra svar att fundera på...
men jag undrar vidare om det spelar någon roll i utställnings synpunkt om man tatuerar??

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 126
Senast: Shilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar