Cyllene

Trådstartare
Har inte fått någon egen tråd vad jag kan hitta!

Ännu en Calido-avkomma tillgänglig här - linjeavalad på Cantus.

Uppfödd av Thormählen som så många andra holsteinerhingstar.

Jag hittade denna artikel om mödernet om någon är intresserad (samma möderne som Fein Cera):

http://www.holsteiner.com/ImpulsionIssues/2004SpringIssue.pdf

Stoet Gera som tävlat internationellt med en amerikansk junior (med på bild i artikeln) är mormor till Cero om jag nu fått det rätt.

En intressant hingst från mkt meriterat möderne!

Någon som vet mer? Fler bilder el film på hingsten? Sist jag tittade fanns inget på hemsidan som det länkas till på faktabladet!

/C

Sv: Cero

Kopierar in detta som jag skrev i seminhingsttråden:

Hittade detta om hans möderne, klipp från http://www.horses-holsteiner.de/docs/cera.htm:

Liten sammanfattning(fritt övesatt av moi:angel: )..

Ceros mormorsmormor Sarbit (Gera) är grundare till stam 3615. Hon fick 4 avkommor med Capitano, varav 3 gick S-hoppning. 2 av dessa; Larsa, Ceros mormorsmor, och Mandalyn sattes i avelsboxen. Larsa lämnade hingsten Lacapo e: Landgraf, far till bl a Flemmingh! Mandalyn betäcktes med Corde och resultatet blev Cera (Bella Hopp), mor till Fein Cera !

"Cera - Spitze in Zucht und Sport - Stamm 3615

Die Familie der Cera, 1998 Deutscher Meister unter Otto Becker, ist geprägt durch eine sehr starke Stutenfamilie. Ihren Ursprung hat dieser Stamm 3615 in der Stute Gera (= Sarbit) (v. Galvani I - Heidenstamm - Heintze), die in den 60er Jahren zu den erfolgreichsten Holsteiner Springpferden zählte und bereits sechsjährig unter Harm Thormählen in großen Preisen plaziert war. Unter Kurt Jarasinski war sie neben zahlreichen anderen internationalen Erfolgen mit dem Deutschen Nationenpreisteam in Madrid siegreich. Nach ihrer sportlichen Karriere kam Gera dann zurück nach Langenhals und brachte von Capitano vier Fohlen. Drei dieser Fohlen waren in S-Springen erfolgreich. Die Stuten Larsa und Mandalyn wurden zudem sehr erfolgeich in der Zucht eingesetzt: Mandalyn brachte von Cor de la Bryere die Schimmelstute Cera.

Karsten Huck bildete Cera bis zur Klasse S aus, bevor sie in den Besitz von Prinzessin Haya von Jordanien gelangte. International war sie unter Paul Darragh und zuletzt Otto Becker erfolgreich, der in den wenigen Monaten, in den er sie ritt, den Nationenpreis in Aachen und die Deutsche Meisterschaft in Gera gewinnen konnte.

Ihre 1990 geborene Tochter Fein Cera (v. Landadel aus der Cera) wurde 1997 in die USA verkauft, wo sie unter Allison Firestone bereits mehrere Große Preise gewinnen konnte. Ceras Vollschwester Larsa (v. Capitano aus der Gera) brachte 1980 den Hengst Lacapo, der zunächst Verbandshengst war, dann für einen langen Zeitraum in Sachsen-Anhalt aufgestellt war und jetzt wieder im Stall Thormählen steht, wo er sich bester Gesundheit erfreut und im Natursprung deckt. Lacapo stellte mit seiner Nachzucht zahlreiche Turnierpferde sowie 6 gekörte Hengste.

Seit 2002 befindet sich Cera wieder in ihrer Heimat in Langenhals, wo sie zur
Zucht eingesetzt werden soll."

Inte så tokigt!

Dåligt med bilder dock...

