Carrot stick "problem"

S

skjootan

Ja då har jag en fråga som jag hoppas få ett bra svar på :D

Min häst en kallblodstravare och jag tränade lite här om dagen med carrot stick men han envisas att hela tiden "ta snöret :D när jag smeker honom med de inte aggresivt utan mer lugnt å mysigt. Vi brukar ju ha dragkamper med dvs snören vilket han verkar tycka är "kul" el vad man ka säga. vi hämtar korner men munnen å lämnar på andra sidan. Kan de ha något med de att göra? Sedan vill han gärna smaka på sticken vilket han får göra kanske de är fel?:o

Sv: Carrot stick "problem"

Låt honom inte på smaka på sticken! Det är ingen mumsbit, utan ett träningsredskap. Den är din. Hästen ska inte tugga på varken dig eller på dina saker. Det är nog på grund av det som han biter tag i snöret. Säg till honom när han gör det och beröm när han slutar.

Jag också har en "munligt" kille. Och hur jag fick han att ändra sig var att göra saker tvärt om. Han fick undersöker saker, han fick ta tag i grimmskaft utan att får straff för det. Han fick hjälpa mig sadlar med att lifta padden och sånt och för mig får han självklart små tugga på sticken (om det är mer än det så ger jag han nåt annat) om han vill det. Om du har en häst med en stor playdrive så vill man inte straffa bort det. Använd din fanstasi och använda din stick att leka med han. Min kille är mycket bättre med allt sånt efter han fick leka med saker. Det var mer en osäkerhet tro jag om redskapen än att "jag vill förstöra den". Förrut var det för intensivt. Nu när han får så lugna han själv och stor still fortare än förr. Men när det gäller verkning av hovar så vill han fortfarande har sin "snutti-rep". Och det får han, han står still med det, ingen av oss är stressad och bästa är att man inte behöver straffa han hela tiden för att sluta och står still. Han bitar inte folk längre, togbort denna leken och la in en ny istället. Så att det finns men inte med men arm.
Jag tar en guessning med det lite jag vet om honom (mun "popning") att han är lätt uttråkad. Dessa lek är jätte bra för hans playdrive och självförtroende och eras förhållande. Så han är inte uttråkad när ni är tillsammans och han vill inte "challenge" dig kanske lika mycket och det är en sätt att lära mer kunskaper om drivning och tålamod. Efter en stund så kommer han vet när det är dags att slutar leka och dags att jobba men för er två just nu så skulle jag säger leka mer, "jobba" mindre (men du gör det när du leka utan att han veta;) du bara hitta ny sätter att framföra det). Ta konerna som du sa från en sida till den andra. Ta en gammal pad och låta han lyfta det och leka, sen kan du bojar in huvud så du får ta den och sadlar t ex.
Vår kille fick hjälpa snickra här om dagen med att bära verktyg och små bredar. Han också kan håla repet så barnen spela "hopprep".
Det är inte att lära de tricks det är att hitta nåt som de kan passa deras personlighet in till vårt liv utan att de är straffat för hur han er. Många gånger när man ta bort leken som t ex "bita inte mig", många till slut skaffa ett mer intensiv och livlång (att hästen kommer alltid försöker) bekämmer. Men det är en helt annan tråd...
Jag tycker för många jobba för seriös och det är för lite lek. Tycker du det är förmycket lek?

Rebeccah:
Jag väljer för mig själv att jag heller köpa en ny stick och har en häst som tycker det är rolig att vara med mig och sticken, än att använder någon sorts psykologi som tillhör mer till hundar än hästar.

Ett jättebra inlägg!:bow: :)
Ska absolut börja leka mer med min häst som vill tugga, bära och pilla på allt! Stå och gno mulen mot mjuka tyger älskar hon!:love: :D

MEn det är lite träligt när hon ska bita på tyglar, tömmar osv när man tränar. Men ska göra det till en lek istället så kanske hon lär sig skilja på det:D

Wiiih tusen tack Californiaswed !!

Ja du har helt rätt i de du säger! Jag brukar ju som sagt leka med honom förr jaga rep ha lite drag kamp han fick ha en flaka som han kund edricka ur, jag har helt tappat de. de ska jag åter uppta för precis som du säger blir han ju utråkad att vara med mig å de vill jag inte. Skja stoppa på mig lite saker han kan få leka med å detta med padden var ju toppen ide! :D han brukar vara med å bygga staket å försöka hjälpa till men andra som varit me dmig blir irriterad på honom å rent av elak emot honom å suckar pustar å stånkar men jag har tyckt de varit kul men nu så är de bara ett stress moment för andra blir så irriterade på honom när han ska vara me då hjälpa till Men de är min häst behagar de inte kan de gå då kanske ;)
Ska börja leka mer med honom absolut tack igen!
Han är ju alltid så pillig å vill vara med å ja de tåls att klurta på att hitt afantasin men viljan finns iallafall :D

Rebeccah: Jag avstår från ditt råd då jag alltid tyckt atta han ska få undersöka saker å ting men munnen då de är de han vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har ett litet bekymmer, som stör mer och mer ju fler poletter som trillar ner. Lillan är hård i munnen. Inget superproblem som...
2
Svar
38
· Visningar
4 628
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Idag har jag och den gula hunden genomfört mentalbeskrivningen. :laugh: Det började inte bra, när alla människor stod på plats och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka