Jag också har en "munligt" kille. Och hur jag fick han att ändra sig var att göra saker tvärt om. Han fick undersöker saker, han fick ta tag i grimmskaft utan att får straff för det. Han fick hjälpa mig sadlar med att lifta padden och sånt och för mig får han självklart små tugga på sticken (om det är mer än det så ger jag han nåt annat) om han vill det. Om du har en häst med en stor playdrive så vill man inte straffa bort det. Använd din fanstasi och använda din stick att leka med han. Min kille är mycket bättre med allt sånt efter han fick leka med saker. Det var mer en osäkerhet tro jag om redskapen än att "jag vill förstöra den". Förrut var det för intensivt. Nu när han får så lugna han själv och stor still fortare än förr. Men när det gäller verkning av hovar så vill han fortfarande har sin "snutti-rep". Och det får han, han står still med det, ingen av oss är stressad och bästa är att man inte behöver straffa han hela tiden för att sluta och står still. Han bitar inte folk längre, togbort denna leken och la in en ny istället. Så att det finns men inte med men arm.
Jag tar en guessning med det lite jag vet om honom (mun "popning") att han är lätt uttråkad. Dessa lek är jätte bra för hans playdrive och självförtroende och eras förhållande. Så han är inte uttråkad när ni är tillsammans och han vill inte "challenge" dig kanske lika mycket och det är en sätt att lära mer kunskaper om drivning och tålamod. Efter en stund så kommer han vet när det är dags att slutar leka och dags att jobba men för er två just nu så skulle jag säger leka mer, "jobba" mindre (men du gör det när du leka utan att han veta
du bara hitta ny sätter att framföra det). Ta konerna som du sa från en sida till den andra. Ta en gammal pad och låta han lyfta det och leka, sen kan du bojar in huvud så du får ta den och sadlar t ex.
Vår kille fick hjälpa snickra här om dagen med att bära verktyg och små bredar. Han också kan håla repet så barnen spela "hopprep".
Det är inte att lära de tricks det är att hitta nåt som de kan passa deras personlighet in till vårt liv utan att de är straffat för hur han er. Många gånger när man ta bort leken som t ex "bita inte mig", många till slut skaffa ett mer intensiv och livlång (att hästen kommer alltid försöker) bekämmer. Men det är en helt annan tråd...
Jag tycker för många jobba för seriös och det är för lite lek. Tycker du det är förmycket lek?
Rebeccah:
Jag väljer för mig själv att jag heller köpa en ny stick och har en häst som tycker det är rolig att vara med mig och sticken, än att använder någon sorts psykologi som tillhör mer till hundar än hästar.