Hälsningar Monika

Senast ändrad:

Hittade det här från Bruksprovet 2004:

(3) Cero
skm hingst,0 Harm Thormälen c/o Iletorp Harm Thormälen c/o Iletorp
e. Calido I DE321210301691 u. Larsa I DE321210108196 e. Come On DE321210016485
166,0

Omdöme exteriör: En välutvecklad, maskulin och högställd hingst med kort, bred hals, djup ngt brant bog, ngt omarkerad manke, kort rygg och välformat kors. Välbenad men ngt stela kotor fram. Skritten är ren, ganska vägvinnande och avspänd. Traven är lätt och ganska taktmässig men oengagerad.

Omdöme gångarter: Skritten är ren, taktmässig, avspänd men ngt oengagerad. Traven är ren, taktmässig, avspänd men relativt kort och med mindre god elasticitet. Galoppen är ren, taktmässig, avspänd och vägvinnande. En avspänd hingst med god samarbetsvilja.

Omdöme löshoppning: En orädd hingst med stor kapacitet, god spänst och god framåtbjudning som är självsäker på sin uppgift och uppmärksam på hindren. Det är en stor hingst som ännu så länge är ngt långsam i sin aktion men trots det i mkt god balans. Han visar god samarbetsvilja och gott förtroende.

201031448O272040673.jpg

Hälsningar Monika

Sidan finns på engelska också så blir det lite lättare:
http://www.horses-holsteiner.de/eindex.html
Under Breeding och Cera-line. Under stallions finns även info om morfar Come On.

Som lite kuriosa kan nämnas att min syster arbetade hos Thormählens i kanske 1-2 år runt 89. Jag var nere och hälsade på henne några gånger. Hade varit ifrån hästeriet några år och hade dessutom mest ridit på ridskola och dessutom på ponnyer så jag var skitnervös och rädd när jag sattes på att hjälpa till med hästarna (stoooora var de tyckte jag). Come On var då rätt ung och mörkt grå. Han var underbart snäll och trevlig att handskas med. Jag tyckte mycket om honom.

Tyvärr har jag inget minne av någon av stona i Cera linjen. Däremot flätade jag bla Capitols mor Folia när hennes avkomma skulle visas på en fölpremiering. Oerhört trevlig märr också!

Cero är såld till en toppryttare,återkommer till vem,därför verkar han tyvärr endast på fai i Sverige.Kvalitet!!!

mvh/barb

Ajdå! Men man får bara skriva här om man kommer med bra nyheter, det vet du väl! ;)

Det blir mycket lättare på engelska! :D

Hittade en tråd på Horse-Gate om Cero där de vill understryka att han ska användas till ston som står högt i blod, om jag förstått rätt? Lägger in det här så kanske en vänlig själ vill rätta mig annars.. (Nu är ju detta deras högst personliga åsikter, men intressant ändå!)

Cero ist dieses Jahr nur per Tg zu bekommen über Thormählen. Sehr kraftvoller schöner Hengst, korrektes Exterieur. Allerdings braucht er meiner Meinung nach Blut be den Stuten. Ist schon ein Brummer (Ähnlich Come On). Kommt aus dem Mutterstamm des Lacapo, dessen Mutter ist seine UGM. Ceros Mutter ist von Come On - Calando I - Capitano. Er hat schon 4jährig Spf A und L in Serie gewonnen. Ist seit 2006 auch für Holstein zugelassen.
Am Sprung überragend mit tollem Vermögen

Nope - in Redefin isser nicht mehr. Und das mit dem Blut auf der Mutterseite muß dreimal dick unterstrichen werden. Mann, hab ich hier dicke Klöpse als Nachzucht zu sehen gekriegt...

Hälsningar Monika

Senast ändrad:

Cero är såld till en toppryttare,återkommer till vem,därför verkar han tyvärr endast på fai i Sverige.Kvalitet!!!

mvh/barb

Vart finns Cero idag? Hittar honom inte på den tyska station där han ska stå... vet att det finns en svensk importör, men det var dåligt med information på deras sida.

Liknande trådar

Hoppning Jag kanske betäcker stoet i år trots allt, och nu är jag tacksam för lite åsikter och tips. Fakta om stoet: 1,74 cm i mkh. Rejäl...
2
Svar
31
· Visningar
2 594
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025